Software-ul de montaj, noul pasaport de sustenabilitate si mentenanta digitala |
Produse & Tehnologii Publicat de Ovidiu Stefanescu 24 Iun 2024 06:00 |
Asamblarea efectiva a ferestrelor, usilor si elementelor constructive adiacente reprezinta un proces dificil de automatizat. In prezent, in acest demers se folosesc diferite dispozitive de ridicare, de la macarale mobile la echipamente portabile, pentru a facilita asamblarea elementelor de mare gabarit. Utilizarea exoscheletelor in aceste operatiuni nu este inca posibila, deoarece conditiile de pe santier sunt diferite si insuficient de bine definite, iar dispozitivele in cauza nu prezinta o fiabilitate suficient de mare. Cu toate acestea, sunt posibile imbunatatiri considerabile ale eficientei in planificarea asamblarii, logistica, managementul interfetei si documentare folosind programe EDP, de dezvoltare antreprenoriala. Fiecare proces de asamblare buna incepe cu o planificare profesionala a instalarii, in care sunt luate in considerare conditiile specifice ale comenzii, ferestrei si componentele de montaj ale cladirii. Cei care ignora necesitarea planificarii montajului se confrunta cu probleme in special in ceea ce priveste eficienta operatiunilor si timpul alocat acestora.
Masurarea precisa este o conditie prealabila obligatorie pentru asigurarea performantei
Instrumentul specializat online oferit gratuit de ift Rosenheim sustine planificarea profesionala a montarii componentelor in cadrul constructiei, in ceea ce priveste fizica cladirii, fixarea si etansarea. Sistemele de instalare inadecvate din punct de vedere tehnic sunt excluse din acest program. Dupa selectarea produsului (montare pe perete/material, materialul din care este realizata rama, sisteme de etansare/fixare etc.) si introducerea dimensiunilor aferente, este realizat calculul de fizica a constructiilor pentru instalarea ansamblurilor de ferestre, folosind aplicatia WinIso validata de ift, simulan efectuandu-se o serie de determinari de proiectare structurala. Aplicatia este disponibila intr-o versiune neutra din punct de vedere al produsului (cu crearea documentatiei de asamblare in format PDF), precum si in variante individualizate, dedicate companiilor. Produsele selectabile prezinta toate testele necesare pentru compatibilitatea pe termen lung cu intentia de utilizare. Pentru cazurile personlizare, pot fi comandate kit-uri de instalare compatibile, pentru care permisul de instalare contine inclusiv instructiunile de prelucrare corespunzatoare pentru materialele folosite. In vederea realizarii unui montaj profesional, pe langa latime si inaltime, trebuie verificata planeitatea zonei de glaf (laibung), rectagularitarea, starea componentelor care urmeaza sa fie instalate etc. In acest sens sunt deosebit de utile listele de verificare digitale din ghidul saun planificatorul de instalare. In cazul cladirilor existente, adesea nu exista desene din care sa se poata determina dimensiunile golurilor de tamplarie. De aceea, de mare ajutor sunt instrumentele de masurare digitale, care permit determinarea dimensiunii ferestrei pe baza fotografiilor. Precizia este de aproximativ ± 10 mm, suficienta pentru etapa de licitatie. Cu cat o dimensiune de referinta existenta este mai mare (de exemplu, latimea sau inaltimea unei cladiri), cu atat precizia este mai buna. Sistemul functioneaza cu ajutorul rectificarii fotogrametrice, chiar daca sunt disponibile doar imagini distorsionate la inaltime (de exemplu, fatade fotografiate oblic de jos sau zone de cladiri greu accesibile). Majoritatea aplicatiilor au o functie de export, cu ajutorul careia dimensiunile pot fi integrate cu usurinta intr-un program de calcul sau intr-un software de fabricatie a ferestrelor. Unele aplicatii includ module, cu care se poate realiza un plan CAD al cladirii/camerei sau se poate factura lucrarea prin masurare, conform normelor in vigoare. Ca solutie individuala, astfel de aplicatii sunt cu siguranta utile in fazele initiale de ofertare, cu toate ca un sistem integrat ofera mai multe avantaje.
Sistem complet de atestare a sustenabilitatii elementelor de tamplarie
Referitor la sustenabilitate si la impactul pe care managementul profesional al informatiei in exercita asupra acestui concept, trebuie pornit de la faptul ca sectorul constructiilor si cel imobiliar consuma cantitati mari de energie si materii prime (masurate prin asa-numita energie gri) pentru executia si exploatarea cladirilor. In modificarile aduse regulamentului privind produsele pentru constructii (CPR), "utilizarea durabila a resurselor naturale" a fost inclusa, in consecinta, ca a saptea "cerinta esentiala". Astfel, "[…] trebuie sa fie posibila reciclarea cladirii, a materialelor de constructie si a pieselor acesteia dupa demolare. ... Pentru structura trebuie utilizate materii prime ecologice si materiale de constructie secundare." Regulamentul prevede, de asemenea, efectuarea unei evaluari. In acelasi timp, folosirea sistemelor de certificare pentru cladirile durabile (LEED, BREEAM precum si DGNB) este tot mai accentuata, ceea ce face semnificativa pregatirea corecta a datelor datelor care ofera informatiile necesare. De aceea producatorii elementelor de constructie sunt obligati sa determine datele relevante si informatiile despre produs si sa le predea utilizatorului cladirii, care are nevoie de aceste date pentru perioada de utilizare, conversii sau dezasamblare. Prin urmare, este necesara o stocare sigura pe termen lung a datelor. Pasaportul de produs pentru durabilitate dezvoltat de ift Rosenheim are tocmai rolul de a facilita planificatorilor, proprietarilor de cladiri si investitorilor evaluarea criteriilor legate de sustenabilitate. Sistemul pune la dispozitia acestora valorile caracteristice necesare mecanismelor de certificare mentionate anterior. El include un raport de evaluare a ciclului de exploatare, o declaratie de produs de mediu conform EN 15804 (EPD), declaratii valabile ale producatorilor, certificate legate de sanatate (de exemplu certificate VOC), documente ce atesta de durabilitate (de exemplu, cradle-to-cradle), declaratia proportiei de reciclare conform ISO 14021, precum si certificarea managementului (ISO 9001, ISO 14001, ISO 50001, BS OHSAS 18001) sau rapoarte CSR (Corporate Social Responsibility). In calitate de titular de program acreditat pentru EPD, ift Rosenheim poate compila toate documentele respective. Pasaportul sustine proprietarii, investitorii, utilizatorii de cladiri, arhitectii, planificatorii si certificatorii si se constituie intr-un suport util pentru clienti, furnizori sau angajati, oferind acestora informatii importante privind aspectele ecologice, sociale si economice. Diversele date sunt clar organizate, astfel incat valorile caracteristice necesare pentru diferitele sisteme de certificare a cladirilor sa fie usor de accesat. Aceste date se pot constitui si intr-o baza pentru un sistem de management de mediu si optimizarea ecologica a produselor si productiei.
Creare automata a declaratiilor de mediu EPD
Intrucat elaborarea unei declaratii de produs legata de impactul acestuia asupra mediului (EPD) este un mozaic destul de complex ce cuprinde o multitudine de elemente determinate din diferite domenii de activitate (de pilda materiale folosite - cadre, etansari, feronerie, geamuri etc., informatii despre productie, transport si instalare, demersul respectiv este destul de dificil. De asemenea, documentul nu poate fi simplificat, deoarece este esential pentru determinarea efectului pe care un sistem il are asupra mediului, de exemplu asupra consumului de energie, emisiilor de gaze cu efect de sera (CO2) sau necesarului de apa. Pentru a sprijini producatorii de ferestre, fatade, usi si porti etc. cu redactarea EPD-urilor specifice produsului, ift Rosenheim a creat un instrument special, astfel incat EPD-uri personalizate pentru producatori, produse si proiecte pot fi create cu un singur click, pe baza datelor specifice produsului sau proiectului.
Mentenanta digitala si reciclarea ferestrelor
Ferestrele, usile si portile sunt elemente constructive mobile, a caror functie si durata de exploatare sunt direct influentate de opratiunile regulate de intretinere. Anumite sarcini depind de numarul de cicluri de deschidere si de fortele care apar in timpul utilizarii. Prin urmare, este mai indicata determinarea ciclurilor de intretinere care nu depind de perioada de timp, ci de timpul de utilizare efectiva. Acest lucru devine posibil daca in armatura sau fereastra este introdus un "contor" electronic, care sa transmita in mod automat informatii operatorului, administratorului sau companiei de service, dupa un numar definit de cicluri de utilizare. Pentru o intretinere eficienta, este deosebit de important ca personalul de mentenanta sa aiba deja la dispozitie online toate informatiile despre fereastra (constituite de tipul profilului, racordarile cu suruburi, armaturile si dispozitivele de antrenare). In acest fel, piesele de schimb necesare pot fi achizitionate, iar reparatia se realizeazp rapid si fiabil. Se obtin astfel avantaje nete din punct de vedere al eficientei, fiabilitatii si sigurantei, in special pentru usile automate instalate la cladirile comerciale sau in cazul sistemelor de protectie impotriva incendiilor si a fumului. Regulamentul privind produsele de constructii, legea referitoare la gestionarea deseurilor cu ciclu inchis de substante si directiva-cadru europeana a deseurilor necesita respectarea unor reguli extrem de precise in ceea ce priveste reciclarea. Acesta este motivul pentru care furnizorii de profile de ferestre si fabricantii de tamplarie termoizolanta sunt obligati sa gestioneze deja date complete despre produs, precum si informatii despre utilizarea, ingrijirea si intretinerea cipurilor de tip NFC, RFID, care sunt instalate direct in produs. Toate elementele respective asigura o legatura sigura intre informatiile despre produs si elimina ineficienta data de identificarea manuala a datelor. Este important ca lizibilitatea sa fie simpla si permanenta. Din acest punct de vedere, informatiile digitale fac intretinerea si gestionarea instalatiilor semnificativ mai usoare si mai eficiente.
|