Datorita pozitiei de top a subsidiarei locale in cadrul concernului Den Braven (in anul 2006, a ocupat primul loc in topul celor 85 de tari din intreaga lume, in care a activat concernul, criteriul de clasificare fiind volumul vanzarilor raportat la populatia tarii si la Produsul Intern Brut), administratia holding-ului olandez, prin presedintele Kees den Braven si directorul executiv Geert Jansen, a luat decizia constructiei unei unitati de productie de spuma poliuretanica in Romania. Pentru a furniza detalii referitoare la aceasta investitie si a realiza o analiza a pietei de profil, este prezentata, in continuare, opinia directorului general al firmei Den Braven Romania, Adrian State.- Care au fost factorii determinanti pentru fundamentarea deciziei de constructie a noii fabrici in Romania?- Principalul motiv pentru care conducerea grupului Den Braven a luat hotararea deschiderii unei unitati de productie in Romania a fost reprezentat de rezultatele excelente inregistrate de subsidiara nationala. De asemenea, un factor important pentru sustinerea acestei investitii il constituie potentialul deosebit al pietei, in sensul cresterii accentuate a sectorului de constructii si, implicit, a cererii pentru materialele de etansare utilizate la montajul de tamplarie termoizolanta. Totodata, proximitatea fata de unul dintre principalii furnizori de materii prime (compania Oltchim - Ramnicu Valcea) este o alta situatie oportuna in vederea initierii acestei actiuni, pretul produsului finit (respectiv, spuma poliuretanica) urmand sa se diminueze datorita scaderii costurilor de transport. Trebuie precizat faptul ca succesul Den Braven Romania este cu atat mai mare, cu cat, initial, se intentiona derularea proiectului in Ungaria. Desi reprezentanta Den Braven din tara invecinata are vanzari corespunzatoare pietei maghiare, mai reduse in comparatie cu cea autohtona, administratia publica din Ungaria ofera facilitati deosebite investitorilor straini (in sensul rambursarii a jumatate din fonduri, in momentul demararii productiei). Cu toate acestea, s-a considerat ca inagurarea fabricii in Romania creeaza o situatie mult mai favorabila dezvoltarii regionale, avantajul financiar al amortizarii rapide a 50% din fonduri trecand pe plan secundar.- Ce fonduri au fost alocate pentru realizarea acestui obiectiv?- Investitia totalizeaza 8 milioane de euro si va fi concretizata prin edificarea unui centru industrial cu o suprafata de circa 10.000 mp, amplasat pe un teren de 30.000 mp (se asigura si posibilitatea dezvoltarii ulterioare a activitatii). Practic, aria construita a fabricii de spuma poliuretanica insumeaza 3.700 mp, pentru spatiile de depozitare fiind alocata o zona de 5.500 mp. De asemenea, obiectivul include spatii administrative de 1.000 mp. Compania Building Astrom - Pitesti a fost desemnata in calitate de antreprenor general, aceasta firma realizand si lucrarile de modernizare a uzinei Dacia Logan (Groupe Renault). Preconizam ca noua unitate Den Braven Romania va deveni operationala in luna noiembrie 2007.- Cum va evolua, in noile conditii, cifra de afaceri a Den Braven Romania?- Planul unitatii de productie din Romania prevede ca aceasta sa fie una dintre cele mai moderne fabrici ale companiei olandeze, deoarece va avea in dotare echipamente de ultima generatie. Conform estimarii specialistilor nostri, productia interna se va situa la nivelul de aproximativ 5,5 milioane de tuburi de spuma poliuretanica (PU)/an. In cazul in care cererea va urma acelasi trend ascendent ca in ultima perioada, este posibil sa fie data in functiune si cea de-a doua linie de fabricatie, ceea ce va duce la o dublare a numarului de recipienti. Din punct de vedere al gamei sortimentale, trebuie mentionat faptul ca, in tara noastra, se vor realiza toate produsele incluse in oferta Den Braven, precum si sortimentele premiate la Construct Expo Ambient (editiile din 2006 si 2007), respectiv Maxifoam 825 ml pentru aplicare cu pistolul si Maxifoam 825 ml (toate sezoanele), destinate, cu precadere, profesionistilor. Circa 50% din productie va fi comercializata catre partenerii nationali si din Republica Moldova (unde avem, de asemenea, o filiala din anul 2003), diferenta fiind destinata exportului in Federatia Rusa, Ucraina, Bulgaria, Ungaria, Grecia, Turcia, tarile din spatiul fostei Iugoslavii, precum si in alte zone in care Den Braven are colaboratori traditionali. Pentru 2007, preconizam o crestere a cifrei de afaceri cu aproximativ 50%, atingandu-se nivelul de 25 milioane de euro. Din punct de vedere cantitativ, este vorba de o majorare a vanzarilor, de la circa 1,5 milioane de tuburi in 2006, la aproximativ 2,25 milioane de tuburi in 2007. Pentru 2008, avand in vedere cuantumul important al veniturilor firmei noastre, preconizam o crestere sustenabila a livrarilor, corespunzatoare unei cifre de afaceri de peste 30 milioane de euro. Astfel, ne consolidam pozitia de lider pe piata romaneasca a materialelor de etansare.- Prezentati detalii referitoare la procesul de fabricatie.- Spumele poliuretanice realizate in Romania vor fi fabricate conform procedeelor clasice, utilizandu-se reteta proprie Den Braven. Altfel spus, nu inauguram o simpla linie de incarcare a materialului in interiorul tuburilor, ci executam toate operatiile specifice, pornind de la prelucrarea materiei prime (izocianati, polioli, catalizatori, gaz propulsor etc.) pana la realizarea produsului finit. Totodata, centrul industrial va dispune de laboratoare de testare, atat pentru verificarea calitatii materiilor prime utilizate, cat si a spumei poliuretanice. In cadrul noii fabrici isi vor desfasura activitatea 40 de specialisti, numarul total de angajati ai Den Braven Romania cumuland 150 de persoane. De asemenea, trebuie subliniata aprecierea de care se bucura chimistii romani din partea conducerii concernului olandez, performantele profesionale ale acestora fiind demonstrate pe parcursul perioadei de pregatire, desfasurata la unitatile de productie din Germania. - Care sunt principalele dificultati intampinate pe piata locala?- Un obstacol major este legat de publicitatea inselatoare si concurenta neloiala, practicate de reprezentantii companiei Selena Romania. Prima neregula de acest fel a fost constituita de publicitatea inselatoare legata de spumele PU cu expandare inalta, marca Tytan ("inovatie" lansata in anul 2001, prin Tytan 65, 750 ml si in 2004, prin Tytan Lexy 60, 750 ml). Problema a constat in informarea eronata a consumatorilor cu privire la volumul de material expandat, specific montarii de tamplarie (10,3 unitati de fereastra montate cu un singur tub de Tytan Lexy 60, 750 ml), precum si la inscriptionarea falsa a tubului (750 ml, in loc de circa 850 ml, conform testelor de laborator), pentru a efectua comparatii inselatoare in fata unor persoane neavizate (ziaristi sau consumatori neinformati corect). Aceasta actiune a prejudiciat grav interesele consumatorilor (care au plarit un pret mai mare pentru beneficii care nu sunt la valoarea declarata) si ale celorlalti concurenti corecti din bransa, prezenti in tara noastra (carora li s-au luat clienti prin comparatii inselatoare). Den Braven a luat atitudine, prin sesizarea organizatiilor patronale de profil PPTT si PSC (care au ca membri, in primul rand, utilizatori profesionisti) si a Oficiului pentru Protectia Consumatorului al Municipiului Bucuresti (OPCMB). Desi primele demersuri ale Den Braven Romania au fost initiate inca din 2004, impreuna cu Henkel Romania (Ceresit), Temad Co (Bison) si Vanolux (TKK), PPTT facand prima sesizare oficiala catre OPCMB, abia in ianuarie 2007 (dupa integrarea in UE) autoritatile in drept ne-au informat ca au sanctionat societatea Selena Romania (adresa OJPC Ilfov nr.115/9.01.2007), prin obligarea acesteia la plata unor contraventii, precum si la oprirea temporara de la comercializare a produselor cu deficiente, pana la remedierea acestora. Rezolvarea problemei a fost rezultatul unor eforturi deosebite, de testare a produselor in cadrul mai multor laboratoare acreditate. Chiar daca oficialii Selena au contestat sanctiunea primita, sustinand validitatea verificarilor efectuate de Larex (institutie care este abilitata sa efectueze alte tipuri de teste, nu pentru materiale de constructii, ci pentru alimente, bauturi si tutun), in final, sesizarile PPTT si Den Braven Romania au fost probate de datele rezultate in urma masuratorilor realizate in cadrul laboratoarelor: ICECON, Laboratorul Central si Omnitest, OPCMB confirmand publicitatea inselatoare a Selena Romania.- Mai exista si alte nereguli asemanatoare?- Recent, reprezentantii Selena Romania au lansat pe piata autohtona produsul Tytan O2, despre care afirma ca "prezinta emisii zero de MDI", "asigurand o mai buna protectie a sanatatii utilizatorilor". Aceasta constituie o noua incercare de dezinformare si de manipulare a beneficiarilor, deoarece MDI (4,4 diizocianat de difenilmetan) reprezinta una dintre materiile prime care intra in compozitia spumei poliuretanice, fiind prezenta, in formula initiala, doar in cadrul fluxului de fabricatie. Cu alte cuvinte, materialul din tub este obtinut prin amestecarea celor doua materii prime lichide (izocianati si polioli), care, cu ajutorul unei substante de catalizare, reactioneaza in cadrul unui proces ireversibil. Astfel, la 24 de ore dupa fabricatie, produsul rezultat este o spuma poliuretanica aplicabila fara probleme, in conditiile respectarii recomandarilor producatorilor, tiparite pe etichete si prezentate in fisa tehnica si in cea de siguranta. De fapt, se incearca aplicarea unor procedee anticoncurentiale - interzise de lege - prin care se sugereaza, in mod complet fals, ca toate produsele de pe piata, cu exceptia Tytan O2, pot afecta sanatatea utilizatorilor. - Cum intentionati sa solutionati acest obstacol?- Compania noastra, alaturi de firmele Temad (ce promoveaza marca Bison) si Vanolux (specializata in distributia de materiale TKK), a redactat un protest, care a fost transmis, prin intermediul si la propunerea Patronatului Societatilor din Constructii (PSC), catre opinia publica interesata de acest subiect, documentul fiind sustinut si de PPTT. Intentionam sa stopam imediat aceasta incercare de denigrare, solicitand sanctionarea drastica a celor ce au intreprins-o de catre organele abilitate ale statului, care, conform legii, trebuie sa se autosesizeze. De altfel, solutionarea problemei este relativ simpla, din momentul in care chiar pe eticheta tubului Tytan O2 sunt inscriptionate toate frazele de risc specifice oricarui produs similar (fiind publicata chiar una suplimentara, R41!). De asemenea, fraza de prudenta: "S23 - Nu inhalati vaporii" infirma declaratia oficialilor Selena din momentul lansarii produsului, pe data de 23.05.2007: "Tytan O2 asigura un nivel minim de emisie de gaze nocive MDI", ceea ce contrazice afirmatia de pe eticheta produsului: "0% MDI emission".- Ce doriti sa declarati in incheiere?- Pentru a furniza o informatie veridica, precizez ca sortimentele promovate de compania Den Braven Romania sunt incadrate in categoria "Ozone save", fiind in conformitate cu toate exigentele normativelor europene si internationale (a se vedea activitatea desfasurata in 85 de tari din intreaga lume). Fabrica de spuma poliuretanica din Romania va avea ca efecte crearea de noi locuri de munca in tara noastra, cresterea valorii exporturilor romanesti si a contributiilor la bugetul de stat, economisirea banilor firmelor de montaj de tamplarie si diminuarea costurilor constructiilor, prin reducerea pretului de achizitie de pe piata de profil. De asemenea, specialistii nostri pot sa realizeze oricand spume poliuretanice fara emisii de MDI, daca piata o va cere (desi experienta din Nord-Vestul Europei indica un esec al vanzarilor de astfel de produse).Pentru informatii suplimentare referitoare la protestul Den Braven, click aici! www.denbraven.ro
|