Pe fondul actualei crize financiare internationale si a previzibilei scaderi economice mondiale care ii va succeda, evolutia sectorului autohton al constructiilor va fi afectata intr-o anumita masura, fiind previzibila o stagnare a comenzilor. Aceasta va duce, cel mai probabil, la incetinirea ritmului actual de crestere. Situatia se va reflecta, in mod cert, asupra segmentului de tamplarie termoizolanta, indisolubil legat de activitatea de constructii. Una dintre parghiile care sustin acest domeniu si care s-ar putea transforma intr-o posibila solutie de parcurgere a perioadei dificile in conditii de profitabilitate este constituita de dezechilibrul major dintre cerere si oferta. Astfel, in pofida inaspririi conditiilor generale de creditare si a diminuarii puternice a investitiilor - in special a celor provenite din surse externe - datorita deficitului actual de unitati rezidentiale, ca si a necesitatii stringente a majorarii semnificative a eficientei energetice a imobilelor, productia de ansambluri de ferestre/usi se va mentine aproximativ la nivelul existent in prezent. Acest lucru este confirmat de principalii reprezentanti ai bransei care, chiar daca raporteaza diminuari ale veniturilor preconizate, manifesta o pozitie echilibrata, de expectativa, in ceea ce priveste situatia pe termen scurt/mediu. Astfel, s-a considerat util ca, in urmatoarea perioada, sa fie prezentate opinii ale managerilor firmelor importante de tamplarie termoizolanta referitoare la posibilul impact al crizei financiare.* Marin Crutescu - director general al firmei Amvic: "Daca se face o raportare la veniturile exercitiului financiar precedent, la Amvic se constata obtinerea unei cifre de afaceri similare celei din 2007, gratie pozitiei pe care o detinem pe piata, precum si notorietatii companiei. Pentru 2009, am contractat deja o comanda de tamplarie din aluminiu, in valoare de circa un milion de euro. Totusi, nu va fi suficienta pentru sustinerea firmei, in conditii de profitabilitate. Mai mult, din informatiile pe care le detinem, majoritatea competitorilor importanti se confrunta cu situatii similare, in sensul ca, dupa definitivarea lucrarilor de mare anvergura aflate deja in curs de executie, perspectivele realizarii de noi contracte de calibru similar sunt pesimiste. Pe termen scurt, este de asteptat ca o posibila criza economica sa afecteze si Romania, dar nu se poate estima nici macar cu aproximatie cand se va intampla acest lucru. Inceputurile unui astfel de scenariu sunt deja vizibile, daca ne orientam dupa ultimele actiuni intreprinse de managementul Arcelor Mittal sau Dacia Group Renault. De aceea - si la nivelul Amvic - am luat unele masuri preventive, cum ar fi reducerea cheltuielilor administrative sau a celor aferente publicitatii. De asemenea, este posibila si diminuarea numarului de angajati ori, intr-o viziune mai optimista, apelarea la solutia somajului tehnic. O problema contradictorie, specifica economiei nationale, este si aceea a mentinerii pretului la produsele petroliere la un nivel foarte ridicat, in conditiile in care cotatia barilului a scazut la circa 58 USD (de la 140 USD). Acest lucru nu s-a reflectat deloc in micsorarea costurilor cu materialele, desi sistemele din PVC au un pret puternic dependent de cel al hidrocarburilor. In opinia noastra, profilele ar trebui ieftinite semnificativ, astfel incat furnizorii sa preia o parte a presiunii existente pe pretul produsului finit si, astfel, sa contribuie eficient la contracararea efectelor crizei".* Adin Tabacu - director al departamentului de profile PVC, din cadrul Rehau Polymer: "In acest moment, singurul lucru cert este reprezentat de scaderea comenzilor atat din partea clientilor mari, cat si din cea a partenerilor din categoria IMM. O alta caracteristica specifica perioadei curente, este aceea a cresterii solicitarilor de credit-furnizor venite de la tamplari catre producatorii de profile, precum si de la dealeri catre fabricantii de tamplarie. Trebuie precizat ca nu se poate vorbi inca de o criza a acestui sector de activitate, ci - mai degraba - de o atenuare a majorarilor cu care ne obisnuisem. Totusi este bine sa luam in calcul ca actuala criza financiara, ale carei efecte imediate s-au concretizat prin marirea dobanzilor la credite si ingreunarea accesului la acestea, va influenta direct puterea de cumparare a beneficiarului final, ca si capacitatea de investire a intreprinzatorilor. Si pe noi, ca unul dintre cei mai importanti furnizori de sisteme PVC din Romania, ne va afecta acest lucru, in primul rand printr-o redimensionare a obiectivului de marketing pentru anul 2009, care vizeaza o sporire de numai 10% a cifrei de afaceri. Desigur, exista opinii in piata, cu care ne confruntam zilnic, prin care se sustine necesitatea scaderii pretului la profile, datorita involutiei cotatiei internationale a barilului de petrol. In acest sens, trebuie precizat ca achizitiile de materii prime - in cazul nostru, granule din PVC - se fac cu o frecventa data, prin contracte semnate pe perioade bine definite si, de aceea, fluctuatiile zilnice nu pot afecta imediat pretul la produsul finit. Pe termen mediu, totusi, acest lucru este posibil, mai ales daca situatia pe piata hidrocarburilor se va stabiliza la nivelul existent in prezent". (O.V.S)
|