ALRO scade cu 6% pe fondul caderii cotatiei aluminiului, in primele 9 luni din 2019 |
Oportunitati & Comunicate Publicat de Stelian DINCA 13 Nov 2019 13:07 |
ALRO S.A., unul dintre cei mai mari producatori de aluminiu integrati pe verticala din Europa, dupa capacitatea de productie anunta astazi rezultatele financiare consolidate pentru primele noua luni din 2019. Cifra de afaceri a Grupului a inregistrat o scadere de 6% in 2019 fata de 2018, atingand nivelul de 2,16 miliarde RON in primele noua luni din 2019.
„Anul 2019 s-a dovedit a fi destul de turbulent pentru industria aluminiului. Cotatiile internationale ale aluminiului (in special LME) au pierdut, in medie, 350 USD pe tona in cele 9 luni incheiate la 30 septembrie 2019, comparativ cu aceeasi perioada din 2018”, a declarat Marian NASTASE, presedintele Consiliului de Administratie al ALRO. „Evenimentele politice internationale, precum tarifele americane privind importurile, masurile de raspuns ale Chinei, negocierile Brexit au creat incertitudini in industrie si s-au reflectat intr-un comportament prudent al clientilor din domeniul aluminiului, iar acest lucru s-a reflectat in rezultatele raportate pentru primele noua luni ale anului 2019 de marile companii din industria aluminiului. Pe piata locala, ne-am confruntat de asemenea cu dificultati, costurile totale crescand cu 12%, in special din cauza cresterii preturilor utilitatilor, in special electricitate si gaz, conform tendintelor din pietele de profil, dar ajunse la niveluri foarte mari comparativ cu alte tari europene”
In acest context, Grupul ALRO a inregistrat o pierdere neta de 22,7 milioane RON, dar a reusit sa raporteze un EBITDA de 233,6 milioane RON, cu vanzari in crestere la 9 luni ale produselor din aluminiu procesat, fata de aceeasi perioada din 2018, precum si in T3 2019 comparativ cu T3 2018, atat in termeni valorici, cat si cantitativi.
Grupul ALRO a continuat strategia sa de a obtine statutul de Fabrica Verde, Fabrica Viitorului, Inovatoare si Durabila, cu emisii si deseuri aproape de zero. Printre investitiile derulate in primele 9 luni din 2019, care au atins un nivel cumulat de 85 milioane RON, se numara continuarea programului de crestere a eficientei energetice a proceselor tehnologice, prin care ALRO a reusit sa puna in functiune cuve de electroliza bazate pe noua tehnologie AP12LE (Aluminium Pechiney Low Energy), de la care se asteapta un impact in ceea ce priveste cantitatea de energie consumata.
„Una din tintele cele mai importante ale Grupului ALRO este reducerea consumului de materii prime si utilitati, in special a consumului de energie”, a declarat Gheorghe DOBRA, CEO ALRO. „In acest scop, Grupul a inceput, la sfarsitul anului 2018 implementarea unei noi metodologii de inlocuire a cuvelor in sectorul de electroliza al diviziei sale de aluminiu primar, care va plasa ALRO in topul celor mai eficienti - energetic producatori de aluminiu din lume”.
Analiza pietei
Media cotatiei aluminiului pentru primele 9 luni incheiate la 30 septembrie 2019 (LME) a fost de 1.804 USD/tona, comparativ cu media cotatiei LME la 9 luni incheiata la 30 septembrie 2018, de 2.157 USD/tona. In aceste circumstante, in ciuda efortului Grupului de a raspunde mai bine cerintelor pietei si a livrarilor mai mari de produse procesate, scaderea de aproximativ 350 USD/tona a cotatiei LME a limitat nivelul valoric al vanzarilor.
Reluarea treptata a productiei din rafinaria de alumina Norsk Hydro Alunorte a provocat un excedent care a avut un impact asupra pietei, astfel incat pretul de vanzare mai mic al aluminei pe piata a determinat Grupul sa livreze mai putin din aceasta in afara Grupului decat in anul precedent. Pretul spot al aluminiului (Australia FOB) a scazut cu 30% de la inceputul anului si pana acum la 277 USD/tona in conditiile in care capacitatea excedentara de 50% a Alunorte si-a reluat gradual activitatea (producand inca 3 milioane de tone pe an sau 2% din productia globala) si sanctiunile SUA asupra Rusal au fost ridicate.
Un alt factor important in industria aluminiului este furnizarea energiei electrice, al carei pret pe piata locala a crescut cu 50% in ultimii trei ani (S1 2019 fata de S1 2016), depasind nivelul mediu din Uniunea Europeana (conform statisticilor Eurostat).
Rezultate Financiare si Operationale
Costul bunurilor vandute la nivelul Grupului a crescut cu 12% in T3 2019, comparativ cu T3 2018 (T3 2019: 620.619 mii RON comparativ cu T3 2018: 552.748 mii RON) in principal din cauza cresterii preturilor de achizitie ale utilitatilor (electricitate si gaz). Vanzarile consolidate ale Grupului in perioada de 9 luni 2019 incheiata la 30 septembrie 2019 au fost de 2.162.353 mii RON, mai mici fata de nivelul raportat in aceeasi perioada a anului 2018 (respectiv 2.296.368 mii RON). Vanzarile ALRO au fost de 1.931.172 mii RON in primele 9 luni din 2019 (9 luni 2018: 1.985.271 mii RON).
Rezultatul net al Grupului pentru primele 9 luni din 2019 a fost o pierdere de 22.721 mii RON, comparativ cu un profit net de 223.535 mii RON in aceeasi perioada din 2018. ALRO a inregistrat o pierdere neta de 109.962 mii RON fata de un profit net de 202.860 mii RON in aceeasi perioada din 2018. In aceeasi perioada, Grupul ALRO a inregistrat fluxuri pozitive din activitatea operationala generand 98 milioane RON in T1-T3 2019 (in T1-T3 2018: 303 milioane RON).
In cursul primelor 9 luni ale anului 2019, Grupul a inregistrat o productie de produse primare si procesate mai mare decat in perioada similara a anului 2018. Acelasi trend a fost remarcat si la nivel de trimestru, societatea producand aluminiu primar in cantitate de 72.173 tone in T3 2019 (T3 2018: 68.742 tone) si aluminiu procesat in cantitate de 24.589 tone in T3 2019 (T3 2018: 21.483 tone).
|