TERAPLAST: Zece scenarii de reducere graduala a activitatii, in context Covid-19 |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 04 Mai 2020 05:39 |
In cadrul celui mai recent raport anual, dat publicitatii la 29 aprilie 2020, prin intermediul platformei online a BVB, conducerea grupului TeraPlast, cel mai mare producator de materiale de constructii cu capital romanesc, informeaza ca, la nivelul anului 2019, activitatile liniilor de business Profile de tamplarie si Confectii tamplarie (productia de usi si ferestre), reunite sub egida TeraGlass, au generat venituri totale de 61,09 milioane de lei si 28,87 milioane de lei, cu valori ale indicatorului EBITDA de 4,16 milioane de lei si 1,42 milioane de lei. In total, la nivelul grupului TeraPlast, cifra de afaceri a fost de 972,62 milioane lei (in crestere fata de cele 804,51 milioane de lei din 2018), iar indicele EBITDA s/a plasat la 91,15 milioane lei. De asemenea, s-au eliminat unele tranzactii inter-segmente, pentru a reflecta cu mai multa acuratete vanzarile tertilor, care constituie unul dintre obiectivele managementului, nemaifiind evidentiate, in consecinta, vanzarile de profile de tamplarie din PVC, in valoare de 12.964.877 lei, la segmentul Ferestre si usi.
In cuvantul sau, adresat factorilor interesati (actionari, parteneri si angajati), Dorel Goia, presedintele Consiliului de Administratie al TeraPlast, a subliniat: „Am inceput anul 2020 cu rezultate foarte bune inregistrate in 2019. Acestea sunt rezultatul capitalizarii investitiilor anterioare realizate de grup si al dedicarii echipelor noastre. Totodata, investitiile ample din 2019, de 98 milioane de lei, au pus bazele dezvoltarii grupului in urmatorii ani. Anul trecut, grupul a lansat produse noi, la cele mai inalte standarde, venind in intampinarea nevoilor clientilor sai si consolidandu-si pozitiile pe piata. Lead by TeraSteel, teava PE cu strat de protectie din PP si Wetterbest Cardinal sunt dovada orientarii TeraPlast spre inovare si dezvoltare continua. Am inceput foarte increzatori anul 2020, cu planuri ambitioase de a depasi pragul de un miliard de lei cifra de afaceri. Pozitia solida a grupului si calitatea managementului s-au reflectat in includerea actiunilor TeraPlast in indicele principal BET in luna martie a acestui an si in rezultatele primului trimestru. Insa, chiar in timp ce pregateam raportul anul pentru 2019, s-a intamplat faptul ca intreaga omenire se confrunta cu una dintre cele mai mari provocari ale ultimei generatii – pandemia de Covid-19. In ciuda provocarilor actuale si a efectelor viitoare ale Covid-19, noi, grupul TeraPlast ramanem increzatori. Grupul nostru a trecut prin doua razboaie si mai multe crize. Avem experienta necesara, iar echipa executiva este angajata in totalitate in succesul pe termen lung si este pe deplin aliniata cu actionarii TeraPlast. Avem un plan solid de continuitate a afacerii, cu zece scenarii de reducere graduala a activitatii, pe care le adaptam constant. Suntem nevoiti sa luam decizii dificile, dar necesare pentru a ne asigura ca grupul nostru va fi aici indiferent de cat de severe vor fi efectele pandemiei. Consideram ca este responsabilitatea noastra sa actionam ferm pentru a ne relua in forta activitatea. Asta inseamna reducerea rationala a cheltuielilor, prin reduceri temporare de personal, monitorizarea stocurilor de materie prima, controlul gradului de indatorare si minimizarea riscului de credit. Doar asa ne ajutam clientii, ne protejam angajatii si vom putea sa ii rechemam la munca pe cei care se afla in somaj tehnic. In aceasta perioada fara precedent, este cu atat mai important sa dam dovada de seriozitatea si determinarea care ne caracterizeaza”.
„Anul trecut, cand nu exista inca niciun semn al crizei in care ne aflam, am lansat platforma de responsabilitate sociala «Impreuna Cladim Romania». Aceasta tema este mai actuala acum ca oricand. Pozitia puternica a grupului si traditia de aproape 125 de ani vin cu responsabilitate, iar prioritatea de acum este sustinerea economiei. Acum este momentul ca afacerile cu viziune de invingatori sa fie sustinute! Totodata, este momentul in care trebuie sa fim uniti si sa punem in aplicare masuri care sa ajute economia Romaniei in perioada dificila prin care trecem. In 2020, «Impreuna Cladim Romania»!”, a concluzionat Dorel Goia.
Activitatea TeraGlass, stimulata prin investitii sustinute si ajutor de stat
In raport se mai precizeaza ca TeraGlass are o experienta de peste 10 ani pe piata de tamplarie termoizolanta, producand ferestre si usi la cele mai inalte standarde europene. Compania activeaza atat pe piata interna, cat si pe piete dezvoltate din Europa. In urma semnarii acordurilor de co-finantare prin schema de ajutor de stat in a doua jumatate a anului 2018, la nivelul lui 2019 grupul TeraPlast a inceput implementarea proiectelor pentru TeraPlast, TeraGlass si Wetterbest. Proiectele au o valoare totala de 15 milioane de euro si au vizat extinderea capacitatii de productie a celor trei companii, precum si relocarea Wetterbest. Astfel, grupul TeraPlast a crescut competitivitatea portofoliului sau de produse pe pietele pe care activeaza si a pus bazele dezvoltarii viitoare.
Productia de ferestre si usi a Grupului TeraPlast se realizeaza in cadrul companiei TeraGlass. Cu o experienta de peste 10 ani pe piata de tamplarie termoizolanta, TeraGlass produce:
• Ferestre din PVC si aluminiu;
• Usi din PVC si aluminiu;
• Fatade, terase si pereti cortina;
• Usi de garaj si accesorii.
In 2019, TeraGlass a implementat un proiect de investitii pentru extinderea capacitatii de productie, in valoare totala de peste 17 milioane de lei. In urma acestuia, compania si-a dublat capacitatea de productie de ferestre si usi printr-un nou flux, complet automatizat. Astfel, TeraGlass raspunde cererii aflate in crestere si intra pe noi segmente de piata.
TeraGlass, prin aceasta linie de business, este cel mai mare exportator al grupului TeraPlast, exporturile depasind 80% din cifra de afaceri in 2019.
Actualmente, 11% din cei 1.207 angajati ai grupului (la 31 decembrie 2019) lucreaza in cadrul TeraGlass, in timp ce ferestrele si usile din PVC sunt produse si vandute de TeraGlass, mai ales in lanturile europene DYI. Practic, peste 70% din productie este destinata exportului, principalele piete fiind Germania, Ungaria si Slovacia, dar in acest sens trebuie subliniat inca o data ca produsele TeraGlass sunt prezente mai ales in retelele de bricolaj.
Intrarile de active imobilizate, pentru linia de business Confectii tamplarie (TeraGlass) au fost in 2019 de 16.334.314 lei. Astfel, obiectivul proiectului de investitii al TeraGlass este o linie de productie complet automatizata pentru ferestre si usi, care va contribui, de asemenea, la cresterea capacitatii de productie si a productivitatii muncii.
Tot in ceea ce priveste TeraGlass Bistrita, managementul grupului mai arata ca la 31 decembrie 2019, aceasta societate are facilitati de creditare neutilizate, in valoare de 1.998.738 de lei (fata de 506.415 lei la 31 decembrie 2018). Societatea a semnat in noiembrie 2018, un acord de finantare pentru un proiect de investitii de 16,057 milioane de lei, in cadrul schemei de ajutor de stat pentru stimularea investitiilor cu impact major in economie, astfel incat 50% din valoarea proiectului este finantata din ajutor de stat. Proiectul societatii TeraGlass Bistrita vizeaza crearea unui nou flux, complet automatizat, pentru productia ferestrelor si usilor din PVC, proces ce va contribui atat la cresterea capacitatii de productie si a productivitatii muncii, cat si la satisfacerea cererii aflate pe un trend ascendent. La data de 08.03.2019, societatea a contractat un imprumut in valoare de 8.028.744 lei, de la Banca de Export-Import a Romaniei, EximBank, in vederea sustinerii investitiilor la care s-a angajat in cadrul schemei de ajutor de stat pentru stimularea investitiilor cu impact major in economie, pentru care TeraGlass Bistrita a primit acordul de finantare in noiembrie 2018. La 31 decembrie 2019, societatea a depus o cerere de rambursare in valoare de 6,63 milioane de lei, neincasati pana la data prezentelor situatii financiare.
Actualmente, productia si comercializarea ferestrelor si usilor include doua familii de produse, si anume:
1) Ferestre, usi si accesorii din PVC, cu urmatoarele grupe de produse:
• sisteme de ferestre si usi TeraGlass cu 4, 6 si 7 camere;
• sisteme de ferestre si usi Salamander cu 5 si 6 camere;
2) Usi, ferestre si pereti structurali din aluminiu, inclusiv profilele M11000, M9000 si M9300, cu sau fara bariera termica,in functie de cerintele si nevoile beneficiarului final.
Proiectul de ajutor de stat al TeraGlass Bistrita a creat un nou flux complet automatizat pentru producerea de ferestre si usi din PVC, un proces care contribuie atat la cresterea capacitatii de productie, cat si a productivitatii, pentru a satisface cererea care este pe o tendinta ascendenta. Totodata, permite companiei sa acceseze noi segmente de piata.
Portofoliul de profile de tamplarie din PVC este imbunatatit constant
Pentru linia de business Profile de tamplarie din PVC, datele prezentate in raport sunt mai mult decat satisfacatoare. Astfel, TeraPlast, prin intermediul liniei de afaceri a profilelor de tamplarie din PVC, ofera sisteme cu 4, 6 si 7 camere izolatoare. Portofoliul de profile de tamplarie din PVC este imbunatatit constant pentru a satisface nevoile clientilor autohtoni si internationali.
Linia de afaceri a profilelor de tamplarie deserveste peste 200 de clienti, producatori de sisteme de deschidere izolate. Pe piata interna, cel mai bine vandut este sistemul cu 4 camere izolatoare, in timp ce pe pietele internationale cererea vizeaza sistemele de 6 si 7 camere izolatoare.
Fabrica de PVC a TeraPlast are o capacitate de procesare de peste 50 de mii de tone/ an.
• 4 instalatii de dozare/ malaxare, 100% automate;
• 6 linii de extrudare a tevilor din PVC pentru canalizari interioare si exterioare, precum si pentru alimentarea cu apa;
• 16 linii de extrudare si laminare pentru profile din PVC;
• 4 granulatoare pentru producerea de granule plastifiate (in special pentru producerea de cabluri electrice) si rigide (pentru producerea de fitinguri sau alte piese injectate).
La nivel general, grupul TeraPlast exporta in 25 de tari europene, incluzand toate tarile vecine ale Romaniei si pana in Germania, Franta sau Norvegia. Companiile cu cea mai mare activitate de export din cadrul grupului sunt TeraSteel si TeraGlass, cu peste 50%, respectiv peste 80%. Exporturile totale ale grupului reprezinta 23% din cifra de afaceri. In prezent, numarul clientilor activi ai grupului TeraPlast depaseste 3.000. Nivelurile de satisfactie ale clientilor cresc de la un an la altul, conform studiilor realizate de terti.
Impactul comercial al raspandirii coronavirusului
In raport se mai arata ca „rapida raspandire a virusului care provoaca boala Covid-19 si impactul sau social si economic in Romania si la nivel global poate genera ipoteze si estimari care necesita reanalizari care pot duce la ajustari semnificative ale valorii contabile a activelor si pasivelor in exercitiul financiar urmator. In aceasta etapa, conducerea nu poate estima cu certitudine impactul, intrucat evenimentele evolueaza de la o zi la alta. In contextul situatiei aparitiei noului coronavirus, conducerea societatii analizeaza si evalueaza constant aparitia riscurilor externe potentiale care ar putea perturba activitatea societatii si a pregatit diferite scenarii de raspuns la un impact potential pentru societate. In momentul actual, toate unitatile de productie ale grupului functioneaza in parametrii asteptati, dar de la sfarsitul lunii martie 2020, au existat scaderi ale cererii de tigle de acoperis, profile de tamplarie si ferestre si usi din PVC cu pana la 25% fata de media anului precedent. In schimb, vanzarile de instalatii, panouri sandwich si granule raman la nivelul bugetat”.
„Reducerea costurilor si masurile de eficienta operationala au fost implementate in liniile de activitate unde operatiunile au fost reduse:
- contractele cu furnizorii au fost renegociate;
- costurile cu personalul au fost reduse printr-o reducere temporara a salariilor conducerii cu 25% - 50%;
- reducerea programului de lucru pentru un numar de angajati, in conformitate cu reducerea volumului de munca, somaj tehnic temporar pentru personalul care lucreaza in sectoarele unde productia a fost redusa, ca urmare a scaderii cererii.
Riscurile suplimentare identificate in acest moment sunt continuitatea aprovizionarii cu materii prime si disponibilitatea personalului. Societatea este in contact permanent cu principalii sai furnizori si primeste constant acelasi mesaj, si anume ca productia lor continua si ca nu exista motive de ingrijorare. Ca o garantie suplimentara, societatea are furnizori alternativi pentru toate materiile prime, pentru a fi siguri ca nu va intampina lipsuri de aprovizionare.
Exista masuri sanitare stricte pentru a asigura siguranta personalului grupului. De asemenea, o parte din personalul societatii lucreaza de acasa, prin rotatie.
Mai mult, societatea este in contact permanent cu clientii sai din Romania si din afara si nu are niciun indiciu ca, pe termen foarte scurt (primul trimestru al anului 2020), cererea de produse ale societatii TeraPlast ar putea fi afectata in mod semnificativ. Societatea are planuri de continuitate a afacerii, care au fost actualizate pentru a aborda situatia actuala. In plus, a fost creat un comitet de analiza pentru a monitoriza evolutiile si a pune in aplicare noi masuri, daca este necesar. Membrii comitetului sunt reprezentanti ai Consiliului de Administratie si ai conducerii superioare a societatii.
Ordinea de zi a comitetului de analiza include monitorizarea eventualelor probleme legate de siguranta personalului, vanzarile si comenzile de vanzari nerealizate si estimate, disponibilitatea materiilor prime, dezvoltarea afacerilor clientilor societatii si eventualul impact negativ asupra incasarii la timp a creantelor. Monitorizarea zilnica are, de asemenea, obiectivul de a asigura ca sunt planificate masuri adecvate pentru toate scenariile, ca efectele negative sunt identificate imediat si ca scenariul necesar este pus in practica in mod eficient.
Impactul pe termen lung poate afecta, de asemenea, volumele de tranzactii, fluxurile de numerar si rentabilitatea. Cu toate acestea, la data prezentelor situatii financiare, societatile din cadrul TeraPlast continua sa-si indeplineasca obligatiile la scadenta si, prin urmare, continua sa aplice principiul continuitatii activitatii pentru intocmirea situatiilor financiare”.
In acest context, pentru 2020, grupul TeraPlast a mai anuntat ca „bugetul pregatit de conducere si aprobat de catre Consiliul de Administratie la nivelul anului in curs indica fluxuri de numerar pozitive din activitatile de exploatare, o crestere in vanzari si profitabilitate care contribuie direct la imbunatatirea lichiditatii si va permite grupului sa indeplineasca toate clauzele contractuale cu bancile finantatoare. Conducerea grupului considera ca sustinerea primita de la banci va fi suficienta pentru ca grupul sa continue activitatea in conditii normale, pe baza principiului continuitatii activitatii. Pe baza acestor analize, conducerea considera ca societatea va putea sa-si continue activitatea in viitorul previzibil si, prin urmare, aplicarea principiului continuitatii activitatii in intocmirea situatiilor financiare este justificata. Totusi, rapida raspandire a virusului care a provocat pandemia de Covid-19 si impactul sau social si economic in Romania si la nivel global poate genera ipoteze si estimari care necesita reanalizari ce pot duce la ajustari semnificative ale valorii contabile a activelor si pasivelor in exercitiul financiar urmator”. Pentru a descarca raportul complet, click aici!
|