Pentru firma Klaes Romania anul 2009 a fost atipic, cei mai multi clienti adoptand o strategie de asteptare. "Spre deosebire de perioada precedenta, in care se discuta despre investitii, strategii de abordare a pietei si marketing, intr-un timp foarte scurt a disparut increderea dintre parteneri, mai ales in legatura cu capacitatea de plata. Aceasta a dus la aparitia unor tensiuni si blocaje, fapt ceea ce s-a rasfrant negativ asupra pietei. Multe firme au recurs la scaderea cheltuielilor si reducerea costurilor, astfel incat sa-si creasca gradul de competitivitate. La un anumit moment, au aparut si primele semne de revenire, caracterizate de usoare cresteri. Astfel, companii importante au reusit sa se adapteze rapid la noile cerinte, mizand pe strategii diferite, care sa atraga un volum cat mai mare din aceasta noua cerere. Experienta crizei a demonstrat faptul ca nu cresterile rapide sunt cele mai importante, ci stabilitatea si uniformitatea ritmului. Din acest punct de vedere, 2009 poate sa insemne in nou inceput pentru orice ramura economica din Romania. In situatia data, Klaes Romania a implementat doua tipuri de strategii: oferta de solutii complete, de ultima generatie, companiilor din Romania, respectiv un program de tip "rabla", prin care toti cei care au atins limitele solutiilor software folosite in momentul de fata sa poata accesa un produs mai bun, prin care sa-si tina afacerea sub control. Pentru noi, anul 2009 a fost unul complex, bun din foarte multe puncte de vedere, constituind o baza solida de plecare pentru 2010, cand vom continua politicile de vanzari implementate deja, la care vor fi adaugate elemente noi, idei si proiecte prin care sa ne pliem atat pe cererile pietei, cat si pe planurile viitoare ale partenerilor nostri. In acest moment, in Romania avem de-a face preponderent cu firme de familie, avand cerinte, solicitari, probleme si un numar de angajati care se potrivesc cu acest tipar. Nu trebuie uitat faptul ca Germania este tara in care acest tip de afacere a fost motorul dezvoltarii, contribuind decisiv la castigarea statutului de mare putere economica. Consideram ca piata autohtona a ajuns la nivelul la care calitatea ar trebui sa inceapa sa primeze in fata cantitatii. In final, ceea ce conteaza este rezultatul, care - pentru investitori si actionari - se traduce in profit si nu in cantitatea produsa in acest interval. Astfel, un control bun al afacerii, proceduri foarte clare in lantul informational, flexibilitate pentru fiecare departament in parte, structura unitara si, nu in ultimul rand, reducerea pierderilor si a costurilor sunt atuurile pe care le oferim partenerilor, prin programele promovate. Mai ales in perioade de regres economic, este foarte important ca lucrurile sa fie tinute sub control, sa sporeasca abilitatea de adaptare la noile cerinte. Dat fiind contextul economic actual, o revigorare se previzioneaza a avea loc in a doua jumatate a anului viitor, fapt ce va aduce pentru bransa locala de tamplarie o crestere abia spre sfarsitul anului 2010 si inceputul lui 2011. Aceste aspecte nu trebuie sa ingrijoreze pe nimeni, pentru ca nu cred ca nivelul inregistrat in prima parte a lui 2010 va fi sub cel din 2009, iar, datorita faptului ca multi manageri sunt de aceasta data pregatiti si au luat din timp masurile necesare, vor trece cu bine perioada respectiva", a declarat Raoul Iovanut, administrator al Klaes Romania. Informatii suplimentare, la
www.klaes.com (O.V.S.)