ALRO: Preturi mari la energie si cerere scazuta la unele produse din aluminiu in 2023 |
Furnizori de sisteme Publicat de AG&F 29 Feb 2024 11:32 |
ALRO SA, unul dintre cei mai mari producatori de aluminiu integrati pe verticala din Europa, dupa capacitatea de productie, a inregistrat o cifra de afaceri de 2,85 miliarde lei, in 2023, mai mica cu 16% fata de anul precedent, in concordanta cu scaderea cotatiilor internationale ale aluminiului si cu incetinirea economica.
"Piata internationala a aluminiului a continuat sa fie foarte provocatoare in 2023, cu o cerere mai scazuta pentru unele dintre produsele noastre si preturi inca ridicate la energie, care au afectat rezultatul nostru final. Cu toate acestea, din nou, investitiile si planul nostru de dezvoltare s-au dovedit a fi corecte si ne-au ajutat sa compensam partial aceasta scadere ”, a declarat Marian Nastase, Presedintele Consiliului de Administratie ALRO. „Ca urmare, am crescut vanzarile pentru produse specifice din aluminiu prelucrat, continuand, in acelasi timp, sa investim in tehnologie care ne ajuta sa ne diversificam portofoliul de produse si sa crestem eficienta operationala”, a adaugat Marian Nastase.
Cotatia aluminiului a scazut cu 16% la LME, in 2023
Cotatiile aluminiului la London Metal Exchange (LME) au scazut cu 16% in 2023, fata de 2022, cu contractele de vanzare la trei luni situandu-se la 2.285 USD/tona, in scadere de la 2.713 USD/tona, nivel inregistrat in 2022. In timp ce august a adus cea mai scazuta cotatie LME (2.123 USD/tona), in T4 piata a dat usoare semne de imbunatatire, cotatiile ajungand la 2.224 USD/tona (insa mai mici fata de T4 2022 cand se situau la 2.345 USD/tona). In timp ce, in T4 2023, LME a fost cu 5% mai mic fata de aceeasi perioada a anului 2022, cifra de afaceri trimestriala a Grupului a crescut cu 4% in T4 2023, fata de T4 2022, datorita concentrarii pe cresterea vanzarilor de produse cu valoare adaugata mare.
La nivel european, 2023 a fost caracterizat de o oferta ridicata de produse de aluminiu din cauza eforturilor distribuitorilor de a vinde stocurile, dar si de importuri mari, in principal din China, pe fondul incetinirii economiei in general, ceea ce a pus si mai multa presiune asupra preturilor si cererii.
La nivel local, in timp ce preturile la energie au prezentat usoare semne de scadere ca urmare a eforturilor autoritatilor de a stabiliza piata, Grupul ALRO s-a confruntat in continuare cu costuri ridicate cu energia provenind din contractele anterioare.
Semne de imbunatatire a activitatii, la finalul anului trecut
In timp ce vanzarile pentru 2023 au scazut fata de 2022 atat pentru segmentul primar, cat si pentru cel procesat, ultimul trimestru din 2023 a aratat semne de imbunatatire. Astfel, veniturile din vanzari pentru Segmentul Primar au crescut in T4 2023 cu 32%, comparativ cu T4 2022, desi pentru intregul an 2023 s-au situat la acelasi nivel cu cel inregistrat in 2022. Vanzarile de sarma au crescut cu aproape 14.000 tone, in 2023 fata de 2022, in T4 2023 fiind mai mare cu 5.700 de tone fata de T4 2022. Segmentul Procesat a inregistrat volume mai mari pentru anumite produse si in T4 2023, vanzarile de aluminiu laminat crescand cu 5.200 de tone fata de T4.
In ciuda unei piete slabe a aluminiului, investitiile Grupului in tehnologie de ultima generatie au dat roade, asigurand in continuare contracte pentru produse foarte sofisticate pentru piete exclusiviste, cum ar fi industria aerospatiala sau de inginerie. Astfel, anul trecut, ALRO a intrat in noi acorduri pentru aprovizionarea cu aluminiu cu valoare adaugata mare si foarte mare pentru industria aerospatiala, inginerie generala si auto.
Mai mult, Grupul si-a continuat programul de investitii, cu alte 15 milioane USD, care vizeaza decarbonizarea procesului tehnologic si cresterea competitivitatii, in paralel cu alinierea la cele mai recente cerinte si recomandari in domeniul protectiei mediului. De asemenea, a inaugurat o investitie de 11 milioane USD in tehnologie si protectia mediului la unitatea sa de reciclare ecologica din Slatina, menita sa reduca costurile operationale prin utilizarea unei cantitati mai mari de aluminiu reciclat in procesul de productie.
Grupul ALRO a combinat programul de investitii in tehnologie cu eforturile sale de a castiga mai multi clienti, imbunatatindu-si strategia de vanzari si marketing si concentrandu-si atentia pe targuri si intalniri cu potentiali clienti din domenii strategice (aerospatial, inginerie etc.).
De asemenea, Grupul a extins, pana in 2026, facilitatile de credit pentru capitalul de lucru asigurand stabilitate financiara pentru urmatorii trei ani.
Pentru raportul financiar complet, click aici
|