ACTUALITATE: OJPC Suceava a solutionat cele mai multe reclamatii in favoarea consumatorilor |
Actualitatea interna
Publicat de AG&F
23 Apr 2009 11:30
|
Potrivit legii, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) este abilitata sa realizeze si sa coordoneze strategia si politica Guvernului in domeniul protectiei consumatorilor, actionand cu mijloace specifice pentru prevenirea si combaterea practicilor care dauneaza vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice ale consumatorilor. In acest sens, inspectorii institutiei efectueaza controale tematice sau punctuale (atunci cand sunt sesizati prin intermediul unor reclamatii), fiind vizate inclusiv firmele ce activeaza pe piata de tamplarie termoizolanta. Conform datelor furnizate de Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor (OJPC) Suceava, frecventa sesizarilor primite de aceasta institutie cu privire la activitatea firmelor din sectorul de tamplarie termoizolanta este de 5 reclamatii pe luna (in 2008 au fost consemnate 55 de sesizari). "Sanctiunile pe care le aplicam in cazul identificarii neregulilor se stabilesc in functie de gravitatea abaterii, dupa caz fiind aplicate amenzi contraventionale sau avertismente. Pentru nerespectarea clauzelor contractuale, a conditiilor prescrise/declarate, amenzile se incadreaza intre 2.000 de lei si 20.000 de lei, lipsa cartii tehnice/instructiunilor de utilizare se sanctioneaza cu sume cuprinse intre 1.000 de lei si 25.000 de lei, iar practicile comerciale inselatoare (definite in Legea 363/2007) se combat prin acordarea de amenzi in intervalul valoric de 3.000 de lei - 30.000 de lei. Odata cu aplicarea sanctiunii contraventionale, agentul constatator poate propune si masura inchiderii temporare a activitatii sau chiar oprirea definitiva a productiei/comercializarii (conform art. 56 din Ordonanta de Guvern 21/1992). Astfel, in functie de cele constatate (daca nu se respecta conditiile prescrise/declarate, prestarea serviciului afecteaza interesele economice ale consumatorilor) pentru limitarea prejudicierii beneficiarilor se dispune masura opririi temporare a activitatii. La vizitele specifice, reprezentantii OJPC Suceava au in vedere verificarea urmatoarelor aspecte: existenta autorizatiilor necesare si a certificatului de inregistrare, prezentarea ofertelor (cu schite si dimensiuni semnate de operatorul economic), incheierea de contracte cu beneficiarii si respectarea clauzelor acestora, respectarea termenelor de finalizare a lucrarilor, emiterea certificatelor de calitate/garantie dupa finalizarea proiectului, emiterea de facturi, asigurarea de instructiuni de folosire si respectarea masurilor dispuse de inspectorii OJPC cu prilejul verificarilor anterioare. De altfel, problemele care ne sunt semnalate constau in: nerespectarea clauzelor contractuale, a termenului de livrare, a dimensiunilor; executarea de interventii necorespunzatoare; aparitia condensului in perioada rece a anului, diferente de culoare, zgarieturi pe suprafata profilelor si defectiuni in perioada de garantie (pe care societatea refuza sa le remedieze), calculul eronat al pretului etc. Ca o particularitate, am remarcat faptul ca majoritatea reclamatiilor ce au vizat nerespectarea termenului de finalizare au fost semnalate in lunile august si septembrie, cand se inregistreaza un aflux de persoane ce se intorc din strainatate si initiaza lucrari la locuintele proprii. Firmele preiau toate aceste comenzi fara o analiza prealabila a capacitatii proprii, ceea ce duce la nerespectarea termenelor prevazute in contracte. Impactul actiunilor noastre asupra pietei de profil este mai greu de cuantificat, insa faptul ca multe reclamatii au fost solutionate in favoarea consumatorilor (39 din total, respectiv 71%) reprezinta un aspect benefic. Totodata, unele firme au cautat solutii care sa vina in intampinarea cerintelor clientilor, precum livrarea gratuita a unor sisteme de control al umiditatii", a declarat Elena Oanea, inspector-sef adjunct al OJPC Suceava. Informatii suplimentare, la www.anpc.ro (Camelia Pantel)
|