ANALIZA: Anul 2014 – ultimul moment de regres al pietei ferestrelor |
Producatori de tamplarie Publicat de Cosmin Dincu 14 Iul 2014 17:59 |
Cele mai recente estimari ale analistilor, referitoare la dinamica pietei europene de ferestre, indica faptul ca anul 2015 va marca primul moment de crestere reala a comenzilor, dupa declansarea crizei economico-financiare in ultimele trei luni din 2008. Ca urmare a acestui fapt, desi pentru 2014 se asteapta, cel putin in Europa de Vest, declinuri de -0,7% ca valoare si de 0,4% din punct de vedere cantitativ, in urmatoarele 12 luni se preconizeaza ca piata tamplariei termoizolante din zona puternic industrializata a continentului va progresa, in ordine, cu 2,1% si cu 1,6% la ambele baze de raportare mentionate anterior. Datele referitoare la posibila evolutie a acestui sector de activitate sunt cuprinse in cadrul unei cercetari elaborate de expertii companiei Interconnection Consulting Group - Austria, care au explicat si ca anul in curs va deveni un moment de referinta al industriei vest-europene de tamplarie, cu vanzari efective care vor ajunge la 57,1 milioane unitati de fereastra – u.f., in cuantum de 16,2 miliarde euro. „Piata de ferestre din Europa de Vest – incluzand toate tarile aflate la apus de granitele Germaniei, Austriei si Italiei, inclusiv Scandinavia – se va restrange pentru ultima data in 2014, insa cotele extrem de moderate ale declinului indica mai degraba o stabilizare. Din valorile de referinta (57,1 milioane u.f. si 16,2 miliarde euro), la care se vor raporta toate firmele din bransa, «partea leului» le revine producatorilor din statele in care se vorbeste limba germana (respectiv, Germania, Austria si Elvetia), cu 34% din total. Interesant este faptul ca, in 2008, acestei regiuni ii revenea o cota de 23,8%, clasificandu-se in acel moment pe pozitia a treia ca importanta, dupa Franta si Benelux (care ocupau atunci primul loc), respectiv dupa Italia, Spania, Portugalia. Problemele structurale ale statelor din sudul Europei au facut ca microzona formata din peninsula italiana si cea iberica sa inregistreze un declin de 45,6% al livrarilor de ferestre in intervalul 2008-2014, ceea ce inseamna ca in prezent tarile respective au o cota de numai 12,9%. Doar statele scandinave – care in mod traditional reunesc o piata relativ redusa ca dimensiuni si axata pe sortimentele din lemn – raman pe ultima pozitie in acest clasament, deci in urma Italiei, Spaniei si Portugaliei, fara ca aceasta sa constituie o situatie surprinzatoare”, au precizat specialistii Interconnection.
Tamplaria din PVC este cea mai populara
Putine schimbari au fost remarcate in cadrul studiului firmei austriece atunci cand s-a pus problema materialelor utilizate la fabricarea ferestrelor comercializate in cele mai dezvoltate tari europene. Astfel, tamplaria din PVC este fara nicio indoiala cea mai populara in toata Europa, contand in proportie de 40,8% la total. Mai mult, pe termen scurt si mediu nu se asteapta modificari semnificative ale acestei cote. „Cu toate acestea, daca se iau in considerare anii 2009 – 2017, este posibil ca ansamblurile metalice si din lemn sa-si majoreze cota de piata cumulata, de la 7,7% la 10,6%, ceea ce indica o sporire de 37,4%, dar se vor remarca anumite scaderi punctuale pe segmentul ferestrelor din lemn (-14%) si al celor metalice (-8,3%), cel mai probabil in favoarea materialelor compozite (PVC-aluminiu). Reprezentand o inovatie a ultimilor ani, tamplaria din PVC-aluminiu a inceput sa reprezinte un standard, mai ales in zonele alpine ale Europei. Deja, una din cinci ferestre cumparate in Austria este din PVC-aluminiu, iar in sudul Germaniei si nordul Italiei se observa acelasi trend in ceea ce priveste achizitia, liderii acestui segment fiind reprezentati de anumite companii austriece, orientate spre exportul produselor de inalta performanta. Referindu-se in final la premisele favorabile expansiunii pietei, analistii Interconnection sustin ca, spre deosebire de perioada anterioara recesiunii, cele mai semnificative vanzari de tamplarie se vor remarca in Germania, Austria si Elvetia, respectiv in tarile anglo-saxone (Marea Britanie si Irlanda). Astfel, pe piata vest-europeana de tamplarie termoizolanta anul 2015 va aduce niveluri de 58,05 milioane u.f. si 16,55 miliarde euro, pentru ca in 2016 sa se consemneze 59,7 milioane u.f. si 17,1 miliarde euro, iar in 2017 circa 61,2 milioane u.f. si 17,6 miliarde euro. Este, deci, posibil ca piata est-europeana de ferestre sa evolueze intr-un ritm superior celei vestice, insa la cote valorice si cantitative mult mai reduse. Informatii suplimentare, la www.interconnectionconsulting.com
|