In cea de-a doua jumatate a anului trecut, efectele crizei economice internationale au inceput sa fie resimtite si in Romania, unele dintre cele mai afectate sectoare industriale si de investitii fiind domeniul constructiilor (mai ales piata imobilelor rezidentiale), industria auto, cea a produselor prelucrate din otel, sistemul bancar (in cadrul caruia s-au luat masuri de suspendare a creditarii, ceea ce a dus la lipsa de lichiditati, la blocaje financiare si la pierderi cauzate de fluctuatiile majore ale cursului de schimb dintre moneda nationala si principalele valute). In domeniul tamplariei, se pare ca primele firme care s-au confruntat cu probleme legate de recesiune sunt cele specializate in fabricatia de ferestre/usi. Astfel, reprezentantii celor mai multe societati, implicate mai ales in executia de ansambluri din PVC sunt in stare de expectativa, intrucat in sezonul de varf nu au mai reusit sa incheie contracte importante cu utilizatorii finali, iar in prezent deruleaza comenzi stabilite inca din vara lui 2008. In cele ce urmeaza, pentru a reliefa contexul actual si perspectivele de abordare a noilor conditii de piata, sunt prezentate opiniile celor mai importante societati din bransa.* Cosmin Stefanoaie, director comercial al societatii Funke Construct: "Compania noastra a efectuat, in 2008, vanzari de aproximativ 600 tone de profile din PVC, cele mai multe comenzi fiind contractate de parteneri din zona de vest a tarii. In ceea ce priveste structura livrarilor, cele mai solicitate sisteme au fost seriile KS Phoenix, KS Helios si KS Standard, destinate realizarii ferestrelor, cu o cota de 80% din totalul comenzilor. Cifra de afaceri obtinuta in exercitiul financiar aferent lui 2008 este de circa 1,8 milioane de euro, cu 20% mai mare decat cea din anul precedent. Pe termen mediu (2009-2010), daca situatia de pe piata interna si cea internationala se va mentine, estimam realizarea unor venituri de doua milioane de euro, reprezentand o crestere de 10%. Pentru gestiunea optima a livrarilor, efectuam aprovizionari medii lunare de aproximativ 40 de tone de profile, astfel incat stocul minim sa fie de 40 de tone - 50 de tone de sisteme. Obiectivul principal al firmei, pentru intervalul 2009-2010, consta in mentinerea vanzarilor pe un trend ascendent, in pofida crizei financiare resimtite pe plan mondial".* Laurentiu Constantin, director general al Lamar Trust: "Compania noastra face parte dintr-un grup ale carui firme au ca principal domeniu de activitate productia de tamplarie din PVC, aluminiu si lemn stratificat. Nu pot spune ca, deocamdata, la nivelul companiei noastre am resimtit efectele crizei economico-financiare internationale, deoarece am incercat sa mentinem un pret corect pe piata, iar vanzarile au evoluat in consecinta. In ceea ce priveste situatia pietei de tamplarie termoizolanta, in momentul de fata nu cred ca exista solutii pentru redresarea unor firme a caror activitate s-a situat si se va situa pe un trend descendent. Vor rezista doar societatile ce promoveaza produse cu un raport optim calitate/pret, precum si cele ce au reusit sa se (re)tehnologizeze fara a apela la credite bancare foarte mari. La nivelul societatii noastre, urmeaza sa luam masuri de sporire a eficientei, incercand sa renegociem contractele cu furnizorii, in vederea reducerii preturilor. In anul care tocmai s-a incheiat, am realizat o cifra de afaceri de 8 milioane de euro, iar pentru 2009 estimam o crestere de 30% a vanzarilor. Consider ca obiectivul este sustenabil, datorita faptului ca vom dispune de noi segmente de piata, reprofilandu-ne si in alte domenii".* Cristian Zamfir, director general - Far Est Windows: "In ceea ce ne priveste, la nivelul lui 2008 am consemnat o crestere a vanzarilor de aproximativ 13%, raportat la anul precedent. Livrarile totale au depasit 110.000 mp de tamplarie, ceea ce corespunde unei cifre de afaceri situata in jurul valorii de 14 milioane de euro. Referindu-ma la evolutia vanzarilor proprii pentru intervalul urmator, este greu de precizat daca acestea vor urma un curs ascendent - asa cum s-a intamplat in ultimii ani - insa ne propunem cel putin sa pastram nivelul livrarilor de pe parcursul lui 2008. In opinia mea, daca situatia nu se va redresa din primavara anului 2009, cele mai multe companii din domeniu se vor confrunta cu probleme de rentabilitate. In fiecare an, perioada de iarna a fost mai dificila din punct de vedere al vanzarilor, deoarece nu se mai demareaza proiecte, fapt care ne determina sa credem ca sezonul este cel care influenteaza livrarile, in primul rand. In concluzie, daca situatia din prezent este cauzata de criza financiara mondiala, ne vom convinge in intervalul ianuarie-martie 2009. Conducerea societatii noastre va incepe sa implementeze anumite masuri pentru reducerea costurilor la energie si materiale, dar, deoarece sunt de parere ca situatia actuala se va stabiliza, nu intentionam sa recurgem la disponibilizarea personalului". (Fereastra)
|