In cea de-a doua jumatate a anului trecut, efectele crizei economice internationale au inceput sa fie resimtite si in Romania, unele dintre cele mai afectate sectoare industriale si de investitii fiind domeniul constructiilor (mai ales piata imobilelor rezidentiale), industria auto, cea a produselor prelucrate din otel, sistemul bancar (in cadrul caruia s-au luat masuri de suspendare a creditarii, ceea ce a dus la lipsa de lichiditati, la blocaje financiare si la pierderi cauzate de fluctuatiile majore ale cursului de schimb dintre moneda nationala si principalele valute). In domeniul tamplariei, se pare ca primele firme care s-au confruntat cu probleme legate de recesiune sunt cele specializate in fabricatia de ferestre/usi. Astfel, reprezentantii celor mai multe societati, implicate mai ales in executia de ansambluri din PVC sunt in stare de expectativa, intrucat in sezonul de varf nu au mai reusit sa incheie contracte importante cu utilizatorii finali, iar in prezent deruleaza comenzi stabilite inca din vara lui 2008. In cele ce urmeaza, pentru a reliefa contexul actual si perspectivele de abordare a noilor conditii de piata, sunt prezentate opiniile celor mai importante societati din bransa.* Florin Urite, director general al Teraplast: "In 2008, Teraplast a inregistrat o majorare de 11% a vanzarilor pentru sistemele Orizont, comparativ cu anul precedent. Sporirea s-a situat, totusi, sub nivelul de 19% inregistrat in 2007, fapt care a confirmat o temperare a ritmului rapid de crestere, specific pietei de tamplarie din ultimii ani. In cadrul firmei noastre, furnizarea sistemelor si productia de ansambluri din PVC detin o pondere de 8% din vanzarile totale. Conform raportului prezentat recent in cadrul AGA, cifra de afaceri din 2008 s-a situat in jurul valorii de 242 milioane de lei. Pentru mentinerea rentabilitatii companiei, ne-am propus extinderea retelei de ditributie la nivel intern, concomitent cu identificarea de noi oportunitati de afaceri pe pietele internationale. Totodata, efectele crizei mondiale ne vor determina sa revizuim politica de pret la nivelul grupului, desi activitatea Teraplast nu a fost afectata de aceasta situatie. In vederea cresterii cifrei de afaceri si, implicit, a notorietatii companiei, continuam programul de investitii pe termen lung (5 ani), demarat in 2008, pentru definitivarea caruia am alocat fonduri de 66 milioane de euro".* Ovidiu Rusu, director general al Izotec Group: "In 2008 am inregistrat o cifra de afaceri de 32 milioane de lei. Cantitatile de tamplarie termoizolanta din PVC comercializate efectiv au fost de 130.000 mp. In ceea ce priveste furnizorii de materiale, colaboram, in prezent, cu Gealan Romania (pentru profilele din PVC), Roto si Selve (sisteme de feronerie) si Ro Grup Glass (geam termoizolant). Avand in vedere situatia actuala a pietei de profil, urmeaza sa continuam relatiile de colaborare cu furnizorii nostri traditionali. Investitiile in dezvoltare pe care le desfasuram in prezent sunt cele legate de a treia hala de productie, obiectiv care va fi definitivat in luna mai 2009. Pentru anul in curs, ne-am propus sa demaram o campanie de extindere a retelei de vanzari, aplicand in acest sens o strategie stabilita inca din iulie 2008. Masurile pe care le-am implementat pentru mentinerea gradului de profitabilitate a companiei, in conditiile crizei economico-financiare, constau in consolidarea relatiilor cu partenerii nostri, acordandu-le o atentie sporita clientilor finali. Dintre modificarile care au fost inregistrate pe piata locala in ultima perioada, as putea mentiona semnalele clare de iesire de pe piata a micilor producatori, fabricantii importanti resimtind efectele recesiunii intr-o masura mai mica".* Roxana Ionescu, director al companiei Crisbi Etyc Grup: "Societatea noastra isi desfasoara activitatea de aproximativ 4 ani pe piata de profil din Bucuresti. Capacitatea de productie se situeaza la circa 25.000 mp/an, din care 20.000 mp/an reprezinta randamentul utilajelor de fabricatie a tamplariei din PVC (marca Scheffer). In 2008, livrarile de tamplarie s-au ridicat la valoarea de 5,5 milioane de lei, iar pentru anul in curs preconizam un nivel al incasarilor de 7 milioane de lei. La executia ferestrelor din PVC se proceseaza sisteme Rehau, feroneria utilizata fiind Barna. Colaboram cu furnizorii nostri inca de la inceput, astfel incat ne-am propus sa mentinem aceste relatii de afaceri, pentru ca ne-am creat o imagine pozitiva, iar pastrarea acesteia inseamna stabilitate si siguranta pentru companie si genereaza incredere in randul clientilor". (Fereastra)
|