Fereastra - Portal de afaceri - revista de specialitate pentru furnizorii de sisteme si producatorii de tamplarie din PVC, Aluminiu si lemn stratificat cu geam termoizolant. Aici gasiti informatii utile despre: ferestre, usi, pereti cortina, termopane, geam termopan, etc.

Fereastra
Joi, 28 Martie 2024
Frontale
Home
EXPORT: Cerere de ferestre exista - cum accesam pietele externe?
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Ovidiu Stefanescu 12 Iun 2013 19:01
Pe fondul reducerii cererii de tamplarie termoizolanta din Romania, numeroase firme s-au orientat deja catre operatiuni de export (livrari de produse si montaj). Acest demers este complex, avand in vedere diferentele de legislatie, comportament al consumatorilor, caracteristici de performanta etc., insa ofera avantajul cresterii profitabilitatii afacerii. Analiza prezentata in continuare isi propune sa semnaleze avantajele, dezavantajele, oportunitatile si problemele specifice la initierea/dezvoltarea activitatii de export/montaj de ferestre/usi din PVC si lemn stratificat. Rapoarte de ultima ora arata ca aproximativ 25% din ferestrele fabricate in Europa sunt comercializate pe pietele din Europa Centrala (Germania, Austria si Elvetia). Polonia a devenit al doilea fabricant continental de tamplarie termoizolanta, productia din 2012 totalizand 12,8 milioane unitati de fereastra (u.f.), din care exportul catre Germania insumeaza 1,1 miliarde euro. Cei mai importanti producatori sunt Dobroplast, Oknoplast, Sokółka, Drutex etc. Conform studiilor de piata disponibile, pentru Germania, Austria si Elvetia sunt estimate, in 2013, vanzari totale de aproximativ 20 de milioane u.f., livrarile urmand sa se majoreze, in medie, cu 3%. Distributia se realizeaza in mod direct (52,6%) de la producator la consumator, fara intermediari. Renovarile detin o pondere de 52,8%, fapt ce releva orientarea preponderenta a cererii spre reabilitarea imobilelor existente (60% reprezinta cota proiectelor rezidentiale).
Piata germana se afla la cota de 10 miliarde euro
Sistemele din PVC au o cota de circa 50%, cele din aluminiu/otel de 20%, in timp ce lemnul stratificat acopera 14%. Diferenta o reprezinta materialele compozite - lemn/aluminiu si PVC/aluminiu - fapt ce releva orientarea cererii si spre produsele din categoria premium (16%). Geamurile termoizolante clasice (in structura 4-16-4) sunt folosite in proportie de peste 60%, insa o parte importanta dintre beneficiari (35%) se orienteaza deja catre modele triplustratificate, care asigura un nivel superior de eficienta energetica. Pe piata germana au fost comercializate anul trecut 13,2 milioane u.f., inclusiv ferestre din import. Pentru 2013, se estimeaza o crestere moderata (3%), vanzarile urmand sa atinga 13,5 milioane u.f. Productia este realizata de 6.500 de firme specializate (locale si straine), cifra de afaceri cumulata fiind de aproximativ 10 miliarde euro. Guvernul german si-a propus o diminuare de 80% a cererii de energie primara, pana in 2050. Ritmul actual de reabilitare se situeaza la mai putin de 1% pe an, ceea ce indica o perioada indelungata pentru finalizarea programului.
Exploatarea avantajului dat de costurile scazute
Pentru fabricantii de tamplarie termoizolanta din Romania se prefigureaza o serie de oportunitati si provocari pe care acestia vor fi nevoiti sa le gestioneze in cazul in care iau decizia de a efectua operatiuni de export.
Avantaje:
- utilizare sisteme si materiale similare celor folosite pe pietele-tinta;
- grad de dotare tehnologica asemanator celui existent la companiile locale;
- experienta acumulata pe piata din Romania;
- aliniere la prevederile legislatiei europene (marcaj CE si CPR);
- apartenenta la piata Uniunii Europene (eliminare taxe vamale);
- preturi competitive, rezultate din cheltuieli reduse cu forta de munca, utilitati, chirii etc.
Dezavantaje:
- deficit relativ de imagine a produselor provenite din Romania (prin testarea calitatii si a serviciilor problema poate fi rezolvata);
- distanta mare (peste 1.500 km), ce induce cheltuieli de transport;
- dificultate in accesarea de lucrari de mici dimensiuni;
- grad scazut de familiarizare cu normele si reglementarile nationale (coduri);
- nivel restrans de informare (poate fi compensat prin lectura unor studii de piata).
Oportunitati:
- cerere insemnata pe segmentul reabilitarii imobilelor existente;
- pret scazut in raport cu firmele concurente existente rezultat din exploatarea avantajului dat de costurile scazute de instalare;
- posibilitate de asociere cu dealeri locali pentru livrari punctuale;
- stabilire a unor relatii de afaceri cu firme de proiectare si antreprenori de constructii;
- colaborare cu agenti comerciali si retele de distributie (bricolaj);
- raport bun calitate/pret, pentru accesul pe piata.
Probleme:
- concurenta acerba, pe toate segmentele de activitate;
- rigiditate relativa a regulamentelor din domeniul constructiilor (marca RAL din Germania induce la nivelul psihologiei consumatorului o atitudine de respingere fata de produsele straine);
- istoric de piata inexistent pentru companiile aflate la inceput (se pune accent pe marketingul relational, iar lipsa recomandarilor poate reprezenta un obstacol);
- comportament subiectiv al consumatorilor individuali, atasati mai mult de marci locale;
- deficiente in ceea ce priveste operatiunile de instalare corecta;
- alte aspecte (respectare termen de livrare, calitate constanta).
Marii producatori ataca pietele externe
Problematica analizata are un grad mare de complexitate, insa obstacolele enuntate pot fi depasite. Este necesara o abordare diferita fata de cea obisnuita pe piata locala, mai ales in ceea ce priveste calitatea produselor si strategia de marketing. Exista si companii care au reusit in acest demers, unele orientandu-se spre export chiar in perioada in care cererea de pe piata din Romania era importanta. Printre primele societati care au accesat pietele externe s-a aflat Lipoplast - Timisoara. Ulterior, mai ales dupa 2008, s-au adaugat mai multe companii: Optimedia (Oradea), Conexpert (Bucuresti), Plast Technik (Cluj-Napoca), Astra Roger (Bucuresti), Fink Fenster (Sanislau – Satu Mare), precum si firme de pe segmentul ansamblurilor din lemn stratificat. Zona Europei Centrale constituie un pol puternic al comertului/cererii de tamplarie termoizolanta, ce poate fi exploatat cu succes in etapa urmatoare.
 
TSV
SISECAM
rehau
ABONARE REVISTE
Editia
IANUARIE/FEBRUARIE 2024!
- pe site -
 

Autentificare

hospice doneaza
simonswerk left