In cea de-a doua jumatate a anului trecut, efectele crizei economice internationale au inceput sa fie resimtite si in Romania, unele dintre cele mai afectate sectoare industriale si de investitii fiind domeniul constructiilor (mai ales piata imobilelor rezidentiale), industria auto, cea a produselor prelucrate din otel, sistemul bancar (in cadrul caruia s-au luat masuri de suspendare a creditarii, ceea ce a dus la lipsa de lichiditati, la blocaje financiare si la pierderi cauzate de fluctuatiile majore ale cursului de schimb dintre moneda nationala si principalele valute). In domeniul tamplariei, se pare ca primele firme care s-au confruntat cu probleme legate de recesiune sunt cele specializate in fabricatia de ferestre/usi. Astfel, reprezentantii celor mai multe societati, implicate mai ales in executia de ansambluri din PVC sunt in stare de expectativa, intrucat in sezonul de varf nu au mai reusit sa incheie contracte importante cu utilizatorii finali, iar in prezent deruleaza comenzi stabilite inca din vara lui 2008. In cele ce urmeaza, pentru a reliefa contexul actual si perspectivele de abordare a noilor conditii de piata, sunt prezentate opiniile celor mai importante societati din bransa.* Mehmet Husein, director executiv al societatii Weiss Profil: "Din punct de vedere cantitativ, in 2008 am efectuat livrari de 3.100 tone de profile PVC, ceea ce reprezinta echivalentul a 5,7 milioane de euro. Planul de marketing pentru anul 2009 vizeaza majorarea veniturilor cu aproximativ 30%. Trendul ascendent al evolutiei companiei este sustinut de proiectul de extindere teritoriala a centrelor logistice. Astfel, in februarie 2009, ne-am propus sa inauguram un nou spatiu de depozitare in Timisoara, cu o suprafata de 800 mp. Pentru a mentine profitabilitatea companiei, vom diversifica gama de profile din PVC si accesoriile aferente. Astfel, proiectarea a doua noi sisteme din PVC pentru fabricarea de usi/ferestre (cu o latime constructiva de 70 mm) este in curs de finalizare. Perioada dificila prin care trece economia autohtona s-a resimtit, in mod pregnant, din luna noiembrie 2008, situatia negativa avand ca repercusiune diminuarea incasarilor, in comparatie cu acelasi interval al anului precedent. Dificultatea acordarii creditelor a influentat negativ domeniul constructiilor - cel mai afectat in acest interval de timp - iar activitatea firmei noastre depinde in mod direct de acest sector. Totusi, cred ca perioada de recesiune va avea ca efect inlaturarea concurentei, iar proiectele comerciale de anvergura se vor finaliza cu o intarziere minima. Acesta este motivul pentru care nu luam inca masuri drastice, cum ar fi disponibilizarea personalului, micsorarea nivelului salarial sau diminuarea volumului productiei. Pentru a preveni eventualele pierderi ale profitabilitatii, urmeaza sa ajustam cheltuielile, eliminand anumite costuri colaterale. Astfel, am decis sa sistam participarea ca expozant a societatii in cadrul targurilor interne/internationale. Consider ca intotdeauna a existat o indisciplina financiara pe piata de profil la sfarsitul fiecarui an, cand se intocmeste bilantul, insa, de aceasta data, situatia s-a accentuat. Motivatia pentru neplata creantelor, din partea multor firme, pare a fi criza financiara, acest lucru avand efecte negative si pentru producatori".* Anghel Gherghita, director general Cora Continental: "Ca urmare a actiunii crizei economico-financiare, situatia pietei de profil nu este pozitiva, pe termen scurt estimarile noastre indicand o scadere a dezvoltarii bransei de circa 40%, cu precadere in prima jumatate a anului 2009. Un alt fenomen care si-a facut simtita prezenta in ultima perioada ar fi constituit de patrunderea pe piata a marilor producatori din Polonia. Pentru a contracara toate aceste aspecte, s-ar impune o relocare generala a pietei autohtone de tamplarie termoizolanta, firmele de profil urmand sa se specializeze in anumite activitati si chiar sa lucreze in echipa. Astfel, consideram ca fiecare societate in parte isi poate pastra un nivel minim de rentabilitate si nu ne vom confrunta cu un lant de falimente care ar putea surveni dupa ce companiile ar lucra in pierdere pentru perioade indelungate de timp. De asemenea, s-ar impune si respectarea stricta a legislatiei, care ar putea contracara concurenta neloiala din prezent, exercitata de micii producatori favorizati si de amanarea aplicarii marcajului CE (intarziere ce le sustine in continuare desfasurarea activitatii). Ca strategie proprie de dezvoltare, intentionam sa reducem din cheltuieli (cu efect direct asupra optimizarii activitatilor), sa sistam deocamdata proiectele de investitii, sa ne mentinem furnizorii si sa nu inregistram modificari majore in desfasurarea activitatilor curente. Capacitatea noastra de productie se situeaza la 150.000 mp/an, ansamblurile din PVC incluzand profile Gealan, prevazute cu feronerie Selve, Hautau sau Roto. In ceea ce priveste cifra de afaceri, pentru 2009 ne dorim sa obtinem o majorare de circa 30% a nivelului de 20 de milioane de lei, din 2008".* Sergiu Ion, responsabil al departamentului contabilitate Cipsor Construct: "In 2008 volumul total al livrarilor a fost de 6.500 mp, din care ansamblurile din PVC au reprezentat 30%, cele din aluminiu 35%, diferenta fiind constituita de fatade cortina si lucrari de placare cu materiale compozite. Capacitatea de productie se situeaza la 8.500 mp/an. Pentru aprovizionarea cu profile din PVC, colaboram cu furnizorul Ramplast, iar feroneria utilizata este Vorne sau G-U. Pentru a spori nivelul cifrei de afaceri si a mentine trendul ascendent specific firmei, am investit de curand in echipamente automatizate si am extins spatiul halei de fabricatie. Pentru 2009, ne asteptam ca nivelul comenzilor sa scada pe piata autohtona cu aproximativ 30% fata de 2008. In ceea ce priveste firma noastra, vanzarile din 2008 au insumat circa 7,5 milioane de lei, iar pentru 2009 ne-am propus acelasi nivel al incasarilor, situatia fiind favorizata de faptul ca, in primele 6 luni a.c., avem multe contracte in derulare. Cu privire la criza economico-financiara, consider ca aceasta se resimte mai ales la nivelul incasarilor". (Fereastra)
|