In intervalul 10 - 14 august a.c. cotatia aluminiului primar, stabilita in cadrul tranzactiilor efectuate la Bursa de Metale din Londra (London Metal Exchange - LME), a consemnat o fluctuatie semnificativa. Practic, scaderea brusca a pretului a fost urmata extrem de rapid de o crestere masiva a achizitiilor, ceea ce s-a datorat, in principal, starii de incertitudine a investitorilor. Aceasta situatie s-a remarcat si saptamana trecuta, confirmand partial estimarile unor analisti, care afirmau ca piata nu este pregatita sa accepte noul prag de rezistenta, stabilit la peste 2.000 USD/tona in prima parte a lunii august a.c. Starea de incertitudine are ca premisa si atitudinea detinatorilor de fonduri speculative, care isi lichideaza anumite pozitii, efectuand ulterior multe tranzactii de cumparare a contractelor incheiate la trei luni, ceea ce duce la cresterea brusca a pretului. Sesiunea de luni, 17 august 2009, s-a inchis la un nivel de 1.946 USD/tona, pentru ca in sedinta de tranzactionare de marti cotatia sa se situeze pe un puternic trend ascendent, la 2.025 USD/tona, depasind din nou pragul psihologic. Insa, in cursul zilei de miercuri, s-a inregistrat o diminuare fara precedent a pretului (la 1.940 USD/tona), fara ca joi sa mai fie consemnat un progres (1.937,5 USD/tona). Vineri, 21 august a.c., interesul pentru contractele incheiate la trei luni a scazut in continuare, stabilindu-se un pret de 1.937 USD/tona, pe fondul tranzactionarii aluminiului primar la cote foarte reduse. Avand in vedere dinamica actuala a cotatiei, se preconizeaza faptul ca pragul psihologic de 2.000 USD/tona nu poate fi sustinut decat in mod conjunctural, iar pretul se va diminua pe termen scurt/mediu, in timp ce stocul se mentine la 4,62 milioane de tone. De exemplu, la data de 24 august 2009, pretul aluminiului primar a fost de 1.916 USD/tona, ceea ce reflecta si faptul ca s-a mai atenuat "euforia" bursiera generata de stirile fundamentale conform carora, in intervalul urmator, s-a putea constata o majorare importanta a cererii de aluminiu primar in industria auto si/sau pe piata de constructii. De altfel, in aceasta perioada, este aproape inutil sa fie analizat impactul datelor fundamentale asupra pretului, de vreme ce investitorii ignora informatiile aproape certe cu privire la surplusul cantitativ, existent in depozitele agreate de LME. De asemenea, reluarea productiei de aluminiu primar, mai ales in China si nivelul relativ redus al cererii nu reprezinta premise pozitive si vor determina o scadere a cotatiei. Specialistii sunt sceptici si sustin ca, in luna august, asistam la un fenomen de tip "bubble". Totusi, in pofida previziunilor ce reiterau faptul ca, la nivelul lui 2009, cel mai scazut interes pentru tranzactii si, in consecinta, cel mai mic pret se vor inregistra la finele trimestrului al treilea, piata a reactionat neasteptat, indreptandu-se in directia opusa. Este posibil ca situatia sa se fi bazat pe optimismul investitorilor cu privire la profitul pe care l-ar putea inregistra la achizitia de actiuni pe piata de metale (de vreme ce economia mondiala iese in mod treptat din recesiune, ceea ce ar duce la sporirea cererii). De asemenea, un volum important de contracte se afla in stadiul diverselor negocieri financiare, iar cantitatile respective de aluminiu primar sunt percepute ca "indisponibile", ceea ce a dus la impresia ca stocul se va diminua si acest metal nu va mai putea fi procurat cu usurinta. In acest context, marile companii implicate in fabricarea aluminiului primar au beneficiat de un flux consistent de capital suplimentar, dar societatile specializate in extrudare si/sau in executia de tabla din aluminiu vor transfera aceasta crestere de pret pe seama clientilor proprii. In cazul in care beneficiarii nu accepta majorarea costurilor, firmele din sectorul prelucrarii de aluminiu primar isi vor amana planurile de aprovizionare cu materie prima, iar cererea se va diminua la niveluri fara precedent. Unii analisti considera ca situatia descrisa anterior se va manifesta foarte rapid, avand drept consecinta o noua depreciere a pretului, la cote care nu au mai fost inregistrate pana in prezent. Se pune, insa, problema daca industria mondiala de aluminiu, deja fragila, mai poate rezista la un alt colaps al cotatiei. Detalii suplimentare, la www.lme.co.uk (C.D.)
|