ACTUALITATE: Concordatul preventiv, metoda de salvare a companiilor de tamplarie cu datorii la furnizori |
Actualitatea interna Publicat de AG&F 18 Ian 2010 11:30 |
Intrarea in vigoare, la jumatatea lunii ianuarie 2010, a Legii 381/2009 privind introducerea concordatului preventiv si a mandatului ad-hoc reprezinta un sprijin acordat societatilor din Romania care se afla in dificultate financiara. Mai exact, este vorba despre acele companii care au probleme in a returna datoriile catre furnizorii de materiale si servicii. Actul legislativ a prilejuit numeroase comentarii din partea expertilor, unii considerand masura ca fiind benefica pentru economia nationala, iar altii afirmand ca nu reprezinta o solutie viabila decat pentru intreprinderile mici si mijlocii. Din perspectiva firmelor specializate in executia de tamplarie termoizolanta, noua norma poate deveni un prilej optim de reasezare a relatiilor de afaceri pe alte coordonate, in sensul consolidarii parteneriatelor existente. In perioada exercitarii nu poate fi deschisa procedura de insolventa In cele ce urmeaza, sunt enumerate cateva dintre aspectele esentiale care sunt incluse in lege:* scopul declarat este acela de salvgardare a agentilor economici care au probleme in returnarea creditelor furnizor;* cele doua proceduri precizate anterior se refera, in esenta, la stabilirea unor intelegeri (directe sau printr-un intermediar) intre debitori si creditori, care au ca obiectiv identificarea cailor prin care poate fi depasita starea de dificultate constatata la un anumit moment;* procedura de concordat preventiv nu poate fi accesata in anumite situatii (declararea anterioara a starii de insolventa, existenta unor condamnari pentru infractiuni economice, cum ar fi bancruta sau gestiune frauduloasa, delapidare, inselaciune, fals si alte elemente incluse in Legea concurentei);* intermediarul, denumit si conciliator, are indatorirea de a intocmi un tablou al creditorilor, de a elabora oferta si a face demersuri pentru solutionarea disputelor pe cale amiabila (in termen de 30 de zile de la numire), de a transmite rapoarte periodice creditorilor despre activitatea proprie si cea a companiei etc.;* oferta de concordat preventiv include situatia analitica a activului si pasivului intreprinderii (document certificat de un expert contabil), cauzele reale ale starii de dificultate financiara, proiectia evolutiei financiar-contabile aferente urmatoarelor 6 luni, un plan de redresare (ce include masuri precum restructurarea managementului debitorului, modificarea structurii functionale a firmei, reducerea personalului, majorarea capitalului social, accesarea unor noi linii de creditare, vanzarea de active, constituirea de garantii etc.);* procentul preconizat de onorare a creantelor nu poate fi mai mic de 50%, ca urmare a implementarii masurilor de redresare amintite;* rezultatele concrete trebuie sa se materializeze in maximum 18 luni de la incheierea contractului;* in baza ofertei de concordat preventiv, un debitor poate cere judecatorului sindic suspendarea provizorie a actiunilor de urmarire silita;* votul creditorilor cu privire la acceptarea sau refuzul conditiilor propuse se poate exercita si prin mijloace de comunicare rapida;* un creditor care detine mai mult de 10% din valoarea totala a creantelor poate convoca adunarea generala a reprezentantilor companiilor creditoare; * nu sunt luate in calcul optiunile acelor societati ai caror actionari au diverse grade de rudenie cu actionarii debitorului, care au fost condamnati definitiv pentru infractiuni economice, care au inscrise fapte in cazierul fiscal etc.;* prevederile Legii concordatului preventiv sunt aplicabile si creditorilor bugetari, in conditiile respectarii legale a specificatiilor legale cu privire la ajutorul de stat;* in perioada de exercitare nu poate fi deschisa procedura de insolventa, dar intreaga activitate economica se desfasoara sub stricta supraveghere a conciliatorului;* daca nu au fost indeplinite obiectivele stabilite, este permisa prelungirea contractului cu maximum 6 luni. Reproiectare a relatiei client-furnizor Dupa cum se preciza anterior, desi legea nu poate impune acceptarea de catre furnizori a conditiilor de renegociere a termenelor de plata si este putin probabil ca se va aplica in cazul unor datorii excesiv de mari, este cert faptul ca masura respectiva va functiona in ceea ce priveste decongestionarea relatiilor de afaceri existente la nivelul IMM-urilor. Astfel, situatia companiilor de tamplarie care au datorii la furnizorii de sisteme poate fi redresata rapid, cu atat mai mult cu cat interesul acestora din urma este legat de consolidarea portofoliilor proprii, mai ales intr-o perioada de criza economica. De asemenea, nefiind vorba despre creante exorbitante, reesalonarea platilor se poate finaliza cu succes, contribuind la reluarea cresterii economice. Evident, asa cum deja s-a semnalat pe piata de profil, vor exista si companii indezirabile, in sensul ca acestea nu vor putea obtine conditii favorabile de plata din cauza comportamentului indisciplinat din punct de vedere financiar, demonstrat de-a lungul timpului. Cu toate acestea, este de asteptat ca rata de succes in bransa de ferestre termoizolante si fatade cortina sa fie mai ridicata decat cea stabilita la nivel national (de 60%), concordatul preventiv putand duce la salvgardarea a mai mult de 90% dintre debitorii solvabili aflati in prezent in dificultate financiara, ca urmare a unor dezechilibre obiective manifestate pe piata. Pentru informatii suplimentare, click aici! (O.V.S.) |