NOU: Autoritatile publice locale pot intra in insolventa |
Actualitatea interna 07 Mai 2010 13:52 |
Guvernul a aprobat un proiect de lege care are scopul de a stabili cadrul general si procedurile privind redresarea financiara a unitatilor administrativ-teritoriale aflate in criza financiara sau in insolventa. „Actul normativ prevede modul de implicare al institutiilor abilitate in redresarea economico-financiara a acestor unitati administrativ-teritoriale. De asemenea, precizeaza clar drepturile si obligatiile creditorilor, precum si obligatiile autoritatilor administratiei publice locale in scopul intaririi situatiei financiare si disciplinei economico-financiare a oraselor si comunelor aflate in dificultate”, a afirmat Ioana Muntean, purtator de cuvant al Guvernului. Executivul a cerut Parlamentului dezbaterea acestui proiect de lege in regim de urgenta.
Ce inseamna criza financiara pentru institutii
Criza financiara este prezumata de urmatoarele situatii: neachitarea obligatiilor de plata lichide si exigibile mai vechi de 90 de zile, care depasesc 15% din bugetul anual al unitatii administrativ-teritoriale respective, cu exceptia celor aflate in litigiu (inclusiv in situatia neachitarii drepturilor salariale prevazute in bugetul local de venituri si cheltuieli, sau in bugetele institutiilor sau serviciilor publice de interes local sau judetean, pe o perioada de 90 de zile). Pe toata perioada aplicarii planului de redresare, proiectul de lege prevede o serie de interdictii, respectiv interzicerea luarii unor masuri care sa conduca la cresterea obligatiilor financiare, precum infiintarea de noi servicii si institutii publice si angajarea de personal. Daca pentru o perioada de 180 de zile nu se mai evidentiaza cauzele care au dus la intrarea in criza financiara, se constata incetarea crizei. In aceasta situatie, comitetul constituit la ordinul prefectului sesizeaza, printr-o hotarare, acest lucru.
Prevederi referitoare la starea de insolventa
Starea de insolventa este definita in urmatoarele situatii: neachitarea obligatiilor de plata lichide si exigibile mai vechi de 120 de zile, care depasesc 50% din bugetul local anual al unitatii administrativ-teritoriale - fara a fi luate in consideratie cele care sunt in litigiu comercial (inclusiv neachitarea drepturilor salariale pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei). In aceasta situatie, procedura de insolventa poate fi deschisa de orice creditor sau grup de creditori, de primar sau de presedintele Consiliului Judetean al unitatii administrativ-teritoriale. La initierea procedurii de insolventa se suspenda toate actiunile judiciare. De asemenea, in urma declansarii procedurii de insolventa administratorul judiciar emite o notificare catre toti creditorii pentru a mentiona drepturile, restantele si pentru a stabili tabelul creantelor. Toti cei care au de primit bani de la unitatea administrativ-teritoriala respectiva se constituie intr-un grup al creditorilor. Administratorul judiciar, impreuna cu ordonatorul principal de credite, pregateste un plan de redresare care va fi aprobat de catre tribunal, preavizat de catre comitetul creditorilor. Pentru mai multe informatii, clik aici!
|