In cea de-a doua jumatate a anului trecut, efectele crizei economice internationale au inceput sa fie resimtite si in Romania, unele dintre cele mai afectate sectoare industriale si de investitii fiind domeniul constructiilor (mai ales piata imobilelor rezidentiale), industria auto, cea a produselor prelucrate din otel, sistemul bancar (in cadrul caruia s-au luat masuri de suspendare a creditarii, ceea ce a dus la lipsa de lichiditati, la blocaje financiare si la pierderi cauzate de fluctuatiile majore ale cursului de schimb dintre moneda nationala si principalele valute). In domeniul tamplariei, se pare ca primele firme care s-au confruntat cu probleme legate de recesiune sunt cele specializate in fabricatia de ferestre/usi. Astfel, reprezentantii celor mai multe societati, implicate mai ales in executia de ansambluri din PVC sunt in stare de expectativa, intrucat in sezonul de varf nu au mai reusit sa incheie contracte importante cu utilizatorii finali, iar in prezent deruleaza comenzi stabilite inca din vara lui 2008. In cele ce urmeaza, pentru a reliefa contexul actual si perspectivele de abordare a noilor conditii de piata, sunt prezentate opiniile celor mai importante societati din bransa.* Andrei Radulescu, director de vanzari al Roplasto Systemtechnik: "Tinand cont de nivelul relativ scazut al pietei din cursul lui 2008 - comparativ cu perioada precedenta - si de perspectivele acestui sector, pe termen scurt/mediu, obiectivul nostru principal este mentinerea unui nivel cel putin similar al incasarilor. Intr-o abordare optimista a situatiei, estimez ca, pana la sfarsitul anului 2009, am putea atinge o cifra de afaceri situata in jurul valorii de 4,5 milioane de euro. Situatia generata de criza financiara globala este completata si de presiunile pe care le-ar putea exercita obligativitatea aplicarii marcajului CE, ceea ce determina o acutizare a starii generale de nesiguranta cu privire la evolutia pietei de tamplarie termoizolanta. In ceea ce ne priveste - in pofida ipotezelor pesimiste - avem in vedere achizitia unui spatiu de depozitare (teren si unitate de stocare), care va fi situat in judetul Cluj si a carui definitivare va avea loc in primavara. Totodata, pentru a ne conforma cererii de pe piata si tendintelor actuale din domeniu, in prima parte a anului, ne propunem lansarea unui nou sistem cu 8 camere. In prezent, avem in programul de fabricatie seria economica 6002, cu trei camere, profilele pentacamerale 7001 si noul sistem cu sase camere, lansat recent pe piata".* Catalin Ene, director general al companiei Catyon Group Alimar: "Din totalul volumului vanzarilor de anul trecut, care a insumat 5.000 mp, o pondere de 90% a fost aferenta sistemelor termoizolante din PVC (cifra de afaceri realizata pe acest segment a fost de 1,1 milioane de lei). Capacitatea de productie a liniei tehnologice Elumatec se situeaza la 10.000 mp/an. Profilele utilizate sunt furnizate de firma Deceuninck, ansamblurile finite fiind prevazute cu feronerie G-U. In perioada urmatoare, vom mentine parteneriatele stabilite inca de la infiintare (din anul 1998) atat cu furnizorii nostri de materiale, cat si cu cei de accesorii destinate asamblarii profilelor. In 2009 activitatea firmei se va orienta si spre productia vitrajelor, pentru a ne putea mentine pe un trend ascendent. Astfel, pentru 2009, preconizam o majorare a cifrei de afaceri pana la nivelul de 7 milioane de lei. Profitabilitatea firmei va fi consolidata atat prin dezvoltarea retelelor de distributie, cat, mai ales, prin calitatea produselor si promptitudinea livrarilor".* Vasile Dedita, director general al Roplast Thermo: "Strategia pentru dezvoltare a societatii noastre prevede, in anul 2009, implementarea unor masuri in vederea cresterii notorietatii, printr-o strategie agresiva de marketing si prin extinderea ariei comerciale. Ca urmare a situatiei create de criza economico-financiara, consider ca va fi necesara derularea unui plan de majorare a profitabilitatii/randamentului, prin gestionarea cheltuielilor si eficientizarea serviciilor asigurate clientilor. Obiectivul principal pentru anul in curs este acela de a depasi cu bine perioada de recesiune, astfel incat sa pastram cel putin cifra de afaceri inregistrata in 2008, care a fost de 4,5 milioane de euro. Nu am certitudini si nu pot efectua previziuni apropiate de realitate in ceea ce priveste evolutia pietei de profil, deoarece nu stiu in acest moment care va fi impactul real al crizei sau durata acesteia. Putem doar sa incercam sa ne gestionam in mod optim veniturile si cheltuielile. Un bun management va face diferenta intre firme: cei care vor tine sub control activitatea si vor elimina pierderile au toate premisele pentru a rezista pe piata, iar ceilalti vor fi nevoiti sa se restructureze masiv sau chiar sa declare starea de faliment. Din punct de vedere al relatiei cu furnizorii, nu vom face o triere bazata pe preturi, ci pe calitate, intrucat nu putem eluda acest atribut al produselor noastre, care sta la baza expansiunii companiei pe piata". (Fereastra)
|