Incepand cu anul 2004, pe piata ferestrelor din Europa Centrala si de Est se inregistreaza o tendinta de revigorare, evidentiaza un studiu al companiei de cercetare a pietei InterConnection Consulting, realizat in cinci tari din regiune care au devenit membre ale Uniunii Europene in 2004: Polonia, Ungaria, Slovenia, Slovacia si Republica Ceha. Pentru urmatorii trei ani se estimeaza ca rata de crestere in regiune, va fi de aproximativ 5,5%, cu mult peste media preconizata pentru restul continentului. Volumul vanzarilor s-a majorat in 2005 cu 4,7%, valoarea totala a livrarilor (18,8 milioane de unitati de fereastra) ridicandu-se la 1,3 miliarde euro. Situatia economica generala si sporirea cererii vor favoriza aceasta evolutie. Companiile care activeaza pe aceasta piata vor beneficia nu doar de marirea comenzilor, ci si de o aliniere a preturilor cu cele practicate in Europa de Vest, acest proces urmand sa fie definitivat in 2015. Polonia, tara cu cea mai mare piata din zona, a inregistrat in perioada 1999-2004 o scadere importanta (o medie anuala de -4,3%). In 2005, sectorul de profil din Polonia a consemnat o revenire, rata de crestere fiind de +2,2%. Aceasta inversare de trend se datoreaza, in primul rand ameliorarii conditiilor de creditare si ajustarii ratelor dobanzilor care au favorizat atat domeniul constructiilor rezidentiale, cat si demararea lucrarilor de reabilitari termice. Ungaria si Republica Ceha si-au mentinut tendinta crescatoare, dupa ce, in 2004, inregistrasera cresteri record, +6,3%, respectiv +9,9%. In Ungaria, majorarea volumului vanzarilor a fost in 2005 de doar 3,6%, cauza principala fiind reprezentata de declinul pe care il traverseaza sectorul constructiilor rezidentiale in aceasta tara. Analistii de la InterConnection apreciaza ca masurile guvernamentale pentru stimularea creditului si programele de reabilitare a locuintelor nu vor putea imprima decat o crestere moderata in urmatorii ani pentru industria ferestrelor. Situatia in Republica Ceha este diferita. 2005 a fost, de asemenea, un an foarte bun pentru piata imobiliara, in contextul in care cererea de apartamente pentru clasa de mijloc a ramas nesatisfacuta. In consecinta, si vanzarile de ansambluri de tamplarie s-au majorat cu 8,1%, estimarile indicand si pentru urmatorii trei ani rate similare. O evolutie la fel de buna a avut si piata din Slovenia (+7,1%), dupa ce si in 2003-2004 inregistrase cresteri record: +20,5%, respectiv +14,4%. Cel mai utilizat material pentru fabricarea ferestrelor ramane in aceste tari PVC-ul, cu o cota de piata de 62,9% in 2005. Pana in 2008 aceasta ar urma sa atinga nivelul de 63,6%. Tamplaria de aluminiu a reprezentat, in 2005, 9,1% din totalul vanzarilor de ferestre, castigand un loc din ce in ce mai important si pe segmentul constructiilor rezidentiale. Cresterea economica din Europa Centrala si de Est si politicile stimulative in domeniul constructiilor din aceste tari vor influenta, in continuare, in sens pozitiv, dezvoltarea industriei ferestrelor din regiune. Specialistii de la InterConnection Consulting Group estimeaza ca, in pofida unei cereri sporite, companiile se vor confrunta cu o serie de dificultati legate de intensificarea concurentei si majorarea costurilor la materiile prime.
|