MoonShotX: Strategia care duce productia locala ALUMIL pe marile piete internationale |
Furnizori de sisteme Publicat de AG&F 04 Feb 2025 12:36 |
Raiffeisen Bank Romania, in colaborare cu InnovX, a lansat programul MoonShotX, o initiativa dedicata sprijinirii companiilor cu cifra de afaceri cuprinsa intre 5 si 50 de milioane de euro. Scopul programului este de a oferi instrumentele necesare pentru ca aceste business-uri sa se extinda pe pietele internationale, devenind jucatori competitivi la nivel global. MoonShotX isi propune sa accelereze cresterea participantilor prin mentorat, acces la resurse financiare si parteneriate strategice.
Una dintre companiile care participa la MoonShotX este Alumil Romania. Cu peste 30 de ani de experienta in proiectarea si productia de sisteme arhitecturale din aluminiu, Alumil acopera o gama larga de solutii, de la tamplarie din aluminiu, pana la solutii business to business complexe, acoperind toate tipurile de aplicatii cunoscute in acest domeniu.
Pentru a afla mai multe despre cum ajuta MoonShotX si Raiffeisen Bank Romania companii precum Alumil sa se extinda pe alte piete internationale, am vorbit cu Marius Ionita, CEO Alumil Romania.
- Alumil este o companie prezenta in peste 60 de tari. Puteti sa ne spuneti care au fost provocarile intampinate pe parcursul extinderii in atat de multe regiuni?
- Inainte de a intra in provocari, as mentiona mai bine ce ne-a ajutat sa ajungem la o prezenta in 60 de tari, ceea ce este impresionant pentru o companie cu istorie doar de 30 de ani.
Foarte important de mentionat este ca sistemele noastre sunt certificate de catre cele mai importante institute la nivel international, atat in ceea ce priveste eficienta energetica, cat si aspecte ce tin de cele mai noi tendinte in sustenabilitate. Asta ajuta foarte mult in scalare si, desigur, ambitia de a cuceri lumea, de a fi prezenti in cat mai multe tari cu sistemele noastre performante.
Revenind la intrebarea despre provocari, desigur provocarile sunt diferite in functie de tarile si regiunile in care suntem prezenti. De-a lungul timpului, Alumil a ajuns sa fie prezent sub diverse forme in Asia, in Africa, in Statele Unite si desigur, piata noastra traditionala, in Europa. Fiecare spatiu a necesitat abordari diferite si flexibilitate, adaptare la specificul pietei.
Ca exemplu, in Statele Unite sau in Orientul Mijlociu, unde exista o expansiune foarte mare in domeniul imobiliar in ultimii ani, abordarea a fost de a vinde catre proiecte mari. Model diferit de abordarea noastra traditionala din Europa, locul unde compania a fost fondata si si-a consolidat bazele, Aici activitatea noastra acopera toate segmentele de business, inclusiv zona de retail, oferind solutii incepand de la orice usa, fereastra, pana la proiecte mari precum fatade si pereti cortina. In acelasi timp, Alumil Romania, cu o experienta de peste 25 de ani, continua sa joace un rol important pe piata europeana.
Aici practic s-au pus bazele dezvoltarii noastre. Aici exista principalele capacitati de productie – in Romania, Serbia, Albania, Bosnia – si o retea vasta de distributie si de parteneri. Practic asta ne pune intr-o pozitie favorabila de a vinde cu succes, si o facem deja, catre tarile din vestul Europei, unde avem o prezenta comerciala in mare parte din ele, dar folosind capacitatea operationala din Balcani.
- Ce nevoi de scalare si inovare are Alumil Romania in perioada urmatoare?
- As pune un pic de context ca sa vedem istoricul in speta Alumil Romania. Noi am fost pionieri in acest domeniu. Practic am fost prima companie care a venit cu o productie locala. Inca din 2001 am infiintat prima fabrica in Romania, apoi am dezvoltat o retea proprie de depozite si puncte de vanzare la nivel national. In 2006 am demarat un proiect maret, un IPO la bursa de valori, prin intermediul caruia am atras 8,4 milioane de euro si am investit in actuala fabrica de productie si centrul national de distributie de la Filipestii de Padure. Practic am pus bazele si pilonul dezvoltarii nationale si ulterior dezvoltarii internationale.
Pe langa asta, in ultimii ani am investit foarte mult in zona de transformare digitala. Avem o platforma numita MyAlumil, care se adreseaza partenerilor, fabricantilor, unde ei pot sa-si plaseze si sa-si monitorizeze comenzile si o platforma MyWindows, destinata utilizatorului final. Astfel, oricine poate sa intre, sa faca simulari sau sa faca solicitari de cotatii, sa obtina consultanta in acest domeniu.
Sigur, am investit si in tot felul de automatizari si robotei folosind tehnologia UiPath. Practic, suntem foarte, foarte bine pozitionati si pe zona de transformare digitala.
Avand acesti doi piloni, in mod natural putem scala pentru a ne extinde, avand capacitate si o eficienta interna foarte buna. Putem scala catre alte tari din regiune si chiar din vestul Europei.
Revenind la nevoi, in momentul in care intram in acest program de scalare internationala putem sa crestem relativ usor capacitatile de productie prin cresterea numarului de schimburi. Astazi lucram cu un singur schimb pentru a deservi piata romaneasca, dar sigur este nevoie de investitii noi in zona de logistica pentru a ne misca foarte rapid la export.
Vorbim aici in special de partea de ambalare, etichetare, urmarire, monitorizare comenzi, unde zona de tehnologie si digitalizare e foarte importanta si desigur tatonam si zona de automatizari AI, astfel incat, in timp, sa ne cream un avantaj competitiv folosind aceste noi trenduri. Cam aici vedem nevoile in directia acestei scalari.
- Si care ar fi planurile de extindere Alumil pentru 2025, de exemplu?
- In prezent urmarim mai multe piete din vestul Europei. De fapt, noi suntem prezenti in majoritatea tarilor prin partenerii nostri care deja fac exporturi in tari ca Belgia, Franta, Marea Britanie, Irlanda, chiar si Statele Unite, dar ne dorim sa accesam aceste piete intr-un mod mai organizat, folosind avantajele pe care le-am descris mai devreme.
- Revenind la programul MoonShotX, pentru ca despre asta vorbim astazi, avem un interes foarte mare pentru Marea Britanie, o tara vizata de acest program. De asemenea, Austria este o piata foarte importanta pentru noi. Sunt cateva tari, cum am spus Belgia, Franta, care nu sunt in prezent in program, dar este posibil sa vina pe parcurs. Unde noi vom face eforturi pe cont propriu, sigur, folosind know-how-ul si experienta pe care o castigam deja prin programul MoonShotX.
Apoi, Statele Unite este o piata importanta pentru noi. Avem clienti care exporta deja in Statele Unite, dar observ ca lumea se uita oarecum cu reticenta in ultima perioada, avand in vedere noile schimbari. Ori aici trebuie usor regandita abordarea, dar este o tara in target-ul nostru.
Ca sa inchid cercul, am ales si o tara din programul MoonShotX, unde nu suntem prezenti inca. Unde nu avem niciun istoric de export prin partenerii nostri. Este Cehia. Apropo de ambitia de a creste si de a cuceri lumea, am ales si o tara unde practic vom testa de la zero ce inseamna sa intri, sa intelegi nevoile clientului si sa vinzi.
- Ca tot vorbeati de MoonShotX, care este experienta participarii Alumil Romania la acest program si ce ati invatat de acolo pana acum?
- In primul rand, eu am fost foarte entuziasmat doar cand am auzit numele - MoonShotX. Apoi, cand am inceput sa inteleg conceptul, mi-am spus "neaparat trebuie sa fim si noi in acest program". Consider ca este o initiativa foarte importanta, in special pentru economia romaneasca. Nu e usor sa aduni un numar semnificativ de companii mature - 22 - care au demonstrat deja ceva pe piata si sa le introduci intr-un program de scalare internationala. Nu stiu daca a mai fost asa ceva pana acum in Romania. Poate ca statul ar trebui sa ia acest model si sa se implice mai mult, dar da, am apreciat foarte mult ideea, initiativa, numele si, intrand in program, am descoperit ca si formatul este foarte, foarte bun.
Practic, combina bootcamp-uri cu prezentari si discutii foarte aplicate, cu sesiuni cu mentori personalizate si culmineaza cu niste adevarate desanturi in pietele vizate, prin evenimente de networking. Sigur, pe langa asta, mi s-a parut foarte faina atmosfera si faptul ca acolo am intalnit oameni foarte deschisi, oameni cu acea combinatie de ambitie despre care vorbeam, dar cu oarecare modestie. N-am vazut pe nimeni sa vina acolo ca sa faca pe domn profesor, ceea ce e foarte important, pentru ca asa se creeaza o atmosfera in care putem construi impreuna ceea ce noua, romanilor, de obicei, ne lipseste. Sunt putine initiative in care companii, oameni din domenii diferite, sa incerce sa construiasca si sa isi propuna sa cucereasca un teritoriu. De aceea cred ca acest program are sanse foarte mari sa aduca rezultate concrete. Si personal imi doresc sa vad si un MoonShot 2.0, 3.0 si asa mai departe.
- Ce surse de finantare aveti in vedere pentru extindere si inovare in perioada urmatoare?
- In principal vizam creditele bancare pentru a acoperi nevoile de care vorbeam mai devreme, in speta investitii in tehnologie si in active fizice, pe zona de logistica si operationala, dar vizam si partea de granturi. Ne-a fost prezentata aceasta optiune destul de detaliat in cadrul proiectului MoonShotX si urmarim aceste granturi in special pentru zona de inovatie, tehnologie. Poate AI, unde sunt convins ca vor fi tot mai multe oportunitati, pentru ca e o lupta la nivel global, adica Europa, Statele Unite, China, toti anunta investitii in zona asta si toate companiile si statul ar trebui sa conlucreze si sa investeasca in noile tehnologii.
|