Evolutia sectorului autohton al constructiilor va fi afectata intr-o anumita masura de actuala criza economica, fiind previzibila o stagnare a comenzilor. Situatia se va reflecta si asupra segmentului de tamplarie termoizolanta, indisolubil legat de activitatea de constructii. O posibila solutie de parcurgere a in siguranta a perioadei dificile si de minimizare a pierderilor este constituita de orientarea spre client, avand in vedere dezechilibrul major dintre cerere si oferta. Astfel, datorita deficitului actual de unitati rezidentiale, ca si a necesitatii stringente a majorarii semnificative a eficientei energetice a imobilelor, productia de ansambluri de ferestre/usi se va mentine aproximativ la nivelul existent in prezent. Acest lucru este confirmat de principalii reprezentanti ai bransei care, chiar daca raporteaza diminuari ale veniturilor preconizate, manifesta o pozitie echilibrata, de expectativa, in ceea ce priveste situatia pe termen scurt/mediu. In continuare, sunt prezentate opinii ale managerilor firmelor importante de tamplarie termoizolanta, referitoare la posibilul impact al crizei financiare.Barbu Marinescu, director de vanzari al companiei Prometalic: "Eu as spune ca, deocamdata, in Romania este doar un inceput de criza economico-financiara. Ceea ce am resimtit pana in prezent a fost o diminuare a numarului parteneriatelor incheiate cu societatile care activeaza in domeniul constructiilor. Pe segmentul contractelor cu persoane fizice au aparut, insa, noi comenzi, care au reusit sa compenseze intr-o anumita masura aceste pierderi. Avem in derulare si cateva contracte de leasing, insa nu consider ca majorarea dobanzilor la credite ne va afecta foarte mult. Pe termen scurt, la nivelul pietei de tamplarie termoizolanta, in general, va exista un declin fata de anul trecut. Depinde insa foarte mult si de evolutiile climatice din aceasta iarna. In ceea ce priveste masurile practice pe care le-am putea lua, deocamdata ne aflam in discutii si cu alti factori implicati, insa nu am luat nicio decizie in privinta scaderii costurilor administrative sau reducerilor de personal. Asteptam sa vedem ce se mai intampla pe plan international si local, pentru a putea elabora un plan de diminuare a efectelor negative la nivelul companiei noastre. Nu stiu, in schimb, care vor fi rezultatele financiare pe care le va inregistra societatea in 2009, deoarece, dupa cat ne dam seama, situatia se poate schimba foarte mult de la o luna la alta".Floris Lazarescu, director general al Romserv Invest: "Activitatea companiei noastre este puternic afectata de actuala criza economico-financiara, in sensul diminuarii semnificative a comenzilor preluate. Pe de alta parte, avem si credite in derulare, iar masura majorarii dobanzilor se va rasfange, in mod direct profitabilitatii. In viitorul apropiat vom fi nevoiti sa recurgem la disponibilizarea unui numar de aproximativ 15 angajati, pentru a putea face fata crizei economico-sociale. Desigur ca ar fi oportuna si o reducere a pretului la sisteme, numai ca, pana in momentul de fata, furnizorii nu si-au aratat disponibilitatea in acest sens. Un lucru pozitiv, in schimb, este faptul ca nu am constatat semne de indisciplina financiara din partea beneficiarilor. In aceste conditii, insa, sunt convins ca in urmatoarea perioada se va resimti o diminuare a comenzilor pe piata tamplariei termoizolante, de cel putin 10% - 20%. Imi este greu sa estimez ce se va intampla la nivelul companiei Romserv Invest in anul 2009, economia, in general, devenind impredictibila. Daca la inceputul anului 2008, eram optimisti si consideram ca vom inregistra o crestere de 30% fata de 2007, ceea ce s-a si intamplat, acum este dificil de inaintat orice fel de previziune".Ovidiu Stoica, director general Clasic Market: "Deocamdata, la nivelul companiei noastre nu se simte in mod direct nici un efect al crizei care traverseaza Europa si Statele Unite. Singurul fenomen pe care l-am putut constata este acela ca exista foarte multe solicitari de angajare, venite din partea unor persoane cu experienta in domeniu. Cu alte cuvinte, daca pana recent aveam de-a face cu un deficit al personalului calificat, acum, iata ca incep sa creasca oferta pe acest segment. Compania noastra are, in momentul de fata, contractata o linie de creditare. De asemenea, avem si contracte de leasing. Pana in prezent insa, dobanzile nu au crescut suficient de mult incat sa afecteze afacerea in ansamblu. Este adevarat ca platim mai mult, dar acest lucru nu se regaseste in costul final. Totodata, consider ca anul viitor piata tamplariei termoizolante va consemna o stagnare, cu alte cuvinte, se va mentine la nivelul anului 2008. Scaderea costurilor de productie si eficientizarea personalului au fost, practic, masuri pe care le-am luat si inainte de aparitia acestei crize. Nu vom recurge, totusi, la disponibilizari. Intr-un fel, aceasta stare economica are si o latura pozitiva, in sensul ca va determina o stabilizare, o asezare a pietei de tamplarie termoizolanta din Romania, astfel incat companiile mai putin competitive sa se orienteze catre alte activitati. Nu am remarcat semne de indisciplina financiara din partea beneficiarilor, practic solicitand in cele mai multe cazuri un avans din partea acestora, metoda care s-a dovedit a fi eficienta. Cand am avut, insa lucrari, executate in regim de subantrepriza, am avut serioase probleme legate de recuperarea banilor. De asemenea, nu ne-am propus sa realizam cresteri ale cifrei de afaceri in 2009, ci sa mentinem actualele rezultate financiare, urmand, practic, trendul pietei". (Mirela Predan)
|