In cea de-a doua jumatate a anului trecut, efectele crizei economice internationale au inceput sa fie resimtite si in Romania, unele dintre cele mai afectate sectoare industriale si de investitii fiind domeniul constructiilor (mai ales piata imobilelor rezidentiale), industria auto, cea a produselor prelucrate din otel, sistemul bancar (in cadrul caruia s-au luat masuri de suspendare a creditarii, ceea ce a dus la lipsa de lichiditati, la blocaje financiare si la pierderi cauzate de fluctuatiile majore ale cursului de schimb dintre moneda nationala si principalele valute). In domeniul tamplariei, se pare ca primele firme care s-au confruntat cu probleme legate de recesiune sunt cele specializate in fabricatia de ferestre/usi. Astfel, reprezentantii celor mai multe societati, implicate mai ales in executia de ansambluri din PVC sunt in stare de expectativa, intrucat in sezonul de varf nu au mai reusit sa incheie contracte importante cu utilizatorii finali, iar in prezent deruleaza comenzi stabilite inca din vara lui 2008. In cele ce urmeaza, pentru a reliefa contexul actual si perspectivele de abordare a noilor conditii de piata, sunt prezentate opiniile celor mai importante societati din bransa.* Gabriela Bera, director economic al firmei Leonis: "Referindu-ma la segmentul nostru principal de activitate, respectiv furnizarea de profile din PVC Salamander - pentru care suntem distribuitori autorizati - in 2008 am livrat circa 900 de tone, pentru 2009 estimand o majorare de circa 10% a acestui nivel. In consecinta, cifra de afaceri corespunzatoare a fost, anul trecut, de 11,5 milioane de lei, iar in 2009 preconizam o sporire cu 20% a veniturilor. Desigur, aceste previziuni ar putea fi modificate, in functie de influenta crizei economico-financiare mondiale si de fluctuatiile cotatiei petrolului pe pietele internationale. Pentru atingerea obiectivului propus, intentionam sa implementam masuri specifice, cum ar fi mentinerea parteneriatelor importante (prin dezvoltarea de proiecte comerciale flexibile/dinamice); lansarea de noi produse (actiune inceputa inca din 2008); asigurarea unui proces de distributie modern, adaptat cerintelor beneficiarilor etc. Fondurile alocate pentru aceste proiecte vor insuma 1,15 milioane de lei. De asemenea, pentru consolidarea pozitiei pe piata, ne-am propus sa livram intreaga gama de profile Salamander unor categorii tot mai mari de clienti, promovand produsele ca fiind <>. In ceea ce priveste strategia de preturi la materialele pentru tamplaria din PVC, pe fondul diminuarii cotatiei internationale a petrolului, pentru etapa urmatoare avem in vedere o scadere a pretului. Aceasta masura este necesara, in conditiile recesiunii economice globale, pentru mentinerea celor mai multi beneficiari. Analizand situatia actuala a pietei, principalele probleme cu care preconizam ca ne vom confrunta pe termen scurt/mediu ar putea fi constituite de politica stricta de creditare a bancilor, nivelul tot mai ridicat al somajului, masurile anticriza promise de guvern (care se lasa asteptate) si scaderea puterii de cumparare a consumatorilor".* Istvan File, director executiv al societatii Bricon: "Asteptam aprobarea unor fonduri europene de finantare pentru achizitia unei noi linii de productie marca PMC, destinata prelucrarii tamplariei termoizolante din PVC. Conducerea firmei a planificat cresterea capacitatii de productie de ferestre/usi din PVC/aluminiu, precum si a celei de executie a peretilor cortina. Aceasta este, in prezent, de 4.600 mp pe an (din care 3.400 mp/an ansambluri din PVC), pentru 2009 propunandu-ne o majorare cu 12%. Volumul total al vanzarilor din 2008 a fost de 3.750 mp, din care 92% tamplarie din PVC, diferenta fiind reprezentata de livrarile de ansambluri din aluminiu si elemente speciale. Acestea au fost corespunzatoare unor venituri in valoare de 2,3 milioane de lei, iar pentru intervalul urmator vizam o cifra de afaceri de 2,8 milioane de lei. Profilele utilizate sunt marca Veka, prevazute cu feronerie Siegenia sau Maco. Deocamdata, situatia firmei noastre este stabila, deoarece avem in derulare lucrari contractate anterior. Proiectele mai complexe ne asigura o buna desfasurare a activitatii si a rentabilitatii pe termen lung si, in plus, ne ofera o crestere a notorietatii pe piata locala. Singura problema cu care ne confruntam in aceasta perioada este cea a creantelor, dar vom rezolva aceasta dificultate prin perceperea de penalitati".* Dan Panaete, administrator al companiei Elvimar Glass: "Societatea noastra a realizat in 2008 incasari de 5 milioane de lei din livrarile de tamplarie termoizolanta, efectuate preponderent catre persoane fizice. Volumul total al vanzarilor a fost de 8.000 mp, din care ansamblurile PVC au reprezentat 75%. Capacitatea de productie se situeaza la 10.000 mp/an (din care 8.000 mp/an pentru ferestre si usi din PVC). Compania prelucreaza sisteme Rehau, prevazute cu feronerie G-U, precum si serii din aluminiu Profilco sau Alumil. La nivelul anului 2009, se preconizeaza venituri de 8 milioane de lei. Din 2005 - anul lansarii pe piata - si pana in prezent ne-am consolidat imaginea pe plan local, cu precadere in judetul Buzau, astfel incat, in momentul de fata, sunt incheiate comenzi contractate pe baza recomandarilor clientilor. De aceea, nu am resimtit efectele crizei printr-o scadere a cererii de tamplarie termoizolanta. Totusi, am sesizat o tendinta de diminuare a activitatii firmelor concurente, dar aceasta se intampla probabil si pentru ca societatile competitoare se orienteaza spre proiecte mai mari. (Fereastra)
|