ANALIZA: Cota sporita a sticlei de protectie solara pe pietele avansate |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 16 Iun 2017 06:21 |
Sticla de protectie solara are un grad de utilizare tot mai mare pe pietele avansate din Europa, iar in acest sens se distinge exemplul demn de urmat al Germaniei. Potrivit unui studiu actualizat la 13 iunie a.c. de compania de cercetare a pietei Bonn B + L Market Data GmbH, la comanda Asociatiei Federale a Producatorilor de Sticla Float (BF), anul trecut, vanzarile industriei germane de vitraje plane au crescut usor, cu +2,5%, de la 2,51 miliarde euro la 2,56 miliarde euro, iar pentru actualul exercitiu financiar se estimeaza o stabilizare (la 2,56 miliarde euro), dar in conditiile unei sporiri cantitative.
„In pofida faptului ca sectorul german de constructii se afla in plina expansiune, iar comenzile de sticla arhitecturala ar trebui sa fie mai mari, fabricantii de asemenea produse intampina numeroase dificultati, mai ales in ceea ce priveste pretul de comercializare, dar si gama sortimentala, pe care sunt obligati sa o diversifice, pe fondul modificarii rapide a exigentelor clientilor. De aceea, dupa cum demonstreaza si cercetarea pe care am comandat-o, in functie de sortimentele promovate, cifra de afaceri a companiilor din industria germana a sticlei indica diverse fluctuatii si aspecte inegale. In consecinta, vanzarile efective (cantitative) de sticla float s-au majorat cu o rata aflata mult sub asteptari, de numai +0,5%, mai precis de la 133,1 milioane metri patrati in 2015, la aproximativ 133,8 milioane mp anul trecut, in timp ce pentru 2017 se estimeaza o ascensiune la 135,3 milioane mp (+1,2%). Ca valoare, livrarile de sticla float au insumat 610 milioane de euro in 2016 (de la 605 milioane de euro in precedentele 12 luni), reflectand o crestere de +0,7%. In ceea ce priveste sticla turnata (ornamentala), s-a constatat o scadere, de la 9,3 milioane mp in 2015 la 7,8 milioane mp in 2016 (respectiv, -4,8%), iar ca valoare nu s-a depasit pragul de 60 de milioane de euro (-5,4%)”, a declarat directorul executiv al BF, Jochen Grönegräs.
Crestere a ponderii sticlei cu acoperiri speciale
Referindu-se tot la structura vanzarilor pe sortimente, Jochen Grönegräs subliniaza ca, in cazul sticlei cu acoperiri speciale (Low-E si alte tipuri), vanzarile au crescut de la circa 42,1 milioane mp in 2015 la 42,7 milioane mp anul trecut (+1,4%), pentru 2017 estimandu-se un salt de +1,7%, la 43,4 milioane mp. La sticla cu acoperiri speciale, studiul analizeaza si productia efectiva a companiilor germane, care s-a majorat usor, la randul sau, de la 46,7 milioane mp la 47,4 milioane mp. Cota sporita a sticlei de protectie solara se observa atunci cand, in urma analizei, s-a constatat ca ponderea acesteia este de 16,3% din total, insa, in principal, modelele Low-E raman majoritare. Ca valoare, piata germana a sticlei cu acoperiri speciale s-a plasat la 296 milioane de euro, fiind cu 1,6% mai mare ca in 2015, cand s-au raportat 291 milioane de euro.
La un trend de scadere usoara, remarcat in ultimul an, trebuie sa faca fata producatorii si comerciantii modelelor de sticla securizata prin calire (ESG), mai ales ca livrarile s-au diminuat cu -0,9%, de la 17,8 milioane mp la 16,6 milioane mp, insa, cu toate acestea, asociatia BF prevede o recuperare in 2017 (+0,8%), ajungandu-se la 17,7 milioane mp. In acest caz, in pofida unei deprecieri a livrarilor, productia de unitati ESG a crescut de la 15,4 milioane mp la 15,6 milioane mp (+1,6%), in asa fel incat, valoric, acest segment al pietei insumeaza 210 milioane de euro (+0,4%). Pentru sticla securizata laminata (geamul laminat - LSG) situatia este, insa, optima, volumul vanzarilor majorandu-se cu aproape +2%, de la 15,5 milioane mp la 15,8 milioane mp, prognoza pentru 2017 indicand un salt de +2,1%, la 16,1 milioane mp. Productia de geam laminat LSG a sporit de asemenea cu +3,1%, pana la 17,4 milioane mp (comparativ cu 16,8 milioane mp); prin urmare, cifra de afaceri pe segmentul LSG s-a marit de la 213 milioane de euro la 221 milioane de euro (+3,9%), aspect explicat de Jochen Grönegräs prin faptul ca sortimentele respective nu se folosesc numai la aplicatii arhitecturale, ci si in industria auto (la parbrize), unde s-a consemnat un parcurs bun al comenzilor anul trecut.
Geamul termoizolant triplu si modelele cu „warm-edge”, preponderente in Germania
Cercetarea extensiva, comandata de BF, include si aspecte referitoare la sectorul geamului termoizolant (isolierglas), segment in cadrul caruia, dupa mai multi ani de scadere, 2016 a adus o crestere usoara, de +1,1%, a livrarilor, de la 26,3 milioane mp la 26,5 milioane mp, iar pentru 2017 se prognozeaza o majorare de 1,5%, pana la cel mult 26,9 milioane mp. „Cota de import direct al geamului izolant nu depaseste 2% din cele 26,5 milioane mp, iar in acest an va ramane aceeasi, insa trebuie remarcat ca nivelul respectiv nu cuprinde ferestrele exportate in Germania si pre-echipate cu vitraje, astfel incat operatiunile de import pe piata germana se intensifica si cu siguranta productia interna si preturile vor avea de suferit”, avertizeaza directorul executiv al BF. Insa, deocamdata, potrivit studiului, productia efectiva de geam termoizolant s-a plasat la 29,7 milioane mp, in crestere cu +1,4% (ceea ce arata si faptul ca fabricantii germani exporta o parte a vitrajelor), iar in 2015 acest nivel a fost de 29,3 milioane mp. Pentru 2017 nu se asteapta modificari majore privind productia, ci doar o crestere de +1,6%. Si aceasta pentru ca, pe piata germana, companiile preponderent din estul continentului, ce efectueaza momentan sporadic operatiuni de export direct al geamului termoizolant, nu au reusit sa furnizeze in conditii de competitivitate anumite tipuri de vitraje, preferate de clientii germani. Astfel, ca structura a productiei (si livrarilor) interne, geamul termoizolant cu trei foi de sticla conteaza cu mai mult de 59% din total, in timp ce modelele prevazute cu bagheta-distantier de tip „warm-edge” si sigilate cu materiale de inalta calitate pentru a imbunatati izolarea termica au o pondere in crestere, la 62,7% din total, comparativ cu 62,2% in 2015.
In fine, dar nu in ultimul rand, datele cu privire la import-export arata ca, in 2016, exportul de sticla cu acoperiri speciale s-a majorat cu +2,5%, iar la sortimentele ESG firmele germane au reusit sa-si sporeasca intr-un ritm optim vanzarile de pe alte piete decat cea germana (+4%). In cazul LSG, ca urmare a situatiei bune pe plan intern, exportul a progresat cu numai +1,2%, iar in ceea ce priveste geamul termoizolant saltul a fost de +4,5%. Insa si importul in Germania s-a majorat, mai ales pentru sticla avand acoperiri speciale (+5%) si in cazul geamului termoizolant, unde s-a constatat un salt surprinzator, cu mai mult de 9 puncte procentuale, dar pe segmentele LSG si ESG s-au constatat scaderi ale importului, cu -2,1% fiecare. Pentru a vizualiza un rezumat al cercetarii comandate de BF, click aici!
|