In cea de-a doua jumatate a anului trecut, efectele crizei economice internationale au inceput sa fie resimtite si in Romania, unele dintre cele mai afectate sectoare industriale si de investitii fiind domeniul constructiilor (mai ales piata imobilelor rezidentiale), industria auto, cea a produselor prelucrate din otel, sistemul bancar (in cadrul caruia s-au luat masuri de suspendare a creditarii, ceea ce a dus la lipsa de lichiditati, la blocaje financiare si la pierderi cauzate de fluctuatiile majore ale cursului de schimb dintre moneda nationala si principalele valute). In domeniul tamplariei, se pare ca primele firme care s-au confruntat cu probleme legate de recesiune sunt cele specializate in fabricatia de ferestre/usi. Astfel, reprezentantii celor mai multe societati, implicate mai ales in executia de ansambluri din PVC sunt in stare de expectativa, intrucat in sezonul de varf nu au mai reusit sa incheie contracte importante cu utilizatorii finali, iar in prezent deruleaza comenzi stabilite inca din vara lui 2008. In cele ce urmeaza, pentru a reliefa contexul actual si perspectivele de abordare a noilor conditii de piata, sunt prezentate opiniile celor mai importante societati din bransa.* Simona Dumitru, director adjunct Intercom Topaz: "In 2008 am comercializat 1.740 tone de sisteme din PVC, ceea ce a corespuns unei cifre de afaceri de 32,4 milioane de lei, iar in 2009 preconizam ca livrarile vor spori cu 25% (din punct de vedere cantitativ), cifra de afaceri urmand sa fie mai mare cu 10%. Pentru atingerea acestor obiective, intentionam sa aplicam un plan de masuri specifice, cum ar fi diversificarea gamei de produse si initierea de noi parteneriate, in timp ce, pentru consolidarea pozitiei pe piata de profil, ne-am propus implementarea marcajului CE si imbunatatirea gamei de servicii oferite clientilor nostri. In ceea ce priveste strategia de investitii, in prezent avem in derulare cateva proiecte (in valoare de 0,5 milioane lei) ce vizeaza marirea parcului auto si parcurgerea procedurilor de obtinere a dreptului de aplicare a simbolului CE. De asemenea, pentru pastrarea profitabilitatii companiei, in 2009 intentionam sa alocam suma de 0,1 milioane de lei, in vederea derularii unor actiuni de promovare a produselor. Consider ca principalele probleme cu care preconizam ca ne vom confrunta in intervalul imediat urmator ar putea fi constituite de efectele crizei financiare. Din punct de vedere al costurilor, in 2009 dorim sa se stabilizeze cursul valutar, pentru a putea mentine preturile la un nivel constant, intrucat fluctuatiile majore si instabilitatea monetara determina amanarea proiectelor de investitii in orice domeniu".* Alexandru Olteanu, administrator al companiei Confort Consulting: "Societatea noastra este specializata, in principal, in productia de tamplarie termoizolanta din PVC, activitatea de fabricatie a ansamblurilor de aluminiu avand o pondere de numai 10% din total. In prezent, colaboram cu furnizori importanti de sisteme si feronerie, cum ar fi Veka, Siegenia, Roto si Winkhaus. Capacitatea de fabricatie este de aproximativ 30.000 mp de tamplarie pe an, livrarile efective din 2008 situandu-se la 6.000 mp, corespunzatoare unor incasari de 5 milioane de lei. In 2009, cifra de afaceri a companiei s-ar putea situa la 6 milioane de lei. Am efectuat investitii in achizitia de utilaje, cu o valoare de 0,1 milioane de euro, pentru a spori nivelul vanzarilor din intervalul urmator".* Calin Crisciu, director general - Lipoplast: "Deoarece compania noastra efectueaza exporturi de peste 70% din totalul productiei - in Belgia, Olanda, Franta - inca de la inceputul anului 2008 am consemnat o scadere a livrarilor, din cauza situatiei financiare dificile din aceste state. Rezultatul promovarii produselor de calitate (confirmate de piata vest-europeana) este reprezentat de faptul ca oferta noastra a devenit tot mai atractiva pe plan intern, ceea ce a impus cresterea numarului de distribuitori. Accesul facil la informatie si sublinierea diferentelor dintre ansamblurile de tamplarie reprezinta principalele premise ce au dus la schimbarea mentalitatii multor beneficiari, care se orienteaza cu precadere spre achizitia de ferestre performante. Astfel, cifra de afaceri din 2008 s-a situat in jurul valorii de 23 milioane de lei, cu 4% mai mare fata de 2007. Din punct de vedere cantitativ, am realizat livrari ce depasesc 26.000 u.f. La nivelul lui 2009, mizam pe intelepciunea micilor producatori, pentru care decizia luata in acest an ar putea fi continuarea activitatii - oprind productia si reorganizand vanzarile pe o alta structura, de distribuitor - sau falimentul - daca vor hotari sa mentina productia in conditiile unei concurente tot mai acerbe, carora putini ii vor face fata, pe fundalul efectelor actualei recesiuni economice. In ceea ce priveste activitatea Lipoplast, deoarece ne asteptam sa asistam la o situatie similara celei din prezent, in ultimii doi ani am optimizat in permanenta costurile la nivel intern, colaboratorii nostri beneficiind de conditii tot mai bune. In cazul in care criza se va acutiza, va trebui sa trimitem personalul in somaj tehnic. Pe piata locala se resimte impactul cauzat de dificultatea de obtinere a creditelor, fapt care a determinat reducerea drastica a lucrarilor mici. Constructorii nu mai pot demara proiecte rezidentiale, deoarece se asteptau sa le finanteze cu fonduri provenite din vanzarea apartamentelor deja construite. In ceea ce priveste constructiile de mari dimensiuni, insa, situatia se afla la polul opus, ceea ce confera un oarecare echilibru". (Fereastra)
|