ALRO SA: Profit net ajustat de 2,3 ori mai mare in trimestrul intai |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 17 Mai 2017 14:52 |
Recent, managerii companiei Alro SA - Slatina au dat publicitatii rezultatele (neauditate), la nivel de grup, aferente activitatii din primul trimestru al lui 2017, ce denota faptul ca profitul net ajustat s-a majorat de 2,3 ori in comparatie cu perioada similara din anul precedent, acest indicator ramanand pozitiv (la fel ca in 2016), in pofida problemelor ce greveaza, inca, industria aluminiului. In consecinta, daca se are in vedere bilantul societatii, ce reprezinta, in opinia conducerii sale, „cel mai mare producator de aluminiu din Europa continentala (excluzand Federatia Rusa si Peninsula Scandinava)”, se remarca faptul ca grupul „a inregistrat un profit net al perioadei de referinta de 78 milioane de lei, comparativ cu 27 milioane de lei, la nivelul aceluiasi interval din 2016. Insa, profitul net ajustat, care constituie rezultatul net plus/(minus) cheltuiala/(venit) cu/din deprecierea imobilizarilor, plus/(minus) pierdere/(castig) din instrumente financiare derivate care nu se califica pentru aplicarea contabilitatii de acoperire a riscurilor, plus/(minus) cheltuieli/(venit) cu/din impozitul pe profit amanat, a fost, la nivel de grup, de peste 93 de milioane de lei in ianuarie-martie 2017, comparativ cu un profit net ajustat de circa 40 milioane de lei, in primele trei luni din 2016. De asemenea, cifra de afaceri (tot la nivel de grup) a crescut cu +12%, la 634 milioane de lei, de la 564 milioane de lei, cat a fost in primele trei luni ale anului anterior”. Dupa cum explica oficialii companiei, 2017 a debutat cu o continuare a trendului ascendent al cotatiilor aluminiului la Bursa de Metale de la Londra (LME), inceput in a doua parte a anului 2016, sustinut fiind de evenimente care indica scaderea ritmului de crestere a ofertei globale de aluminiu, din mai multe parti ale lumii (cum ar fi SUA sau Australia) dar in special din China. Astfel, media LME in perioada ianuarie-martie 2017 a fost de 1.851 USD/ tona, cu peste 300 USD/tona mai mare decat media aceleiasi perioade din 2016, de 1.516 USD/tona. In consecinta, pe segmentul de aluminiu primar, Alro a inregistrat vanzari mai mari cu 9%, acestea ajungand la o valoare de 334,5 milioane de lei, comparativ cu 306,2 milioane de lei in trimestrul intai din 2016. In cadrul segmentului de aluminiu procesat, vanzarile au inregistrat o crestere si mai accentuata, de 16%, in linie cu strategia companiei pe termen mediu si lung (de la 250,8 milioane de lei la 291,8 milioane de lei), iar acestea s-au majorat din punct de vedere cantitativ, fiind cu aproape 2.000 de tone mai mari in perioada analizata, fata de perioada similara a anului trecut. Managerii Alro explica si ca aceasta evolutie a fost sustinuta, totodata, de cresterea pretului aluminiului pe piata internationala (+22% fata de primul trimestru din 2016), de aprecierea dolarului fata de leul romanesc (cu 4,2% fata de media din ianuarie-martie 2016), precum si de imbunatatirea structurii vanzarilor, factori care au compensat scaderea nivelului primelor pentru produsele din aluminiu. „In primul trimestru al anului 2017, Alro a realizat o performanta semnificativa atat din punct de vedere operational cat si financiar, urmand strategia companiei pe termen lung, cea de crestere a productiei si vanzarilor de produse cu valoare adaugata mare, precum si valorizand conditiile de piata mai favorabile decat in perioada similara a anului precedent. In acelasi timp, marjele de profitabilitate au crescut vizibil, la fel ca si abilitatea companiei de a genera lichiditate. Am realizat deja o parte semnificativa a profitului net planificat pentru anul in curs, iar conditiile actuale ale pietei ne fac sa fim increzatori privind activitatea pe care o vom derula in restul actualului exercitiu financiar”, a declarat Marian Nastase, presedintele Consiliului de Administratie al Alro SA.
Investitii de 41 milioane USD programate pentru 2017
In contextul intern si, mai ales, international amintit, managerii companiei Alro au avertizat, totusi, ca, „in primele doua luni ale anului 2017, datorita in special conditiilor meteorologice dificile (perioade prelungite de temperaturi foarte scazute, inghetul apelor), pretul energiei pe piata din Romania a crescut la niveluri-record, ceea ce a creat unele perturbari in activitatea furnizorilor de energie. Astfel, doi dintre furnizorii societatii nu si-au mai onorat obligatiile contractuale, societatea Alro fiind nevoita sa recurga la gasirea de alternative pe piata energiei pentru securizarea respectivei cantitati de energie in termenii si conditiile pietei de la momentul respectiv. Ca urmare a acestui fapt, desi in trimestrul intai al anului 2017 costurile cu energia electrica au crescut comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, costul bunurilor vandute a scazut cu 3%, aceasta scadere fiind rezultatul demersurilor intreprinse de societate pentru utilizarea cat mai eficienta a resurselor disponibile”.
Dupa cum se arata intr-un comunicat emis de Alro, in aceste conditii si ca urmare a unei gestionari eficiente a costurilor materiilor prime, marja bruta a grupului s-a imbunatatit semnificativ de la 9% in trimestrul intai din 2016 la 22% in ianuarie-martie 2017, ceea ce a condus la un profit net de 78 milioane lei, de aproape trei ori mai mare decat cel de 27 milioane lei raportat in perioada similara a anului trecut. In acelasi timp, compania a realizat o imbunatatire importanta a fluxurilor de numerar generate din activitatile operationale, acestea atingand 96 de milioane de lei (comparativ cu 14 milioane de lei in trimestrul intai din 2016). Aceste rezultate reflecta imbunatatirea semnificativa a profitabilitatii, precum si eforturile societatii de a gestiona cat mai eficient fluxurile monetare. In privinta investitiilor, in trimestrul intai din 2017, Alro a cheltuit 31 de milioane de lei, fata de aproximativ 18 milioane de lei in ianuarie-martie 2016, care au avut ca destinatii principale investitiile cofinantate din Fondul European de Dezvoltare Regionala, reconditionarea cuvelor de electroliza si alte lucrari de intretinere si imbunatatire a echipamentelor existente.
„Alro va accelera anul acesta investitiile pentru modernizarea tehnologica si cresterea eficientei operationale, conform bugetului aprobat de 41 milioane de dolari pentru 2017. Continuand strategia pe termen lung, compania va investi in scaderea dependentei energetice si cresterea cotei de produse cu valoare adaugata mare in mixul sau de produse. Acest ultim aspect vizeaza in principal divizia de aluminiu procesat, avand ca scop cresterea treptata a capacitatii de productie pentru produsele laminate la cald (placi tratate termic si produse placate)”, se mai precizeaza in comunicat.
Managerii grupului subliniaza, in final, ca „toate cifrele pentru grupul Alro si Alro SA sunt raportate in conformitate cu Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 2844/2016, care este in conformitate cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS) adoptate de Uniunea Europeana, cu exceptia IAS 21- efectele variatiei cursurilor de schimb valutar cu privire la moneda functionala”.
***
Alro SA este o subsidiara a Vimetco NV - Olanda, holding implicat pe piata de aluminiu primar si procesat, societatea din Romania fiind asimilata prin metoda integrarii pe verticala. Pe piata din Romania, Vimetco NV detine mai multe companii, cum ar fi Alum SA, Conef SA, Vimetco Extrusion, Vimetco Management Romania, Vimetco Power Romania si Vimetco Trading. Capacitatea totala de fabricatie a Alro SA este de 265.000 de tone pe an. La nivelul lui 2013, societatea a raportat o cifra de afaceri de 1,95 miliarde lei (fata de 2,3 miliarde lei in 2012), iar in 2014 s-a ajuns la doua miliarde lei, insa cu pretul unei adanciri a pierderii nete ajustate, de la -86 milioane de lei la -134 milioane de lei, pentru ca in 2015 sa se evidentieze un rulaj de 2,3 miliarde lei si un profit net ajustat de 45 milioane de lei. De asemenea, cifrele finale pentru 2016 atesta ca, strict pentru companie, veniturile din vanzari s-au cifrat la 2,1 miliarde lei, in conditiile unui profit net ajustat de 101 milioane de lei. In acelasi timp, pentru grup, la nivelul lui 2016 s-a raportat o cifra de afaceri de 2,3 miliarde lei (in scadere de la 2,4 miliarde lei, cat a fost in anul anterior) si un profit net ajustat de 100 de milioane de lei. Principalele piete de desfacere pentru sortimentele Alro sunt reprezentate de tarile din Uniunea Europeana (Ungaria, Polonia, Grecia, Germania si Romania), insa compania deruleaza exporturi inclusiv in Statele Unite ale Americii si Asia. Combinatul este certificat cu ISO 9001 pentru managementul calitatii si are certificatele NADCAP si EN 9001 pentru unitatile de productie pentru industria aerospatiala, produsele sale respectand standardele de calitate pentru aluminiu primar ale Bursei de Metale din Londra (LME), precum si normele internationale pentru produsele laminate plate. Informatii suplimentare, la www.alro.ro
|