Declin de 1,6% la vanzarile de ferestre in Europa de Sud-Est |
Furnizori de sisteme Publicat de AG&F 01 Iul 2003 11:30 |
Anul trecut a fost al doilea consecutiv in care tarile din Sud-Estul Europei (Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia si Slovenia) au inregistrat un declin al pietei de ferestre de 1,6%. Pentru acest an, analistii estimeaza o majorare de 1,8%, iar pentru 2004 este previzionata o crestere a cererii cu inca 4,9%. Piata poloneza a inregistrat cea mai mare diminuare, de 5,9%, adica 4,5 milioane de unitati de fereastra, dupa scaderea de 9% inregistrata in 2001. Pentru anul acesta, se estimeaza cresterea lucrarilor de renovare si modernizare a cladirilor, continuand evolutia din 2002, cand vanzarile de ferestre pentru renovari au fost de 60,1% din total. In anul 2000, cota de piata a PVC-ului era de 42,6%, iar pentru 2003 se estimeaza 45,8%. Profilele din PVC sunt intens utilizate in sectorul de renovari, in timp ce pentru constructiile noi sunt folosite cu predilectie ferestre din lemn stratificat. In Slovacia, s-a inregistrat o diminuare a vanzarilor de ferestre de 0,8%, la 400 mii de unitati. Declinul a fost determinat in principal de scaderea exporturilor catre Germania, Austria, Italia, Serbia, Muntenegru si Croatia. Piata ferestrelor din Slovenia a inregistrat anul trecut o crestere de numai 2%, iar analistii apreciaza o majorare similara pentru urmatorii doi ani. Lemnul detine inca 40% din piata Anul trecut, in Ungaria, piata ferestrelor a inregistrat o majorare semnificativa, de 9,2%, iar aproximativ 58,9% din ferestrele produse sunt utilizate pentru constructii noi. Pe piata ungara predomina profilele din PVC, cu un nivel de 50%. Combinatia lemn-aluminiu nu are un rol important, fiind preferata numai la locuintele unifamiliale. Datorita preturilor scazute pe care le practica fabricantii de ferestre din Ungaria, concurenta importurilor este inexistenta. In 2002, in Cehia s-a inregistrat o crestere de 2,9% a cererilor pentru sisteme de tamplarie, PVC-ul fiind materialul predominant cu o cota de piata de 49,2%. De altfel, 46,4% din piata ferestrelor din Sud-Estul Europei a fost reprezentata anul trecut de profilele din PVC - 3,7 milioane de unitati de fereastra. Profilele din lemn au detinut in 2002 o cota de piata de 40%, in vreme ce ferestrele din aluminiu, otel si lemn-aluminiu au avut o cota de 14,2%. |