Marcajul CE, pe ultima turnanta (17) |
Actualitatea interna Publicat de AG&F 16 Sep 2008 11:30 |
Piata autohtona de tamplarie termoizolanta totalizeaza 3.950 de producatori importanti, acestia fiind localizati in Bucuresti si regiunile limitrofe (796), Moldova (597), Dobrogea (270), Banat (392), Oltenia (278), Ardeal si alte zone (1617). Consturile estimate pentru aplicarea marcajului CE pe produsele furnizate de aceste societati sunt cuprinse intre 6 milioane de euro si 10 milioane de euro, in functie de laboratorul notificat cu care se colaboreaza pentru efectuarea procedurilor de testare initiala (ITT). Luand in calcul o dimensiune totala a pietei de profil de aproximativ 1,2 miliarde de euro in 2008, se poate afirma ca - pentru respectarea exigentelor impuse de SR EN 14351-1 - este necesara alocarea a maximum un procent din cifra de afaceri. Daca se face o analiza mai detaliata, pe grupe de producatori, se poate estima ca un fabricant cu venituri de 5 milioane de euro va aloca pentru marcajul CE sub 1.5% din CA (aproximativ 5% din profitul net), un producator cu vanzari de 1 - 2 milioane de euro va cheltui 1,5% din incasarile totale (10% din profit), iar la nivelul intreprinderilor mici, eforturile financiare s-ar cota la circa 1% (7,5% din venitul net). Aceasta situatie reliefeaza ca cea mai avantajoasa pozitie este detinuta de societatile importante, care vor trebui, totusi, sa realizeze o analiza atenta a costurilor si sa decida asupra modului in care vor fi preluate cheltuielile suplimentare. Variante de acoperire a costurilor Optiunile sunt trei, si anume: transferul integral in pretul de comercializare (prin care nu se afecteaza in mod direct profitabilitatea), deducerea din profitul net sau folosirea unei metode combinate. Este inderesant de observat care solutie va fi aleasa, intrucat fiecare dintre acestea are avantaje si dezavantaje. Daca in cazul al doilea este clar ca efectul negativ este dat de scaderea rentabilitatii de ansamblu a afacerii, prima optiune pare cea mai potrivita. La o privire mai atenta, se poate constata cu usurinta ca, pe o piata caracterizata de un nivel concurenitial ridicat si un gradul de saturare suficient de mare, iar presiunile pe pret sunt pe masura acestor doua elemente, este dificil de transferat intregul cost al aplicarii CE in pret. Avand in vedere considerentele de mai sus, cea mai rationala decizie este aceea a alegerii unei cai de compromis, in scopul maximizarii rezultatelor pozitive sau al minimizarii riscurilor. In toate trei cazurile, un lucru este cert: Romania va fi obligata sa realizeze un import de servicii in valoare de aproximativ 10 milioane de euro, in conditiile in care - la nivel national - nu exista inca un organism notificat apt sa realizeze verificarea celor 7 caracteristici de performanta aferente ansamblurilor de tamplarie termoizolanta. Informatii suplimentare, la Aceasta adresa de e-mail este protejata de spamboti; aveti nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza (Ovidiu Stefanescu) |