Fereastra - Portal de afaceri - revista de specialitate pentru furnizorii de sisteme si producatorii de tamplarie din PVC, Aluminiu si lemn stratificat cu geam termoizolant. Aici gasiti informatii utile despre: ferestre, usi, pereti cortina, termopane, geam termopan, etc.

Fereastra
Vineri, 26 Aprilie 2024
Hilti
Home - Stiri - Actualitatea interna
Implementarea ISO este prioritara pentru sectorul de tamplarie
Actualitatea interna Publicat de AG&F 02 Dec 2003 11:30
Majoritatea beneficiarilor solicita in caietele de sarcini certificarea ISO pentru produse si furnizori de servicii. Multe firme nu pot participa direct la licitatiile pentru lucrari importante, deoarece au neglijat implementarea sistemului de management integrat al calitatii. Pana in prezent, putini producatori din sectorul de tamplarie au obtinut certificarea ISO, insa atitudinea s-a schimbat mult, datorita noilor cerinte ale pietei. La nivel managerial ramane prioritara schimbarea mentalitatii, astfel incat procesul de productie sa se desfasoare dupa reguli precise. Standardele ISO sunt recunoscute in 120 de tari din intreaga lume, adoptarea lor fiind necesara oricarei companii. Prin implementarea standardului de management integrat al calitatii, firmele din sectorul de tamplarie pot deveni mai competitive, in conditiile diminuarii costurilor de productie. Potrivit ISO, calitatea arata in ce masura ansamblul de caracteristici specifice unui produs/serviciu indeplineste asteptarile clientilor. Este un factor de reglare a pietei prin intermediul consumatorului, care alege produsul potrivit propriilor criterii.

ISO 9001 poate fi integrat de orice companie
Pentru sistemele de management al calitatii, ISO a elaborat in 1987 un pachet de standarde numit 9000, care a fost revizuit sapte ani mai tarziu. Ultima serie ISO 9000 a fost publicata in anul 2000 si inlocuieste toate prevederile anterioare, iar firmele care au fost certificate anterior trebuie sa solicite actualizarea in acest an. Au fost emise in total peste 560.000 de certificate ISO 9000 pentru firme din 159 de tari. Acest standard se aplica tuturor companiilor care doresc sa realizeze produse/servicii in conditii de calitate recunoscuta pe plan international. Seria actuala de standarde cuprinde:* ISO 9000 - Principii fundamentale si termeni; notiuni explicative si definitii pentru termenii utilizati;* ISO 9001 - Cerinte - evalueaza aptitudinea organizatiei de a indeplini exigentele clientului; este singurul standard din seria 9000 care poate fi certificat de catre un auditor extern;* ISO 9004 - Linii directoare pentru optimizarea performantelor; principii de imbunatatire continua a sistemului de management integrat al calitatii;* ISO 19011 - Linii directoare pentru auditarea sistemelor de management al calitatii si de mediu (nu a fost finalizat, aflandu-se inca in etapa de dezvoltare).

Conducerea stabileste obiectivele si strategia
Pentru a obtine certificarea ISO 9000:2000, sistemul de calitate implementat trebuie sa indeplineasca cerintele formulate in standardul 9001. Prevederile suplimentare reglementate prin ISO 9004 sunt optionale, fiind destinate perfectionarii sistemului de management al calitatii certificat anterior.Seria de standarde ISO 9000 include opt principii de management:1. Concentrarea asupra cerintelor clientilor - firma trebuie sa cunoasca si sa inteleaga solicitarile beneficiarilor, indeplinind si chiar depasind asteptarile acestora;2. Companiile se bazeaza pe conducere, care trebuie sa stabileasca obiectivele si strategia;3. Firmele se bazeaza pe oameni si trebuie sa incurajeze implicarea angajatilor la toate nivelele;4. Companiile sunt mai eficiente daca urmaresc evolutia unitara a activitatii si resursele alocate;5. Activitatea firmei se desfasoara optim atunci cand procesele sunt integrate in cadrul unui sistem; trebuie identificate relatiile dintre acestea si rolul fiecaruia in cadrul sistemului;6. Incurajarea activitatii de imbunatatire continua a performantelor;7. Rezultatele unei companii cresc daca deciziile se bazeaza pe analize, informatii si date statistice;8. Companiile depind de furnizori si trebuie sa mentina relatii de colaborare reciproc avantajoase.

Etapele si costurile certificarii
Initial, se efectueaza proiectarea si implementarea masurilor de adaptare a managementului companiei, iar ulterior este necesara realizarea unui audit intern pentru a observa daca sunt indeplinite cerintele ISO 9001. Dupa aceea, aplicantul va solicita un audit similar din partea unui organism de certificare acreditat. Daca sistemul de management al calitatii corespunde normelor ISO, auditorul va elibera un certificat de atestare. Astfel, compania dobandeste dreptul de a informa partenerii ca nivelul calitativ al produselor si serviciilor prestate este controlat si asigurat conform ISO 9001. Costul obtinerii unui certificat ISO depinde de durata implementarii sistemului de management al calitatii, numarul de persoane implicate, eventuala angajare a unor consultanti externi, taxe solicitate de organismul de acreditare etc. Investitia aferenta certificarii ISO include si cheltuieli de modificare a sistemului de productie si achizitie de noi echipamente, cursuri de pregatire profesionala, consultanta externa, comisioane/taxe si realizare a auditarilor periodice. In general, pentru selectarea auditorului se va tine cont de urmatoarele:- verificarea acreditarii pentru a emite certificate;- numarul de certificari emise pentru alte companii cu obiect similar de activitate;- stabilirea conditiilor de desfasurare a procedurii de certificare;- determinarea modului de rezolvare pentru deficiente si reclamatii;- solicitarea de referinte cu privire la solutionarea unor probleme similare;- verificarea tarifelor percepute pentru analiza initiala, certificarea propriu-zisa si auditarile periodice.Durata implementarii unui sistem de management al calitatii este cuprinsa intre 3 si 36 de luni, in functie de diferenta dintre nivelul actual al procesului de productie si cel vizat pentru obtinerea certificarii, dimensiunea companiei etc.

Importanta si rezultatele aplicarii standardelor de calitate
Specialistii sustin ca produsele de calitate pot fi obtinute mai usor daca angajatii sunt motivati. Acest lucru nu ofera insa certitudinea calitatii pe termen lung a produselor. Solutia o constituie implementarea unor reguli pentru activitatea personalului. Dezvoltarea unui sistem de control al calitatii in conformitate cu standardele ISO ofera companiei modalitati prin care sa realizeze urmatoarele:- controlul si imbunatatirea calitatii produselor/serviciilor;- reducerea pierderilor generate de produsele ce nu corespund calitativ;- cresterea competitivitatii;- indeplinirea solicitarilor clientilor si legislatiei.Investitia in implementarea unui sistem de management al calitatii se amortizeaza intr-o perioada relativ scurta de timp, prin reducerea costurilor determinate de risipa (rebuturi) si remedierea produselor neconforme, eliminarea pierderilor financiare datorate tendintei clientilor de a evita produsele necorespunzatoare, impartirea activitatii de productie in procese controlate etc. Dupa integrarea unui sistem de management al calitatii certificat ISO 9000, majoritatea firmelor au inregistrat progrese semnificative, precum:- cresterea vanzarilor cu circa 30%;- diminuarea numarului de reclamatii cu aproape o treime;- scaderea ponderii rebuturilor cu 2,5%;- reducerea duratei ciclului de productie cu circa 40%;- injumatatirea costurilor cu urmarirea calitatii produselor;- acces facil si recunoastere pe piata internationala.Din punct de vedere al avantajelor implementarii sistemului ISO, firmele certificate au confirmat urmatoarele aspecte:- imbunatatirea managementului - 86%;- schimbarea perceptiei clientilor referitoare la calitatea produselor - 83%;- serviciu mai eficient de relatii cu clientii - 73%;- nivel inalt de performanta - 69%;- cresterea prestigiului companiei - 69%;- reducerea pierderilor de materiale - 53%;- cresterea motivatiei personalului - 50%;- diminuarea costurilor - 40%.Implementarea sistemului de management al calitatii in productie/servicii constituie o decizie strategica a companiei si un element de crestere a competitivitatii. Urmarirea problemelor legate de calitate se efectueaza la nivel strategic (conducerea firmei), tactic (coordonatorii de sectii) si operational, prin sefii de echipa. Globalizarea a dus la necesitatea implementarii unor norme de calitate comune, recunoscute la nivel mondial. In acest scop, inca din anul 1947 activeaza Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO) cu sediul in Elvetia, care dezvolta standarde universale.
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 021-336.04.17
SISECAM
rehau
TSV
ABONARE REVISTE
Editia
MARTIE/APRILIE 2024!
- pe site -
 

Autentificare

hospice doneaza
simonswerk left