In cea de-a doua jumatate a anului trecut, efectele crizei economice internationale au inceput sa fie resimtite si in Romania, unele dintre cele mai afectate sectoare industriale si de investitii fiind domeniul constructiilor (mai ales piata imobilelor rezidentiale), industria auto, cea a produselor prelucrate din otel, sistemul bancar (in cadrul caruia s-au luat masuri de suspendare a creditarii, ceea ce a dus la lipsa de lichiditati, la blocaje financiare si la pierderi cauzate de fluctuatiile majore ale cursului de schimb dintre moneda nationala si principalele valute). In domeniul tamplariei, se pare ca primele firme care s-au confruntat cu probleme legate de recesiune sunt cele specializate in fabricatia de ferestre/usi. Astfel, reprezentantii celor mai multe societati, implicate mai ales in executia de ansambluri din PVC sunt in stare de expectativa, intrucat in sezonul de varf nu au mai reusit sa incheie contracte importante cu utilizatorii finali, iar in prezent deruleaza comenzi stabilite inca din vara lui 2008. In cele ce urmeaza, pentru a reliefa contexul actual si perspectivele de abordare a noilor conditii de piata, sunt prezentate opiniile celor mai importante societati din bransa.* Cristian Tamasan, director general al firmei Extruplast: "Cantitatile livrate in anul 2008 au insumat 2.520 tone de profile din PVC, ceea ce reprezinta echivalentul a 5 milioane de euro. Avand in vedere rezultatele pozitive obtinute in ultimii ani, pentru 2009 obiectivele pe care le dorim realizabile - pentru sustinerea trendului ascendent al firmei - constau in dublarea capacitatii de productie si in extinderea gamei de profile. Investitia este inca la inceput si are in vedere constructia altor spatii de fabricatie, ceea ce presupune si achizitia de utilaje. Astfel, ne propunem sa realizam lucrarile specifice, care urmeaza sa fie definitivate, in proportie de 80%, la sfarsitul anului in curs. Valoarea proiectului este de 3,2 milioane de euro si vom putea lua masuri de implementare mai rapida a acestuia, in functie de evolutia generala a economiei. In functie de costul materiilor prime si al utilitatilor, ne-am propus ca, in 2009, sa efectuam fie majorari, fie reduceri de preturi pentru gama noastra de produse. Inca din luna octombrie 2008 am diminuat pretul la o categorie de sortimente, ca urmare a scaderii costurilor de productie a sistemelor din PVC. Cu siguranta ca ne vom confrunta cu dificultati de finantare, avand in vedere programul de investitii pe care ne straduim sa-l realizam in cel mai scurt timp posibil. Extinderea activitatii atat din punct de vedere cantitativ, cat mai ales calitativ ne permite dezvoltarea teritoriala pe piata autohtona si pe cele europene".* George Maier, director de marketing - Citadinia: "Raportat la ritmul mediu de crestere a livrarilor din ultimii ani (30%), in 2008 am inregistrat o majorare de 15% a cifrei de afaceri fata de 2007, vanzarile ajungand la o valoare de 3,4 milioane de euro. Din punct de vedere cantitativ, am realizat livrari de peste 30.000 mp de ansambluri termoizolante. Datorita majorarii capacitatii de productie si sporirii fortei de vanzari directe, prin intermediul showroom-urilor, pentru 2009 ne propunem o crestere cu aproximativ 20% a rezultatelor financiare, pana la nivelul de 4,1 milioane de euro. In ultimul trimestru al anului trecut, pe piata locala de specialitate s-au inregistrat scaderi ale livrarilor si amanari/anulari ale unor proiecte. Desi constructiile nu au fost stopate inca definitiv, producatorii de tamplarie sunt nevoiti sa fie mai atenti cu privire la antreprenorii cu care colaboreaza. Noi ne bazam pe lucrarile de mari dimensiuni, de proiectare a fatadelor cortina si placare cu materiale compozite, care, in 2008, au avut un aport de 25% la cifra de afaceri totala. Pentru mentinerea companiei in conditii de profitabilitate, trebuie sa luam masuri, in sensul diminuarii cheltuielilor, cresterii vanzarilor si, implicit, a cotei de piata, concomitent cu imbunatatirea permanenta a ofertei si a produselor".* Lavinia Posedaru, director al companiei Prodinvest '94: "Pentru cresterea incasarilor si mentinerea rentabilitatii firmei in anul 2009, vom mentine relatiile de parteneriat cu unul din cei mai importanti colaboratori ai companiei noastre, respectiv cu furnizorul de profile din PVC Veka. Desi in alti ani am obtinut profituri importante din productia de ferestre si usi din PVC, in toamna lui 2008 am asistat la un colaps al acestui segment de piata. Avem, insa, speranta ca in maximum doi ani piata de profil se va stabiliza. In prezent, capacitatea de executie este de 70.000 mp/an, din care 20.000 mp/an pentru tamplaria din PVC, 30.000 mp/an la cea din aluminiu si 20.000 mp/an alte tipuri. Livrarile efective din 2008 s-au situat la nivelul de 30.000 mp, din care 50% tamplarie din PVC. Pentru 2009, ne asteptam la o diminuare a productiei pe segmentul ansamblurilor din PVC, compensata prin cresterea comenzilor de elemente din aluminiu. Consideram ca piata se va dezvolta in acest sens, iar lucrarile importante ale firmei sunt reprezentate de fatade cortina si lucrari de placare cu materiale compozite. Pentru a atenua impactul deficitului de livrari inregistrat la ferestrele din PVC, continuam implementarea strategiei actuale de investitii. In acest moment, lucram cu utilaje marca Elumatec, insa urmeaza sa achizitionam echipamente de procesare a lemnului si sa dezvoltam cu precadere activitatile din domeniul prelucrarii profilelor de aluminiu. Prin diversificarea gradului de specializare a firmei, se asigura eficientizatrea productiei, concomitent cu o majorare de 50% a livrarilor fata de anul trecut. Cifra de afaceri din 2008 a fost de 18,5 milioane de lei, din care aproximativ 7 milioane de lei a reprezentat suma incasarilor din livrarile de ferestre si usi. Avand in vedere relansarea activitatii, pentru 2009 preconizam venituri de 24 milioane de lei, din care mai mult de jumatate sa constituie aportul productiei de tamplarie". (Fereastra)
|