In cea de-a doua jumatate a anului trecut, efectele crizei economice internationale au inceput sa fie resimtite si in Romania, unele dintre cele mai afectate sectoare industriale si de investitii fiind domeniul constructiilor (mai ales piata imobilelor rezidentiale), industria auto, cea a produselor prelucrate din otel, sistemul bancar (in cadrul caruia s-au luat masuri de suspendare a creditarii, ceea ce a dus la lipsa de lichiditati, la blocaje financiare si la pierderi cauzate de fluctuatiile majore ale cursului de schimb dintre moneda nationala si principalele valute). In domeniul tamplariei, se pare ca primele firme care s-au confruntat cu probleme legate de recesiune sunt cele specializate in fabricatia de ferestre/usi. Astfel, reprezentantii celor mai multe societati, implicate mai ales in executia de ansambluri din PVC sunt in stare de expectativa, intrucat in sezonul de varf nu au mai reusit sa incheie contracte importante cu utilizatorii finali, iar in prezent deruleaza comenzi stabilite inca din vara lui 2008. In cele ce urmeaza, pentru a reliefa contexul actual si perspectivele de abordare a noilor conditii de piata, sunt prezentate opiniile celor mai importante societati din bransa.* Adin Tabacu, director de vanzari al Rehau Polymer: "Firma noastra a incheiat anul 2008 cu un volum de vanzari de profile/accesorii pentru tamplarie din PVC in valoare de circa 45 de milioane de euro, reprezentand o crestere de aproximativ 5% fata de anul precedent. Pe termen scurt, estimarile noastre sunt rezervate. Situatia economico-financiara internationala, contractia consumului, inasprirea conditiilor de creditare bancara din Romania, viitoarea plafonare a cresterilor salariale - toate constituie elemente care vor avea impact in 2009 asupra bransei. Efectul s-a resimtit deja, fiind prematur sa spunem daca situatia negativa se va acutiza sau nu in perioada imediat urmatoare. In ceea ce priveste pretul produselor proprii, acesta va urma, cu siguranta, trendul manifestat pe piata materiilor prime, in principal a granulelor din PVC. Incercam sa ne pozitionam preturile pe paliere optime atat pentru partenerii nostri, cat si pentru beneficiarii finali. Caile clasice pe care se bazeaza succesul firmei Rehau sunt : orientarea catre piata, client si solicitarile acestuia; promovarea unor produse avand caracteristici ridicate de performanta, la preturi corecte si competitive; asigurarea serviciilor de asistenta tehnica avand un grad sporit de complexitate etc. Toate acestea vor ramane neschimbate si in 2009, an pe care il consideram a fi dificil. In plus, urmeaza sa acordam o atentie sporita si un sprijin pe masura partenerilor care au un bun potential de dezvoltare, constienti fiind de faptul ca perioada de criza va determina si o selectie a firmelor, respectiv eliminarea companiilor fondate pe baze fragile. Dintre problemele curente cu care preconizam ca ne vom confrunta in acest interval (dificultati - de altfel - comune intregii piete), poate fi mentionata scaderea consumului, insotita de diminuarea resurselor financiare disponibile".* Vasile Olteanu, administrator al firmei Cold Ravel: "Livrarile efective inregistrate in 2008 au insumat 14.000 mp doar pentru tamplaria din PVC, ceea ce corespunde unei cifre de afaceri de peste 5,5 milioane de lei. Capacitatea de fabricatie a liniei tehnologice marca Murat se situeaza la circa 14.000 mp/an. Pentru 2009, preconizam o crestere a volumului de vanzari cu minimum 10%, asteptandu-ne ca incasarile sa ajunga pana la 6 milioane de lei. Firma noastra prelucreaza sisteme din PVC Veratec, furnizate de Metale International (prevazute cu feronerie Roto), acestia fiind colaboratorii nostri stabili din 1995 si pana in prezent. Pentru mentinerea pozitiei societatii noastre pe piata producatorilor de ferestre, urmeaza sa aplicam o politica de consolidare a relatiilor de parteneriat cu furnizorii de accesorii si materiale si sa punem accent pe continuarea implementarii strategiei de extindere. Pe piata locala din judetul Arges am constatat, in ultima perioada, o diminuare a cererii de tamplarie, dar aceasta situatie se poate datora, mai ales, faptului ca, in timpul sezonului rece, in fiecare an se constata o scadere a comenzilor. Pentru firma pe care o administrez vanzarile sunt inca stabile, deoarece avem in derulare o serie de lucrari, precontractate in ultimele 6 luni din 2008. Nu am accesat credite bancare si, de aceea, nu resimtim efectele acestei perioade dificile din punct de vedere economico-financiar. Totodata, pana in prezent, nu ne-am confruntat cu intarzieri la plata creantelor, astfel incat nu avem datorii la furnizori, cu care am incheiat intelegeri din timp si care, in prezent, ofera mai multe discount-uri".* Ionel Goaga, director Avangarde Cons: "Compania noastra este specializata in distributia si montajul de tamplarie termoizolanta, realizata de firma Mondo Style (Timisoara), promovand, totodata, sisteme de umbrire de la Tehnologic Grup (Braila) si usi livrate de Maco Prodimpex (Ilfov). Anul trecut, am comercializat 11.000 mp de ansambluri termoizolante, pentru 2009 preconizand o scadere de circa 20% a acestui volum. Aceste previziuni sunt valabile si in ceea ce priveste cifra de afaceri, in conditiile in care, in 2008, veniturile au atins nivelul de aproximativ un milion de euro. Strategia pentru dezvoltare din intervalul imediat urmator presupune mentinerea nivelului actual de lucru (care este unul deosebit, din punct de vedere al calitatii serviciilor oferite), reglarea preturilor in functie de situatia consemnata pe piata si, daca evolutia o va permite, achizitia sediului din Caransebes. De asemenea, in ceea ce priveste parteneriatele cu furnizorii, intentionam sa le mentinem pe cele aflate in derulare de o perioada indelungata de timp". (Fereastra)
|