Evolutia sectorului autohton al constructiilor va fi afectata intr-o anumita masura de actuala criza economica, fiind previzibila o stagnare a comenzilor. Situatia se va reflecta si asupra segmentului de tamplarie termoizolanta, indisolubil legat de activitatea de constructii. O posibila solutie de parcurgere a in siguranta a perioadei dificile si de minimizare a pierderilor este constituita de orientarea spre client, avand in vedere dezechilibrul major dintre cerere si oferta. Astfel, datorita deficitului actual de unitati rezidentiale, ca si a necesitatii stringente a majorarii semnificative a eficientei energetice a imobilelor, productia de ansambluri de ferestre/usi se va mentine aproximativ la nivelul existent in prezent. Acest lucru este confirmat de principalii reprezentanti ai bransei care, chiar daca raporteaza diminuari ale veniturilor preconizate, manifesta o pozitie echilibrata, de expectativa, in ceea ce priveste situatia pe termen scurt/mediu. In continuare, sunt prezentate opinii ale managerilor firmelor importante de tamplarie termoizolanta, referitoare la posibilul impact al crizei financiare.Vasile Olteanu, administrator al firmei Cold Ravel- Camplung: "Deocamdata nu am sesizat niciun semn de instabilitate in activitatea desfasurata in cadrul firmei. Noi avem inca multe cereri, iar contractele sunt in plina derulare. Este normal insa ca pe piata sa existe o mica diminuare a fluxului de lucrari, dar acest lucru cred ca se datoreaza si anotimpului rece, cand - de obicei - numarul de contracte scade. Firmele producatoare sunt rezervate momentan si asteapta sa vada cum va evolua situatia de criza economico-financiara. Insa, din a doua jumatate a anului viitor, se vor relua lucrarile ample si situatia se va mai limpezi pe piata de profil. Noi consideram ca nu exista cauze de neliniste, deoarece platile se executa la termenele stabilite si astfel nu exista pericolul de a ramane cu restante fata de furnizorii de sticla si materiale cu care avem intelegeri bine stabilite. Pentru 2009 estimam cresterea volumului de vanzari al profilelor cu 10% fata de anul in curs (6 milioane de lei). Pentru consolidarea pozitiei firmei noastre pe piata producatorilor vom duce o politica de colaborare stransa cu furnizorii de accesorii si materii prime".Gelmar Savulescu, director general - Suki Group: "Consider ca este momentul ca si piata autohtona sa ajunga intr-o asemenea situatie, care - pana urma - este benefica, in sensul ca se simtea necesitatea unei maturizari a acestui segment de activitate. Actuala criza financiara va genera un context in care nu dezvoltarea si profitul sunt principalele elementele care ar trebui sa fie vizate, ci rezistenta pe piata instabila. Probabil ca din 2009 lucrurile se vor agrava si ar trebui sa ne asteptam la falimentul multor companii din domeniu. De precizat ca nu va fi vorba doar de firmele mici, ci si de unele mari, in special cele care au contractat credite, sunt subfinantate sau au efectuat investitii mari in retehnologizare, care - in conditiile scaderii productiei - nu se vor amortiza foarte curand. In 2009, se va hotari cine va ramane pe piata, iar cei care vor reusi sa depaseasca aceast interval, probabil din 2011 vor incepe sa aiba din nou profituri similare perioadelor precedente crizei. Totodata, din cauza contextului actual, se vor revigora tranzactiile ilegale. Singurul avantaj pe care il aduce criza economica este faptul ca nu mai intampinam probleme de personal. In ceea ce priveste Suki Group, in 2008, am constat o usoara scadere a livrarilor, fata de aceeasi perioada a anului precedent".Florin Turcu, director tehnic al Geplast: "In acest an, am inregistrat incasari totale de 16 milioane de euro, iar pentru exercitiul financiar urmator estimam o crestere de 30%. Pentru 2009, pe fondul definitivarii anumitor contracte aflate in derulare, ne propunem acelasi nivel de majorare a veniturilor. Planul de dezvoltare durabila vizeaza majorarea numarului de colaboratori permanenti si de clienti din toata tara. Anul acesta, societatea noastra a reusit sa-si imbunatatasca activitatea de productie si distributie, prin sporirea cantitativa a acesteia cu 30%. Au fost prevenite astfel efectele negative ale perioadelor iminente de instabilitate economica. In continuare, dorim sa ne consolidam pozitia, chiar si in aceasta perioada fluctuanta din punct de vedere financiar, investind aproximativ doua milioane de euro pentru deschiderea de noi puncte de lucru si spatii de stocare. Dialogul permanent si relatiile stabile mentinute, in decursul timpului, cu factorii implicati in mediul de afaceri, distribuitori de materiale, arhitecti, antreprenori, investitori, ne vor asigura continuitatea si profitabilitatea si de acum inainte". (Fereastra)
|