In cea de-a doua jumatate a anului trecut, efectele crizei economice internationale au inceput sa fie resimtite si in Romania, unele dintre cele mai afectate sectoare industriale si de investitii fiind domeniul constructiilor (mai ales piata imobilelor rezidentiale), industria auto, cea a produselor prelucrate din otel, sistemul bancar (in cadrul caruia s-au luat masuri de suspendare a creditarii, ceea ce a dus la lipsa de lichiditati, la blocaje financiare si la pierderi cauzate de fluctuatiile majore ale cursului de schimb dintre moneda nationala si principalele valute). In domeniul tamplariei, se pare ca primele firme care s-au confruntat cu probleme legate de recesiune sunt cele specializate in fabricatia de ferestre/usi. Astfel, reprezentantii celor mai multe societati, implicate mai ales in executia de ansambluri din PVC sunt in stare de expectativa, intrucat in sezonul de varf nu au mai reusit sa incheie contracte importante cu utilizatorii finali, iar in prezent deruleaza comenzi stabilite inca din vara lui 2008. In cele ce urmeaza, pentru a reliefa contexul actual si perspectivele de abordare a noilor conditii de piata, sunt prezentate opiniile celor mai importante societati din bransa.* Ovidiu Marius Dirmon, director general al Profine Romania: "In 2008, vanzarile s-au situat la nivelul anului precedent, din cauza diverselor probleme financiare manifestate pe piata locala, dintre care pot fi mentionate lipsa investitiilor publice, sistarea creditelor etc. Pentru 2009, preconizam un volum similar al livrarilor sau chiar o usoara majorare, in conditiile pastrarii numarului de parteneri. Trebuie precizat faptul ca, in cadrul grupului Profine, filiala din Romania se afla pe locul al saptelea la sfarsitul actualului exercitiu financiar, fiind depasita doar de tari precum Germania, Federatia Rusa, Ucraina, Polonia, Spania si Franta. Referitor la preturile produselor, acestea vor fi cu siguranta diminuate in 2009, in primul rand ca reactie la cererea redusa (aceasta este principala cale de sustinere a vanzarilor intr-o bransa aflata in recesiune). Trebuie inteles faptul ca reducerile nu vor fi direct proportionale cu scaderea pretului petrolului si ca se va tine cont si de costurile aferente aditivilor, energiei, transporturilor, dobanzilor - toate aflate in crestere. De fapt, situatia din domeniul hidrocarburilor este artificiala, fiind un rezultat al micsorarii cererii. Estimam ca, pe termen scurt/mediu, principala problema va fi legata de lipsa banilor din mediul privat si de afaceri, coroborata cu insolvabilitatea financiara a multor producatori de tamplarie din PVC mici, medii sau mari. Totodata, este de asteptat ca, din cauza lipsei de luciditate a unor comercianti de sisteme PVC, care vor incerca sa-si creeze reteaua de colaboratori exclusiv prin practicarea unor preturi aberant de mici (la limita dumping-ului), piata de tamplarie din Romania sa devina similara celei din Polonia, a carei caracteristica principala este stagnarea sau regresul. Pentru consolidarea parteneriatelor existente, urmeaza sa actionam ca si pana in prezent, prin imbunatatirea service-ului, oferind avantaje precum: protectie teritoriala, analiza financiara gratuita, organizarea profesionala a productiei si vanzarii, certificat de calitate personalizat, certificatul Greenline (profile fara aditivi pe baza de plumb), sustinere pentru certificarea CE si, nu in ultimul rand, promovarea pe piata locala a sistemelor noi (Trocal 88+, Kommerling 88+ si KBE Select), cu 6 camere de izolare. In ceea ce priveste aspectele ecologice, trebuie mentionat ca profilele promovate de compania noastra sunt fabricate exclusiv cu tehnologia Ca-Zn, spre deosebire de cele ale competitorilor, care folosesc aceasta metoda in proportie de numai 10% - 20%. Acestia vor fi obligati ca, pana in 2015, sa aloce fonduri importante pentru modificarea metodelor actuale de fabricatie".* Costin Birgu, director general al firmei Bombardier: "Compania noastra, specializata in realizarea de tamplarie din PVC, a inregistrat in anul 2008 o cifra de afaceri de aproximativ 20,3 milioane de lei, corespunzatoare unor livrari efective de 45.000 mp de ansambluri termoizolante. Avand in vedere conditiile actuale de piata, pentru 2009 ne-am propus o majorare de circa 5% a acestei valori si, implicit, a volumului livrarilor. De asemenea, strategia pentru dezvoltare din intervalul imediat urmator presupune, in principal, pastrarea nivelului actual de lucru. Un alt obiectiv important este reprezentat de dezvoltarea echipei de vanzari, precum si de o reorientare in privinta strategiei de comercializare. In prezent, colaboratorii nostri pentru materialele necesare asamblarii ferestrelor si usilor sunt companiile Gealan Romania (pentru profile), VDV Feronerie (sisteme Roto) si Saint-Gobain Glass Romania (sticla float si Low-E), geamul termoizolant fiind realizat in unitatea proprie. Momentan, intentionam sa mentinem aceste parteneriate. In 2008 am demarat procedurile de atestare in vederea aplicarii marcajului CE, fiind asistati de specialistii IFT Rosenheim - Germania, atat pentru geamul termoizolant, cat si pentru ferestre/usi. Speram ca, pana la data de 1 februarie 2009, sa obtinem aceste certificate de conformitate. Consider ca, dintre problemele cu care ne vom confrunta in etapa urmatoare, cele mai acute ar putea fi: criza economico-financiara (care va afecta si acest domeniu de activitate), incasarea dificila a creantelor de la dealerii care nu si-au gestionat bine afacerile etc".* Gheorghe Stefan, director general al societatii Cam Serv: "In 2008 am inregistrat vanzari de 4.235 mp de tamplarie, din care 95% au reprezentat ansambluri din PVC. Capacitatea de productie a echipamentelor marca Urban se situeaza la 8.000 mp/an. Pentru perioada urmatoare, intentionam sa ne mentinem pe acelasi trend ascendent ca in anii anteriori. Pentru ca profitabilitatea firmei noastre sa se majoreze in viitor, vom pastra furnizorii de materiale folosite la prelucrarea ferestrelor (profile Rehau si feronerie Siegenia sau Maco). Cifra de afaceri consemnata anul trecut s-a situat la 2,5 milioane de lei, fiind astfel confirmate estimarile pe care le-am efectuat la finele primului semestru din 2008. Pentru 2009 se preconizau incasari de 3,3 milioane de lei, insa, in situatia de fata, suntem rezervati in ceea ce priveste orice previziune. Momentan, am sesizat o diminuare a cererii de tamplarie, dar situatia se datoeaza, mai ales, anotimpului neprielnic pentru astfel de lucrari. Aceste scaderi sunt inregistrate in fiecare iarna, insa nu ne afecteaza astfel incat sa avem probleme serioase". (Fereastra)
|