Implicatiile crizei financiare (III) |
Actualitatea interna
Publicat de AG&F
18 Nov 2008 11:30
|
Pe fondul actualei crize financiare internationale si a previzibilei scaderi economice mondiale care ii va succeda, evolutia sectorului autohton al constructiilor va fi afectata intr-o anumita masura, fiind previzibila o stagnare a comenzilor. Aceasta va duce, cel mai probabil, la incetinirea ritmului actual de crestere. Situatia se va reflecta, in mod cert, asupra segmentului de tamplarie termoizolanta, indisolubil legat de activitatea de constructii. Una dintre parghiile care sustin acest domeniu si care s-ar putea transforma intr-o posibila solutie de parcurgere a perioadei dificile in conditii de profitabilitate este constituita de dezechilibrul major dintre cerere si oferta. Astfel, in pofida inaspririi conditiilor generale de creditare si a diminuarii puternice a investitiilor - in special a celor provenite din surse externe - datorita deficitului actual de unitati rezidentiale, ca si a necesitatii stringente a majorarii semnificative a eficientei energetice a imobilelor, productia de ansambluri de ferestre/usi se va mentine aproximativ la nivelul existent in prezent. Acest lucru este confirmat de principalii reprezentanti ai bransei care, chiar daca raporteaza diminuari ale veniturilor preconizate, manifesta o pozitie echilibrata, de expectativa, in ceea ce priveste situatia pe termen scurt/mediu. Astfel, s-a considerat util ca, in urmatoarea perioada, sa fie prezentate opinii ale managerilor firmelor importante de tamplarie termoizolanta referitoare la posibilul impact al crizei financiare.Andrei Radulescu, director de vanzari Roplasto Systemtechnik: "Situatia economica prezenta nu si-a facut simtite efectele si asupra activitatii companiei noastre. Singurul semnal ingrijorator a fost reducerea comenzii in cazul a doi parteneri, care, din cauza ca nu aveau nevoie de foarte multe sisteme in stoc - ca urmare a scaderii comenzilor inregistrate - au redus cantitatea de produse solicitate. Probabil, incepand cu al doilea semestru din 2009, situatia de pe piata se va acutiza, deoarece segmentul de constructii va intra intr-o etapa de stagnare. Consider ca perioada critica pentru producatori va fi intervalul ianuarie-martie, datorita ciclicitatii specifice acestui domeniu. Exista o mare probabilitate ca multi dintre acestia sa nu reziste pe piata pana in sezonul de varf, cand ar putea compensa scaderile din prima parte a anului. De asemenea, in acceasi perioada va fi dificil pentru societatile care au contractat credite, deoarece nu vor reusi sa acopere sumele datorate lunar. Am sesizat, totodata, o oarecare ingrijorare - in ceea ce priveste rentabilitatea afacerilor proprii - in special a clientilor care lucreaza cu dezvoltatori imobiliari".Dana Druta, administrator Drupanel: "Consideram ca actuala criza economico-financiara nu va afecta segmentul de tamplarie termoizolanta in proportia preconizata. Si aceasta intrucat economia Romaniei se afla in expansiune, iar distanta fata de America este mult prea mare. Activitatea companiei noastre nu este foarte afectata in acest moment insa ne asteptam la cateva schimbari in aceasta privinta, inclusiv la un mic declin in privinta comenzilor. Masurile practice pe care le-am aplicat efectiv pentru prevenirea si diminuarea efectelor negative ale acestor miscari din bransa nu au vizat personalul angajat, ci mai mult desfasurarea activitatilor in sine. In aceste conditii, estimam o majorare a cifrei de afaceri pentru anul 2009 care va atinge nivelul de 10%. In privinta beneficiarilor nostri, pana in prezent nu am consemnat semne de indisciplina financiara. De asemenea, un alt aspect deosebit de important este acela ca furnizorii cu care colaboram au micsorat pretul la materiale ca urmare a diminuarii cotatiilor internationale a petrolului si otelului".Radu Aunianu, director general Madora Prod: Nu pot sa spun ca activitatea firmei noastre este afectata de criza, subiect atat de intens mediatizat in aceasta perioada. De aceea, nu simtim necesitatea aplicarii unor masuri de diminuare a costurilor cu productia sau cu personalul, fiind exclusa posibilitatea unor restructurari sau reduceri ale activitatii, cum s-a intamlat in cazul companiilor mari de la noi, precum Dacia Groupe Renault. Consider ca deocamdata situatia este ambigua in ceea ce priveste piata economica autohtona si ca efectele crizei se vor face simtite abia in semestrul al doilea al anului viitor. Abia dupa derularea alegerilor va putea fi conturata o imagine cu privire la ceea ce va urma sa se intample pe plan economic, deoarece pana anul viitor contextul in care ne aflam poate distorsiona imaginea de ansamblu a pietei economico-financiare. Referitor domeniul de vopsele pe care activeaza societatea Madora Prod, comenzile se deruleaza intr-un ritm crescator. Semne de indisciplina financiara nu sunt nici din partea beneficiarilor, platile se desfasoara in conditii bune, se incaseaza la termenele stabilite. (Fereastra)
|