SAINT-GOBAIN obtine performante optime, intr-o perioada controversata |
Furnizori de sisteme Publicat de Ovidiu Stefanescu 31 Aug 2021 06:43 |
Detinand o vasta experienta si o mare capacitate de inovare, liderul mondial in domeniul habitatului si al materialelor de constructii, Saint-Gobain, si-a dovedit, de-a lungul intregii sale existente, capacitatea de a crea, fabrica si distribui produse si solutii care sa contribuie la bunastarea utilizatorilor. Dovezi in acest sens pot fi gasite pretutindeni, in cladiri, transporturi, infrastructura si in multe aplicatii industriale. Materialele promovate de gigantul francez asigura confort, performanta si siguranta, respectand provocarile legate de sustenabilitatea in constructii, de eficienta utilizarii resurselor si de schimbarile climatice. In primele sase luni din 2021, Grupul a inregistrat o crestere organica de 27,4% a vanzarilor, in raport cu perioada similara a exercitului financiar precedent. Inceputul de an a fost deosebit de favorabil, avand in vedere faptul ca vanzarile au crescut cu 11,9% fata de semestrul intai din 2019. Operatiunile aferente sectorului de constructii au continuat sa se imbunatateasca semnificativ, mai ales datorita trendului ascendent pe piata globala a termosistemelor exterioare. Prezent la nivel national de peste un deceniu si jumatate, Saint-Gobain furnizeaza solutii din gamele Abrasives, Building Glass, Pietta Glass Working, Sekurit, ISOVER, PAM, Rigips si Weber. Compania are aproximativ 1.800 de angajati pe plan local si detine 22 de linii de productie in 12 situri industriale, situate in Calarasi, Branesti, Ploiesti, Satu-Mare, Turda, Suceava si Valenii de Munte. In continuare, Ovidiu Pascutiu, director general al Saint-Gobain Romania ofera cateva repere ale activitatii companiei din ultima perioada, puternic marcata de criza pandemica.
- Ce cifra de afaceri ati raportat in Romania pentru 2020 si prima jumatate a lui 2021? Cum au evoluat incasarile si ce estimari aveti pentru intregul an in curs?
- In anul 2020, am reusit sa ne depasim obiectivele de crestere a afacerii derulate in tara noastra, in pofida efectelor si constrangerilor cauzate de pandemia de Covid-19. Acest lucru a fost posibil gratie adaptabilitatii si agilitatii echipei noastre, precum si transformarii organizationale implementate, care ne-au ajutat sa fim mai aproape de parteneri, sa ne ajustam capacitatile de productie nevoilor pietei si, in general, sa luam decizii mai prompte si mai aplicate pe dezvoltarea afacerii. Astfel, in 2020, pentru Romania, Saint-Gobain a raportat o cifra de afaceri de aproape 1,2 miliarde lei, in crestere cu peste 7% fata de exercitiul financiar precedent. Trebuie mentionat ca, la nivel global, Grupul a inregistrat o crestere organica puternica de 4,8% a vanzarilor in semestrul al doilea al anului anterior, cu o accelerare la 6,4% in trimestrul al patrulea. Revenirea brusca a veniturilor din exploatare in partea a doua a anului precedent s-a materializat printr-o crestere cu 22,4%, aferenta unei profitabilitati operationale de 10% (cu 160 bps mai mare fata de S2 2019). Veniturile nete recurente s-au majorat cu 23,4%, ajungand la 1,198 miliarde de euro, iar indicatorul FCF (ce masoara fluxul liber de numerar) a atins recordul de 3,044 miliarde euro in 2020 (in crestere cu 64%). In ceea ce priveste datoria neta, aceasta s-a redus la 7,2 miliarde euro. Suntem increzatori ca, datorita portofoliului nostru cuprinzator de solutii si produse inovatoare, care promoveaza eficienta energetica, precum si angajamentului echipelor noastre de experti, vom inregistra un ritm semnificativ de crestere atat in 2021, cat si in urmatorii ani. De asemenea, avand in vedere ca, in sectorul rezidential, numarul proiectelor se plaseaza pe un trend puternic ascendent, in special in cazul obiectivelor rezidentiale premium, al caselor unifamiliale noi, precum si al renovarilor, preconizam o crestere sustinuta a afacerilor Saint-Gobain in Romania.
- Ce efecte directe a exercitat criza Covid-19 asupra activitatii dvs. incepand cu martie 2020?
- Grupul Saint-Gobain resimte o mare responsabilitate pentru sanatatea si siguranta angajatilor, clientilor si partenerilor sai. Astfel, inca de la inceputul pandemiei, am schimbat modul de lucru si am dispus implementarea tuturor masurilor de protectie necesare - fapt ce a asigurat continuitatea activitatii noastre de productie. De asemenea, am accelerat transformarea digitala, care se afla in centrul strategiei noastre si este esentiala pentru cresterea competitivitatii, fiind o realitate pentru fiecare dintre noi, prezenta pretutindeni: in capacitatea noastra de a comunica cu colegii si cu clientii, in noile canale de distributie, in intretinerea predictiva a unitatilor de productie, in optimizarea consumului de energie in cadrul proceselor, in digitalizarea fluxurilor financiare si in utilizarea BIM (Building Information Modeling), care ne ajuta sa construim mai eficient si mai responsabil. Principala provocare in 2021 vine dinspre piete. Sectorul constructiilor ramane destul de impredictibil, chiar daca se afla intr-o faza de crestere in acest moment, iar piata materiilor prime este instabila, cu variatii atat in ceea ce priveste preturile, cat si disponibilitatea. De asemenea, in continuare ne confruntam cu o lipsa a fortei de munca calificate. Mai exact, este vorba despre numarul redus al persoanelor specializate in constructii si eficienta scazuta in proiectele derulate. De aceea, ne implicam activ in educarea profesionala a fortei de munca, a partenerilor nostri, precum si a elevilor si studentilor, prin programe de practica si stagiatura, punandu-le acestora la dispozitie o experienta globala si cunostinte de specialitate. Totodata, suntem extrem de atenti la eficientizarea operatiunilor pe santiere, precum si la proiectarea digitala a solutiilor constructive, astfel incat amanuntele importante sa fie intelese inca din faze incipiente, iar etapele de lucru sa fie riguros planificate. In opinia noastra, Romania are nevoie de progres in ceea ce priveste eficienta energetica, produsele si solutiile care o imbunatatesc. Exista specialisti si materiale de constructii care permit edificarea de cladiri cu niveluri ridicate de performanta energetica, insa este nevoie de un proces de crestere a nivelului constientizarii beneficiarului final, al investitorului, precum si de perfectionarea celor care pun in opera aceste solutii moderne. In ultima perioada, am inregistrat o cerere crescuta pentru sistemele eficiente energetic, ceea ce reprezinta un semnal ca piata devine mai informata si cauta solutii mai performante.
- Ati lansat produse noi in primele sapte luni ale acestui an? Detaliati.
- Saint-Gobain Romania a promovat, incepand cu luna mai 2021, un model avansat de sticla, din gama COOL-LITE KN 148 II Rapsodia, care se remarca printr-o nuanta subtila de ivoriu si prin performante tehnice care contribuie la obtinerea unei eficiente energetice sporite a cladirilor ce o integreaza si la crearea unui mediu interior confortabil si placut. Acest nou tip de sticla face parte din gama COOL-LITE KN, ale carei performante le perpetueaza cu succes, asigurand conditii optime de locuire si utilizare, din punct de vedere al confortului vizual si termic din interior. Sticla KN 148 II Rapsodia este conceputa pentru a controla excelent valoarea factorului solar, fapt ce asigura o protectie termica ridicata in sezonul estival si o transmisie luminoasa care permite o calitate speciala a iluminarii, reducand puternic "efectul de orbire". Produsul se caracterizeaza prin cel mai performant coeficient de transfer termic, in comparatie cu solutiile similare existente pe piata, asigurand un ambient placut inclusiv in ceea ce priveste confortul interior pe timp de iarna. Caracteristicile tehnice si diversitatea estetica permit sticlei COOL-LITE KN 148 II Rapsodia sa fie utilizata atat pentru cladiri rezidentiale moderne, cat si pentru constructii industriale, comerciale si de birouri.
- Cum ati comunicat cu partenerii avand in vedere anularea principalelor manifestari expozitionale de profil? In ce fel ati folosit instrumentele digitale dezvoltate in ultimul timp?
- Saint-Gobain a avut si va avea intotdeauna capacitatea de a conecta atat angajatii, cat si partenerii, in Romania si oriunde in lume. Folosirea instrumentelor digitale si transformarea digitala au fost, in ultimii ani, o componenta esentiala a strategiei noastre, sistemele informatice si aplicatiile folosite avand capacitatea de a sustine functionarea corespunzatoare a comunicarii online. Am ramas aproape de parteneri prin diverse modalitati de comunicare digitala, cum ar fi organizarea de intalniri online si sustinerea de webinar-ii cu clientii. Un exemplu este cel cu tema "Casa Eficienta Energetic", care a avut loc in septembrie 2020 si care s-a referit inclusiv la solutiile pe care Saint-Gobain Glass le ofera pentru raspunde cerintelor programului. In plus, avand in vedere posibilitatea redusa de a organiza cursuri de specializare fata in fata pentru parteneri, am raspuns suplimentar provocarii cu care ne-am confruntat in ultima perioada prin dezvoltarea si lansarea platformei de e-Learning Saint-Gobain Academy (www.saint-gobain-academy.com), constituind un instrument util, ce speram sa devina indispensabil colaboratorilor nostri. Pe platforma respectiva am grupat, intr-un mod interactiv, diverse cursuri si ghiduri despre tipurile de sticla, eficienta energetica si modalitatile de a imbunatati performantele vitrajelor, chestionare de testare si instrumente de sustinere a procesului de vanzare (de la brosuri, la materiale video). Raspunsurile primite pana in prezent de la utilizatori sunt pozitive si ne manifestam increderea ca acest nou proiect din portofoliu va lua amploare in urmatoarele luni.
- Nominalizati proiectele majore la care ati participat prin intermediul procesatorilor de sticla, in ultimul an.
- Numarul acestora este mare, printre lucrarile majore la care a fost utilizata sticla Saint-Gobain in ultima vreme numarandu-se: Tandem Offices, Matei Millo Offices, Globalworth Square, One Verdi Park, One Cotroceni Park, Dacia One, Miro Offices, Jiului Campus Offices, Neo Floreasca, Marmura Residence, Aeroport Brasov, Sema Park C3 & C4, Equilibrium faza 2.
- Ce prognoze aveti in legatura cu evolutia pietei in Romania, pe termen scurt si mediu, dupa finalizarea actualei crize?
- Ne asteptam sa continue trendul de crestere a cererii pentru sticla caracterizata printr-o transmisie luminoasa cat mai mare, precum si printr-un control solar cat mai bun, cu aspect cat mai neutru si cu reflexie cat mai scazuta. In plus, ca urmare a intrarii in vigoare a standardului nZEB (cladiri cu un consum de energie aproape egal cu zero), prognozam o sporire a solicitarilor pe segmentul vitrajelor triplustratificate, care asigura o izolare termica net superioara celor clasice, realizate cu doua foi de sticla. Structurile rezidentiale noi, din gama premium, se bucura de suprafete vitrate mari (tendinta care se va consolida in viitor), iar de aici rezulta necesitatea utilizarii sticlei laminate, ce ofera avantaje legate de siguranta, securitate si confort acustic. La Saint-Gobain, avem solutii pentru toate aceste cerinte, cum ar fi gama COOL-LITE® si PLANISTAR SUN® PLUS, pentru confort termic si vizual indiferent de anotimp sau gama de sticla laminata STADIP®.
|