Fereastra - Portal de afaceri - revista de specialitate pentru furnizorii de sisteme si producatorii de tamplarie din PVC, Aluminiu si lemn stratificat cu geam termoizolant. Aici gasiti informatii utile despre: ferestre, usi, pereti cortina, termopane, geam termopan, etc.

Fereastra
Vineri, 29 Martie 2024
Frontale
Home - Stiri - Furnizori de Sisteme - TERAPLAST: Majorare de peste 38% a exportului
TERAPLAST: Majorare de peste 38% a exportului
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 21 Feb 2017 20:34
Grupul Teraplast SA - Bistrita a confirmat recent ca, inclusiv in anul 2016, veniturile din linia de business specifica tamplariei termoizolante au continuat sa fie incluse in cifra de afaceri consolidata, chiar daca aceasta activitate a fost transferata catre TeraGlass, deoarece aceasta entitate este controlata in proportie de 100% de holding. Totusi, elementele de venituri si cheltuieli nu au mai fost cuprinse in bilantul companiei-mama (Teraplast). Astfel, presupunand ca - la fel ca in 2015 - si in exercitiul financiar aferent intervalului ianuarie-decembrie 2016, contributia livrarilor de tamplarie - activitate aferenta firmei TeraGlass - a fost de 5% la rulajul total al holdingului (potrivit datelor preliminare, neauditate), se remarca faptul ca vanzarile de ferestre au fost relativ consistente, ca valoare.
Practic, in perioada de referinta, la nivel de grup s-a raportat o crestere de 1,35% a cifrei de afaceri consolidate, pana la 398,86 milioane de lei (nivel care, dupa cum se arata anterior, cuprinde toate elementele de venituri si cheltuieli ale companiilor Teraplast, TeraSteel - noua denumire a Plastsistem incepand cu ianuarie 2017, TeraGlass si Teraplast Logistic, in proportie de 100%, precum si ale Politub - entitate controlata in comun, sub forma de asociere in participatiune). Astfel, daca se are in vedere ca, in plan individual, firma Teraplast SA a realizat in aceeasi perioada (adica, anul trecut) o cifra de afaceri de 257,29 milioane de lei (+3,98%), reiese ca, in 2016, TeraSteel, TeraGlass si Teraplast Logistic au avut un rulaj insumat de 141,57 milioane de lei. Mai mult, avand in vedere aportul estimat al companiilor la cifra de afaceri a grupului - Teraplast SA (cu 66%), TeraSteel - Plastsistem (28%), respectiv TeraGlass (5%) -, rezulta ca, in perioada de referinta, vanzarile TeraGlass au fost de circa 19,95 milioane de lei, iar daca ponderea rulajului TeraGlass s-a modificat in sens pozitiv, a fost posibila chiar atingerea si/sau depasirea pragului psihologic de 20 milioane de lei. Si aceasta pentru ca, potrivit unui plan de afaceri comunicat anterior, vanzarile de tamplarie termoizolanta ar fi trebuit sa reprezinte 7% din total - adica 27,94 milioane de lei. Dar aceasta cota era posibila in contextul in care veniturile grupului ar fi ajuns la 100 de milioane de euro, ceea ce nu s-a intamplat., deoarece acestea s-au cifrat la 88,3 milioane de euro. „In ciuda conditiilor dificile ale pietei, parcursul grupului Teraplast a fost unul bun. Cifra de afaceri este in crestere si la fel sunt si indicatorii de profitabilitate. Mai mult decat atat, am reusit sa diminuam valoarea imprumuturilor, in paralel cu cresterea disponibilitatilor din conturi. Suntem un grup stabil din punct de vedere financiar, asezat pe baze solide, cu un portofoliu de produse extrem de complex. Evolutia din 2016 ar fi putut sa fie chiar mai buna daca segmentul de infrastructura nu ar fi intrat in blocaj incepand cu luna iulie 2016. In actuala axa de finantare (2014-2020), infrastructura de mediu (apa si apa uzata) beneficiaza de finantari nerambursabile de 6,32 miliarde euro. Cu toate acestea, la doi ani de la lansarea acestei axe de finantare, niciunul din cele 43 de proiecte noi de infrastructura de mediu nu este in etapa de semnare a contractelor de lucrari, majoritatea fiind cel mult in faza de proiectare. In ceea ce ne priveste, am reusit sa contracaram scaderile din infrastructura prin cresterea livrarilor la export - strategie pe care o vom aborda si in perioada urmatoare. Pentru 2017 ne propunem ca exporturile sa evolueze ca pondere in cifra de afaceri a grupului Teraplast. Ne vom concentra, de asemenea, pe imbunatatirea calitatii produselor, astfel incat sa putem aborda o gama mai larga de parteneri externi”, a declarat Mircea Hotoleanu, noul director general al Teraplast.
Astfel, potrivit oficialilor companiei, in anul 2016, exporturile grupului Teraplast au crescut cu peste 38% fata de precedentele 12 luni, fiind, de altfel, principala premisa ce a sustinut majorarea vanzarilor grupului. Astfel, Teraplast SA exporta in Germania, Austria, Ungaria, Slovenia, Cehia, Slovacia, Italia, Bulgaria, Serbia sau Belgia.
Creante mai reduse cu 24%
In cadrul raportului financiar preliminar, aferent anului trecut, se mai arata ca reducerea termenelor de plata pentru clienti, concomitent cu o mai buna colectare a lichiditatilor de pe piata, fenomene ce au survenit in perioada analizata, au avut ca efect o scadere de -24%, a creantelor grupului, in pofida evolutiei, in sine, a cifrei de afaceri. „In ceea ce priveste stocurile, cresterea lor cu peste 25% de-a lungul anului trecut a fost generata, pe de-o parte, de politica de protectie fata de fluctuatiile preturilor materiilor prime, iar pe de alta parte, s-a impus in contextul cresterii vanzarilor, ceea ce a contribuit la eficienta operationala inregistrata in 2016”, se arata intr-un comunicat al Teraplast.
Managerii grupului mai explica si faptul ca „in perioada analizata, profitul net s-a cifrat la 40,32 milioane de lei (+14,39%), fata de 35,24 milioane de lei, cat s-a obtinut in 2015. Evolutia profitului net la nivel consolidat a fost sustinuta, in principal, de imbunatatirea semnificativa a performantei operationale, grupul Teraplast realizand in 2016 un profit din exploatare in valoare de 48,33 milioane de lei (+20,83%), comparativ cu 40 de milioane de lei in 2015. Totodata, in cele 12 luni din exercitiul financiar analizat, ca urmare a volumelor in crestere, gradul de ocupare a capacitatilor de productie a fost mult mai eficient decat in anul precedent”.
Investitii de aproape 16 milioane de euro pentru 2017
Dupa cum sustin managerii sai, grupul Teraplast a realizat, in 2016, investitii totale in valoare de peste 13,77 milioane de lei (aproape 3 milioane de euro), desi, pentru intregul exercitiu financiar, si-a propus initial un buget de investitii de 22,95 milioane de lei (circa 5,1 milioane de euro). Aceste investitii au fost structurate in mai multe categorii, cum ar fi echipamente, domeniul IT, SDV-uri, constructii si auto. Pentru 2017, insa, actionarii grupului au aprobat, in februarie a.c., un plan de investitii in cuantum de 72 milioane de lei (aproape 16 milioane de euro), in principal pentru „diversificarea sau cresterea capacitatii de fabricatie prin achizitia de unitati de productie noi”.
Alte date financiare anuntate in comunicat certifica faptul ca indicatorul EBITDA la nivel de grup a fost, de asemenea, in crestere (+7,2%), acesta cifrandu-se la peste 63,23 milioane de lei, raportat la 58,99 milioane de lei, in 2015. „In anul 2016, imprumuturile purtatoare de dobanzi au scazut cu aproape 46%, fata de 2015, de la 49,06 milioane de lei la 26,42 milioane de lei. In perioada analizata ne-am focalizat atentia si pe imbunatatirea cash-flow-ului grupului, iar ca rezultat disponibilul din conturi a crescut de la 12,55 milioane de lei in 2015, la 16,03 milioane de lei in 2016”, precizeaza oficialii Teraplast.
Din punct de vedere al evenimentelor importante, survenite in perioada de referinta si/sau ulterior, in ianuarie Consiliul de Administratie (CA) a desemnat societatea de servicii financiare BT Securities sa reprezinte interesele Teraplast SA in procesul de rascumparare de pe piata de capital a unui numar de maximum doua milioane de actiuni proprii. Adunarea Generala a Actionarilor (AGA) a societatii Teraplast a aprobat, in sedinta din 7 decembrie 2015, rascumpararea de catre societate a propriilor actiuni. De asemenea, in februarie a.c., CA a aprobat un program de tip „stock option plan”, prin care unui numar de angajati ai grupului li se vor distribui actiuni ale emitentului Teraplast SA, ce urmeaza a fi rascumparate in cadrul procesului de rascumparare aprobat in decembrie 2015. Actiunile ce fac obiectul acestui „stock option plan” se vor acorda beneficiarilor cu titlu gratuit. Perioada minima dupa care beneficiarii „stock option plan” pot sa-si exercite optiunea de a primi actiuni gratuite nu poate fi mai mica de un an. Tot in februarie, CA a avizat favorabil demararea procesului de rascumparare de catre societate a propriilor actiuni. Astfel, in aceeasi luna, Depozitarul Central a inregistrat in registrul actionarilor societatii majorarea de capital social cu suma de 8,87 milioane de lei, prin emisiunea unor actiuni noi. In urma majorarii, capitalul social al Teraplast SA are valoarea de 37.762.177 de lei, fiind impartit in 377.621.770 de actiuni. Cresterea capitalului social s-a realizat in contul tuturor actionarilor inregistrati in registrul actionarilor societatii la data de 29 ianuarie 2016, carora li s-au alocat gratuit actiunile noi.
Ulterior, in aprilie, AGA a aprobat majorarea capitalului social cu suma de 18,88 milioane de lei, prin emisiunea altor actiuni noi. Majorarea capitalului social se va realiza prin incorporarea rezervelor in suma de 18,88 milioane de lei, constituite din profitul net al anului 2015 si emisiunea noilor actiuni. Actiunile nou-emise nu vor modifica procentele de detinere ale actionarilor si se vor distribui gratuit tuturor actionarilor societatii inscrisi in Registrul Actionarilor la data de inregistrare 24 iunie 2016. Majorarea de capital se va realiza pentru sustinerea activitatii curente a societatii.
La finalul lunii mai, s-a incheiat transferul activitatilor logistice ale grupului Teraplast spre compania Teraplast Logistic, noua societate preluand toate activitatile aferente segmentului de logistica (depozitare si transport). Actionarii Teraplast Logistic sunt Teraplast, cu 99% din capital si subsidiara Plastsistem. Externalizarea activitatilor de logistica se face in contextul in care grupul Teraplast isi propune sa se concentreze pe activitatile sale baza in afaceri, iar cele conexe sa se deruleze prin entitati separate.
In iunie Teraplast a demarat plata dividendelor din profitul aferent anului 2015 (aprobate de AGA in aprilie, in suma de 7,93 milioane de lei, agentul de plata fiind Banca Transilvania.
De asemenea, in iulie 2016 Depozitarul Central a operat in registrul actionarilor societatii majorarea de capital social cu suma de 18.881.089 lei, prin emisiunea a 188.810.890 actiuni noi, cu valoarea nominala de 0,1 lei/actiune. In urma majorarii, capitalul social al Teraplast SA are valoarea de 56.643.266 lei, fiind impartit in 566.432.660 actiuni, cu valoarea nominala de 0,1 lei fiecare. Majorarea capitalului social s-a realizat in contul tuturor actionarilor inregistrati in registrul actionarilor societatii la data de 24 iunie 2016, carora li s-au alocat gratuit un numar de 50 de actiuni noi la 100 de actiuni detinute.
Tot in iulie 2016, Adunarea Generala a Actionarilor a ales compania KPMG Audit, ca auditor financiar al Teraplast si firma General Consulting MGI, ca auditor intern.
In august, Teraplast a depus un proiect de investitii, in valoare de 65,63 milioane de lei, in vederea obtinerii unui ajutor de stat, conform Hotararii de Guvern nr. 807/2014, dar proiectul nu a fost ales pentru finantare.
In septembrie, Consiliul de Administratie a decis infiintarea, de catre Teraplast, in calitate de asociat unic, a unei societati cu raspundere limitata in Ungaria.
Ulterior redactarii raportului, Adunarea Generala a Actionarilor a ales, in octombrie, membrii Consiliului de Administratie, structura decisa de AGA fiind urmatoarea: Dorel Goia, Magda-Eugenia Palfi-Tirau, Teofil-Ovidiu Muresan, Razvan Stefan Lefter si Petru-Raul Ciurtin.
Tot in octombrie, Consiliul de Administratie l-a ales pe Dorel Goia in functia de presedinte si a luat act de demisia domnului Teofil-Ovidiu Muresan din functia de administrator. In contextul demisiei lui Teofil Muresan, Consiliul de Administratie al Teraplast a hotarat numirea lui Mircea Hotoleanu in functia de administrator provizoriu, incepand cu data de 27 octombrie 2016 si pana la intrunirea Adunarii Generale Ordinare a Actionarilor.
In acelasi timp, compania Teraplast a finalizat, in octombrie, procesul de rascumparare a actiunilor proprii, derulat in conditiile aprobate prin Hotararea AGEA nr. 1 din data de 7 decembrie 2015.
In decembrie 2016, Adunarea Generala a Actionarilor l-a ales pe Mircea Hotoleanu in functia de administrator, mandatul fiind valabil pana in octombrie 2017.
La inceputul anului in curs, Consiliul de Administratie din cadrul Teraplast a decis, in ianuarie, infiintarea unei companii in Serbia, scopul acestei actiuni fiind dezvoltarea prezentei grupului pe piata din tara invecinata.
In ianuarie 2017, Mircea Hotoleanu a fost numit in functia de director general al Teraplast, iar in aceeasi luna, subsidiara Plastsistem si-a schimbat denumirea si a devenit TeraSteel.
In fine, dar nu in ultimul rand, in februarie 2017, Cosmin Patroiu a fost numit director general al TeraSteel.
Activitatea din domeniul tamplariei este mai profitabila la export
Potrivit conducerii grupului, ce a clarificat anterior anumite aspecte in ceea ce priveste activitatea de fabricare a ferestrelor, peste 75% din cifra de afaceri din domeniul tamplariei termoizolante reprezinta nivelul vanzarilor de pe pietele externe, din Germania, Austria, Ungaria, Slovenia, Cehia, Slovacia, Italia si Belgia. Pe aceste piete se colaboreaza in principal cu marile magazine de bricolaj, insa, incepand cu 2015, s-a decis extinderea portofoliului de clienti externi, prin intermediul unor retele locale de distribuitori. Pe plan national, ferestrele si usile Teraplast se comercializeaza in centrele specializate Dedeman, Praktiker, Ambient si Baumax. De asemenea, entitatea juridica TeraGlass detine, in prezent, linii automate de productie, ce asigura o capacitate de peste 100.000 u.f./an. Dupa cum sustine conducerea acestei companii, pe termen scurt, investitiile nu vor viza, in mod direct, o dezvoltare extensiva, ci se vor concentra mai mult pe imbunatatirea proceselor. La randul sau, ponderea activitatii de furnizare a profilelor pentru tamplarie continua sa se plaseze la circa 20% din cifra totala de afaceri (cat a fost atat in 2014, cat si in 2015 sau, posibil, in 2016 - aspect care urmeaza a fi confirmat ulterior, dupa transformarea cifrelor preliminare in rezultate definitive), in contextul in care compania ar detine o cota de piata de 10%, lucrand cu peste 200 de producatori de ferestre si vizand inclusiv operatiuni de export.
***
Evaluat drept cel mai mare procesator de PVC din Romania, grupul Teraplast are o traditie de 120 ani in sectorul sau de activitate. Incepand cu 2007 si pana in 2014, societatea a investit peste 200 de milioane de lei in dezvoltarea/ modernizarea capacitatilor de productie si pentru extinderea portofoliului de produse. Mai mult, in vederea mutarii unor operatiuni din Bistrita in Parcul Industrial Saratel (situat in extravilanul municipiului resedinta de judet), Teraplast a alocat fonduri totale de cel putin 26 milioane de euro. Actualmente, dupa cum informeaza managerii companiei, „grupul Teraplast activeaza pe pietele de instalatii si amenajari, profile de tamplarie, panouri-sandwich si structuri metalice zincate, tamplarie termoizolanta si granule din PVC si detine pozitii de top pe o mare parte din aceste piete. Compania-mama Teraplast este lider de piata pe segmentele de canalizari exterioare si granule si este al doilea operator de pe piata de canalizari interioare. Subsidiara TeraSteel este al doilea operator de pe piata de panouri-sandwich si liderul pietei de structuri metalice zincate”. In 2013, potrivit Ministerului Finantelor Publice, holdingul a raportat vanzari totale de 226,61 milioane de lei, iar in 2014, in conformitate cu bilantul reajustat, acest indicator a fost de 329,48 milioane de lei, pentru ca in 2015 sa se ajunga la 393,61 milioane de lei. La nivelul lui 2016, managerii grupului si-au propus - si urmeaza eventual sa certifice - ca vanzarile de tamplarie termoizolanta sa reprezinte 7%, iar cele de profile din PVC pentru ferestre sa aiba o cota de 11% dintr-o cifra de afaceri totala de 398,86 milioane de lei, la nivel de grup, in crestere cu 1,35% fata de 2015, insa cu -15,71% mai mica decat se preconiza in bugetul stabilit la inceputul lui 2016 (respectiv, 473,2 milioane de lei). Astfel, din aceste doua activitati, managerii Teraplast au preconizat ca vor obtine un rulaj de 71,8 milioane de lei in 2016 sau 27,94 milioane de lei din livrarile de tamplarie si 43,86 milioane de lei din cele de profile (in total, circa 15,9 milioane de euro), compania transformandu-se astfel intr-unul dintre cei mai importanti operatori ai pietei nationale si regionale de ferestre. In orice caz, directorul comercial al grupului Teraplast, Mirela Pop, a certificat in decembrie 2016 ca „in ultimii cinci ani, cota de piata pe segmentul de tamplarie s-a majorat de la mai putin de 1% la 10%”, respectiv ca „strategia aplicata pe plan intern vizeaza sprijinirea mai intensa a partenerilor cu solutii tehnice care sa vina in ajutorul lor, precum si sustinerea acestora in actiunile de promovare a brandului si produselor oferite de Teraplast”. Pentru informatii suplimentare, click aici!
 
SISECAM
TSV
rehau
ABONARE REVISTE
Editia
IANUARIE/FEBRUARIE 2024!
- pe site -
 

Autentificare

hospice doneaza
simonswerk left