Criza pe piata poloneza a ferestrelor |
Furnizori de sisteme Publicat de AG&F 16 Mai 2003 11:30 |
Producatorii de usi si ferestre din Polonia s-au confruntat in ultimii trei ani cu un trend negativ al pietei. Dupa recordul inregistrat in anul 1999, cand au fost comercializate 5,7 milioane unitati de fereastra (u.f.), vanzarile au scazut drastic. Revigorarea pietei, previzionata de analisti pentru ultima parte din 2001, nu s-a produs, in acel an fiind vandute numai 4,7 milioane ferestre, ceea ce a reprezentat o diminuare cu 9% in comparatie cu 2000. Vanzarile au inregistrat un declin de 12,4%, datorita unei scaderi a pretului mediu de comercializare a profilelor. Cea mai mare scadere au inregistrat-o ferestrele din PVC, pretul acestora fiind cu 5% mai mic. Tamplaria din lemn a fost cu 3,2% mai ieftina, iar cea din materiale compozite (lemn-aluminiu) cu 2,9%. Pretul pentru profilele din aluminiu s-a mentinut la un nivel stabil, insa producatorii de tamplarie metalica au inregistrat o scadere a cifrei de afaceri cu 10,5%. Diminuare cu 4,9% a vanzarilor de ferestre in 2002 Analistii estimeaza o stabilizare a pretului la ferestre cu incepere din anul 2004, datorita unui trend economic pozitiv, dar si imbunatatirii calitatii produselor, in concordanta cu noile norme ale Uniunii Europene. Pentru anul 2002, statisticile au evidentiat o noua diminuare de 4,9% a cantitatii de ferestre vandute si de 8,2% a vanzarilor. In 2003, analistii estimeaza un declin minimal al cantitatii de ferestre vandute, de 0,4% si de 3% in ceea ce priveste valoarea produselor comercializate. Un studiu realizat de InterConnection releva ca in Polonia este necesara inlocuirea a 32,8 milioane de ferestre pentru renovarea, modernizarea si reabilitarea termica a locuintelor. 56,9% dintre ferestre sunt utilizate la renovari In anul 2001, 56,9% din ferestrele comercializate au fost utilizate pentru renovarea locuintelor, ceea ce a reprezentat o crestere de 2%. Totusi, activitatea de constructii din Polonia a inregistrat un declin de 9,6%, iar lucrarile de renovare si modernizare au scazut cu 8,65%. Analistii previzioneaza ca si in anii urmatori lucrarile de renovare vor fi mai numeroase decat cele la cladiri noi. Constructiile noi vor inregistra un trend ascendent cu incepere din 2005, datorita proiectelor ce vor fi dezvoltate de investitorii straini. In timp ce volumul ferestrelor utilizate in locuintele unifamiliale a scazut cu 6,3%, declinul ansamblurilor de tamplarie pentru unitatile locative multifamiliale a fost de 10,5%. Anul trecut, cota de piata a ferestrelor utilizate pentru imobilele nerezidentiale a fost de 63,1%, iar analistii se asteapta la o continuare a trendului descendent. In anul 2001, in Polonia s-a inregistrat o diminuare de 14,9% a autorizatiilor pentru constructii, dar acest declin va fi resimtit de producatorii de ferestre incepand cu anul in curs. PVC-ul este preferat de majoritatea beneficiarilor in detrimentul lemnului Anul trecut, cota PVC-ului a crescut cu 2,3%, la 43,6%. In 2001 s-a inregistrat o premiera pe piata poloneza a tamplariei: au fost comercializate mai multe ansambluri din PVC in comparatie cu ferestrele din lemn. Vanzarile de ferestre din lemn s-au diminuat cu 10,8%, ajungand la o cota de piata de 42,9%. Principalul motiv al instalarii PVC-ului in topul materialelor l-a reprezentat o scadere a pretului ferestrelor din PVC comercializate. Pana in anul 2004, analistii estimeaza ca PVC-ul va ajunge la o cota de piata la 45%, in vreme ce ferestrele din lemn se vor confrunta cu o diminuare anuala de 1,2% a nivelului de piata. Cota de piata a ferestrelor din materiale compozite va creste, pana in 2005, la 8%. In prezent, acestea detin 1,3% din piata ferestrelor din Polonia. In ceea ce priveste profilele de aluminiu, cota de piata in 2002 a ajuns la 12%, inregistrand astfel o scadere de 6,4%. Analistii estimeaza pentru anul curent o noua diminuare de 0,4% a utilizarii acestui material, dar se estimeaza totusi o crestere a cotei de piata a aluminiului in 2004. Vanzarile directe de ferestre au scazut cu 0,4% Cele mai multe unitati de ferestre sunt comercializate prin intermediul sistemului retail, in vreme ce vanzarile directe au scazut cu 0,4%, atingand o cota de piata de 46,2%. Ferestrele achizitionate prin intermediul licitatiilor au scazut la un nivel de 11,5% din piata, in timp ce activitatea de distributie prin intermediul magazinelor de materiale de constructii a crescut cu 4,9%, ajungand la o cota de piata de 2,3%. Specialistii de la InterConnection estimeaza ca volumul ferestrelor comercializate in Polonia in anii 2003-2004 va scadea cu 9,8%, iar in ceea ce priveste valoarea, diminuarea va fi de 2%. Este totusi posibila o revigorare a pietei de ferestre din Polonia, incepand din anul 2005. |