ANALIZA: Industria de vitraje, sub semnul problemelor legate de inflatie |
Furnizori de sisteme Publicat de Elena Icleanu 31 Aug 2023 06:00 |
O analiza pertinenta a situatiei actuale si perspectivelor ce evidentiaza caracteristicile industriei autohtone de vitraje pentru aplicatii arhitecturale, fie ca este vorba despre segmentul de sticla, fie despre cel de geam termoizolant si alte elemente transparente, releva faptul ca, spre deosebire de sectorul caruia i se adreseaza, respectiv cel de constructii (marcat in ultimul timp de o revenire valorica si a activitatii), firmele specializate parcurg, in ultimii ani, o perioada de crestere peste media pietei (cu unele exceptii), fiind stimulate, mai ales, de exportul efectuat de fabricantii de tamplarie. Desi in perioada marcata de efectele pandemiei globale, care a continuat cu razboiul din Ucraina, exportul a consemnat un regres punctual, in timp ce comenzile pe plan intern inregistreaza fluctuatii, marii operatori din industria sticlei au reusit sa-si stabilizeze activitatea.
Totodata, cele mai recente informatii disponibile pentru domeniul fabricarii vitrajelor termoizolante arata ca, dupa ce trendul ascendent a fost intrerupt punctual, in 2017, acesta s-a consolidat destul de puternic la nivelul anilor trecuti, mai ales in conditiile unor sporiri consecutive ale volumului lucrarilor de constructii, cu o scadere asimilata unei stabilizari in 2021, urmata de o usoara crestere in 2022, care au impulsionat piata interna. Cu toate acestea, problemele globale privind situatia post-pandemica si, mai ales, razboiul din Ucraina, cu disfunctionalitati privind aprovizionarea cu materii prime, precum si privind sporirea aproape generalizata a pretului la toate produsele (exacerbata de inflatie), fac ca in prezent intreaga industrie de vitraje sa stea sub semnul cresterii costurilor cu materia prima si, in continuare, cu energia. Astfel, pentru actualul exercitiu financiar, toate semnalele indica unele fluctuatii ale livrarilor, ca urmare a razboiului si penuriei de materiei prime, insa pe scara probabil mai restransa (asemanatoare celei din 2022). Actualmente, desi absolut nimic nu este sigur, se pare ca, impreuna cu partenerii lor de afaceri (fabricantii de tamplarie), companiile din industria de vitraje vor continua sa se orienteze mai putin spre piata interna si mai degraba spre export, pentru a-si sustine incasarile si, implicit, rentabilitatea, care este un model demn de urmat pentru intreaga piata de ferestre. Totusi, evolutia pietei specifice din acest an depinde mai ales de continuarea exportului, odata cu focalizarea atentiei spre solutionarea problemelor reale cauzate de efectele pandemiei si ale razboiului.
Analiza este realizata pe baza datelor selectate, centralizate si analizate de redactorii revistei Fereastra, si completata cu opinii ale managerilor unor firme reprezentative din domeniu, respectiv:
Editia August 2023 a revistei Fereastra este disponibila pentru abonati click aici
Versiunea completa a tematicii revistei Agenda Constructiilor & Fereastra 2023 si 2024, click aici
|