Tamplaria din PVC domina Europa, insa pretul se depreciaza |
Furnizori de sisteme Publicat de AG&F 16 Sep 2003 11:30 |
Anul trecut, piata europeana de ferestre a inregistrat o scadere usoara, vanzarile fiind de 71,6 milioane de unitati de fereastra (u.f.), adica 16,4 miliarde euro. Potrivit analistilor, pentru 2003 se asteapta o noua diminuare cu 1,9%, productia fiind estimata la 70,2 milioane u.f. Din punct de vedere valoric diminuarea va atinge 2,8%, asteptarile fiind de 15,9 miliarde euro. Ferestrele din PVC au reprezentat 41,7% din piata din punct de vedere al productiei si numai 36,4% din punct de vedere valoric, din cauza pretului in scadere la care se comercializeaza. Ferestrele din metal (preponderent aluminiu) au avut o pondere de 28% / 29,9% (cantitativ / valoric). Tamplaria din lemn a avut o cota de piata de 25% / 26,6%, in timp ce combinatiile aluminiu-lemn au inregistrat o pondere de 5,3%, respectiv 7,1%. In tarile din nordul Europei, ferestrele din lemn si lemn-aluminiu detin o cota de piata de peste 90%, in vreme ce Europa de Sud (Portugalia, Spania, sudul Italiei) prefera tamplaria din aluminiu. In restul Europei ferestrele din PVC domina piata, fiind cele mai solicitate. Preturile sunt afectate puternic de concurenta si mai putin de variatia costurilor de productie. In Germania, ferestrele din PVC sunt cele mai ieftine, in timp ce in Spania acestea sunt considerate "produse de lux". Scadere in nord si crestere in sud La nivelul anului trecut, Germania, Austria si Elvetia aveau 25,8% din piata europeana de ferestre din punct de vedere al productiei, in scadere fata de 1997, cand inregistrau 39,6%. Pentru perioada urmatoare, analistii considera ca pe piata din regiune va continua declinul productiei, datorita diminuarii cererii. Pana in 2005 vanzarile de tamplarie in zona vor scadea la 22,2%, din cauza trendului negativ al sectorului de constructii si al economiei germane. Marea Britanie si Irlanda detineau impreuna un nivel de 20% din piata europeana de ferestre, iar pana in 2005 se asteapta o crestere la 21,6%. Spania si Portugalia ocupa locul trei in Europa, cu 12,9 milioane u.f. si 18,1%. Cresterea este insemnata, avand in vedere ca tarile din Peninsula Iberica reprezentau in 1997 numai 12,4% din piata europeana de ferestre. Se estimeaza ca aceasta regiune va avea peste doi ani un nivel de 18,9%. Franta a detinut anul trecut 14,5% din punct de vedere cantitativ, iar pana in 2005 va ajunge la 14,9%. Diferenta o constituie piata italiana (8,3%), tarile Benelux (7,6%) si Europa de Nord (5,6%). Vanzarile de ferestre pentru renovari trebuie "stimulate" Cele mai multe ferestre vandute in Europa (cu exceptia Peninsulei Iberice) sunt folosite la renovarea cladirilor. In 2002, acest segment a reprezentat 55,7% din vanzarile de tamplarie pe piata europeana. Pana in 2005 se asteapta o crestere a lucrarilor de renovare la 58,6%, pe fondul reducerii volumului de constructii noi (41,4%). Aceasta "schimbare" a cererii reprezinta o provocare pentru producatorii de ferestre, deoarece pentru constructiile noi ansamblurile de tamplarie sunt vandute fara a fi necesara promovarea expresa, insa pentru sectorul de renovari cererea trebuie "stimulata" permanent printr-o politica sustinuta de marketing-vanzari si lansarea de produse noi, adaptate stilului respectiv. In general, proprietarii de imobile supuse renovarilor sunt tot mai greu de convins atunci cand se discuta despre inlocuirea tamplariei existente. |