„De la inceputul pandemiei (la care s-au adaugat crizele de natura geo-politica) si pana in prezent, am asistat la o crestere semnificativa a preturilor la materiile prime destinate productiei de (semi)fabricate in domeniul usilor si parchetului, precum si a nivelului preturilor materialelor de constructii, in general. Aceste schimbari de preturi au avut un impact semnificativ asupra pietei in ansamblu si asupra segmentului de activitate specific firmei noastre. La inceputul pandemiei, preturile la lemn, metal si alte materiale utilizate in productia de usi si parchet au fost relativ stabile sau in usoara crestere. In timpul pandemiei, inchiderile temporare ale fabricilor si perturbarile in lanturile de aprovizionare au dus la scaderi ale productiei si la o presiune crescanda asupra stocurilor de materii prime. Acest lucru a dus la o crestere semnificativa a preturilor, pe masura ce nivelul cererii a depasit oferta disponibila. In timp ce economia a inceput sa se redreseze , cererea pentru constructii si renovari a crescut, iar preturile la materiile prime s-au mentinut ridicate sau chiar au continuat sa creasca din cauza deficitului de oferta. Evolutia preturilor materialelor de constructii, in general, s-a remarcat printr-o crestere semnificativa in ultimii ani, cu cresteri notabile ale costurilor pentru lemn, otel, ciment si alte materiale de baza. Aceste cresteri ale preturilor au fost alimentate de cererea puternica in sectorul constructiilor, deficitul de oferta, majorarea costurilor de transport si fluctuatiile din lanturile globale de aprovizionare. Fluctuatiile de preturi la materiile prime au avut un impact semnificativ asupra pietei, intrucat costurile mai ridicate ale materialelor de constructii au dus la preturi mai mari pentru locuinte, proiecte comerciale si renovari. Pentru noi, aceste fluctuatii au insemnat o presiune asupra marjelor de profit, deoarece nu am putut transfera integral cresterile de costuri catre clienti, fiind nevoiti sa ajustam preturile in functie de schimbarile semnificative ale costurilor operationale. Majorarea cotatiilor la materiile prime si la energie a devenit o provocare continua si o realitate in industria noastra. Preturile in continua crestere ale materialelor de baza, cum ar fi lemnul, metalul sau sticla, au presat marjele proprii de profit si au dus la o reevaluare a strategiilor de achizitie si a preturilor practicate pentru serviciile de montaj al usilor. Aceasta situatie ne-a fortat sa fim mai eficienti in gestionarea resurselor si sa cautam alternative si solutii inovatoare pentru a ne mentine competitivitatea pe piata. In general, pandemia a avut un impact semnificativ asupra transportului global, cauzand intarzieri semnificative inclusiv in ceea ce priveste livrarile de produse proprii. In plus, instabilitatea politica si tensiunile geo-politice, cum ar fi razboiul din Ucraina (si, mai nou, conflictul din Orientul Mijlociu), au accentuat problemele legate de transport, in special pentru livrarile internationale. In acelasi timp, costurile materialelor de constructii, inclusiv lemnul si metalele utilizate pentru productia usilor si parchetului, au inregistrat cresteri semnificative, scumpire ce a pus presiune asupra preturilor de vanzare si a afectat bugetele clientilor. Instabilitatea geo-politica si tensiunile din regiunea Ucrainei au creat incertitudini in ceea ce priveste aprovizionarea cu materii prime provenite din aceasta zona (sau cu marfurile aflate in tranzit), ceea ce a adaugat o alta dimensiune de risc in afacerea noastra. Pe langa acestea, lipsa personalului specializat si calificat reprezinta o alta problema semnificativa cu care ne confruntam in prezent. Montajul usilor este o munca specializata care necesita pricepere si experienta, iar identificarea angajatilor cu aceste calificari s-a dovedit a fi o provocare constanta. Acest aspect nu afecteaza doar calitatea serviciilor oferite, ci poate duce si la intarzieri in proiecte si la erori costisitoare in instalare. In ciuda tuturor acestor provocari semnificative, am reusit sa ne adaptam si sa luam masuri speciale pentru a face fata acestor dificultati. Este vorba, in primul rand, de comunicare activa cu clientii (am mentinut o comunicare deschisa si transparenta cu beneficiarii pentru a-i informa cu privire la orice intarzieri sau modificari in livrarile de produse), precum si, in al doilea rand, de ajustarea preturilor si a ofertelor la posibilitatile beneficiarilor. Am revizuit, astfel, strategiile de pret pentru a reflecta cresterea costurilor de materiale si am creat oferte speciale pentru a ajuta clientii sa faca fata schimbarilor economice”, a precizat Lucian Baciu, managerul general al Eurobac Romania. Informatii suplimentare, la
www.eurobac.ro