Evolutia sectorului autohton al constructiilor va fi afectata intr-o anumita masura de actuala criza economica, fiind previzibila o stagnare a comenzilor. Situatia se va reflecta si asupra segmentului de tamplarie termoizolanta, indisolubil legat de activitatea de constructii. O posibila solutie de parcurgere a in siguranta a perioadei dificile si de minimizare a pierderilor este constituita de orientarea spre client, avand in vedere dezechilibrul major dintre cerere si oferta. Astfel, datorita deficitului actual de unitati rezidentiale, ca si a necesitatii stringente a majorarii semnificative a eficientei energetice a imobilelor, productia de ansambluri de ferestre/usi se va mentine aproximativ la nivelul existent in prezent. Acest lucru este confirmat de principalii reprezentanti ai bransei care, chiar daca raporteaza diminuari ale veniturilor preconizate, manifesta o pozitie echilibrata, de expectativa, in ceea ce priveste situatia pe termen scurt/mediu. In continuare, sunt prezentate opinii ale managerilor firmelor importante de tamplarie termoizolanta, referitoare la posibilul impact al crizei financiare.Elena Rus, director comercial Ozel Steel Profil: "Situatia actuala este pentru toti cei implicati in domeniul tamplariei termoizolante o noutate, nimeni neavand posibilitatea sa treaca prin ceva similar pana in prezent. Se discuta foarte mult despre acest subiect, insa sunt amplificate peste masura efectele, omitand sa se aminteasca faptul ca ne aflam intr-o perioada a anului in care activitatea celor care lucreaza pe segmentul tamplariei termoizolante stagneaza. Totodata, trebuie sa luam in considerare si faptul ca in aceasta bransa exista, in continuare, foarte mult potential, in pofida faptului ca pietele constructiilor si cele imobiliare au scazut destul de mult atat in cazul proiectelor foarte mari, cat si al celor foarte mici. In ansamblu, este posibil ca economia noastra, care nu este una puternic industrializata, sa nu fie afectata semnificativ. Pana in prezent, compania noastra nu a fost influentata de aceasta stare de fapt la nivel intern, mai ales ca nu are credite in derulare, iar la nivel organizatoric totul a fost intotdeuna foarte bine stabilit. Cea mai mare problema cu care ne-am putea confrunta ar fi reprezentata de incapacitatea unora dintre clientii nostri de a-si onora platile (in prezent, multi au la randul lor probleme cu constructorii). In ceea ce ne priveste, am venit in intampinarea solicitarilor partenerilor nostri prin scaderea preturilor (incepand cu luna septembrie, cate 5% lunar), ca urmare a diminuarii costului materiei prime. In privinta cifrei de afaceri, vizam o mentinere la nivelul obtinut in 2008".Maricel Vicol, director general Modern Ambient (Tulcea): "Pe plan local, am sesizat o stagnare a proiectelor inca din toamna anului curent, cu toate ca, in aceasta perioada - potrivit evolutiei din ultimii ani a sectorului de constructii - ar fi trebuit sa existe o crestere minima de 10% - 20%. Momentan, cele mai rentabile sunt lucrarile de mici dimensiuni, de care beneficiaza in general persoanele fizice. Am remarcat ca exista si beneficii datorate crizei financiare, in sensul ca nu mai avem probleme cu forta de munca, multi dintre vechii angajati revenind in cadrul firmei, din cauza stagnarii pietelor externe de constructii. In contextul actual, Modern Ambient isi propune mentinerea cifrei de afaceri pana in primavara, cand vom demara un program amplu de investitii. Putem afirma ca, in perioada de varf a livrarilor de tamplarie, cateva contracte de executie ale unor pereti cortina au contribuit semnificativ la cresterea cifrei de afaceri cu aproximativ 25%, fata de 2007, ajungand la nivelul de doua milioane de euro. Momentan, derulam o lucrare la un complex constituit din spatii rezidentiale si comerciale. Fatada cortina va fi realizata din sisteme Alumil si geam termoizolant prelucrat in cadrul companiei noastre cu sticla furnizata de Saint-Gobain. Proiectul va fi definitivat la sfarsitul anului in curs".Vlad Alexandrescu, administrator al firmei GMVA: "Criza pe care o traversam in acest moment influenteaza deja segmentul de piata in care activam. Chiar daca unele companii, conform declaratiilor proprii, nu sunt afectate, este imposibil ca acest lucru sa nu se intample mai devreme sau mai tarziu. In principal, firmele regandesc planurile de investitii pentru retehnologizare. Majorarea dobanzilor pentru creditele contractate a devenit o realitate atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice. Nici unii, nici altii nu au nici un mijloc de a stopa acest lucru si in consecinta trebuie sa se conformeze cu tendintele pietei. GMVA a adoptat cateva masuri potrivite pentru aceasta perioada. Astfel, venim in sprijinul companiilor partenere si am facut o revizuire a conditiilor de plata pentru produsele noastre, astfel incat ratele contractuale sa fie cat mai suportabile. Pentru anul 2009, estimam o crestere a veniturilor cu 20% - 25%. Aceasta se datoreaza atat faptului ca firma noastra si-a consolidat pozitia pe piata din Bulgaria, cat si extinderii gamei de produse. Intarzierile de plata care se consemneaza nu le-as categorisi ca "indisciplina financiara", ci mai degraba ca o consecinta a crizei. O buna parte dintre parteneri acuza la randul lor o oarecare intarziere in recuperarea datoriilor. Tratam aceste situatii cu intelegere, pentru ca principala idee este de a continua si a intari colaborarea cu ei, in pofida greutatilor inerente". (Fereastra)
|