ANALIZA: Firmele straine si produsele din import domina piata germana de usi |
Producatori de tamplarie Publicat de Cosmin Dincu 26 Nov 2018 07:56 |
Potrivit unei cercetari, realizate in premiera de compania de consultanta Titze, din Neuss - Germania, piata germana de usi pentru exterior este actualmente dominata de furnizorii straini, in special de cei din Polonia si Slovenia. Din acest motiv, majoritatea companiilor germane de dimensiuni medii se afla sub presiunea competitiei, din punct de vedere al pretului, tensiunile respective fiind in crestere.
Conform expertilor firmei de consultanta, pe piata germana, actualmente, se livreaza anual mai mult de 28,1 milioane de usi pentru exterior. Din punct de vedere al materialelor utilizate, sortimentele din aluminiu sunt predominante, cu 35,1% din total, fiind urmate de cele din PVC, cu 31,3% si de variantele din lemn (23,7%). Cea mai rapida rata de crestere se consemneaza, insa, la usile de exterior din materiale compozite, ce au ajuns sa reprezinte 5,2% din total. Fiind utilizate cu precadere pentru aplicatii punctuale, indeosebi la constructiile nerezidentiale, usile pentru exterior din otel au o pondere de 3,2%.
„In domeniul rezidential, la nivelul Germaniei, exista deja o preocupare fata de noile sisteme de control al accesului, in ceea ce priveste usile pentru exterior. Cu toate acestea, sistemele mecanice de inchidere si actionare continua sa fie predominante pe piata, dar se estimeaza ca aproximativ 10% din usile de exterior ce vor fi comercializate in anul 2025 vor fi echipate cu sisteme electronice de control al accesului. In plus, beneficiarii germani sunt tot mai preocupati de conceptele de siguranta si confort, cererea potentiala aflandu-se sub auspiciile persoanelor de varsta a treia, prea putin interesate insa, pana in prezent, sa efectueze achizitii de produse din categoria usilor de exterior. Acest aspect este insa discutabil, deoarece acest grup-tinta include persoane care dispun de venituri considerabile si care vor locui in urmatorii 20 de ani in propriile resedinte, urmand sa efectueze investitii in renovarea si modernizarea locuintelor respective”, se mai precizeaza in studiu.
Analizand modalitatile de distributie, expertii de la Titze subliniaza ca vanzarile de usi pentru exterior se efectueaza preponderent prin intermediul magazinelor de bricolaj (25%), respectiv prin cel al spatiilor comerciale de mai mici dimensiuni, strict specializate in comertul cu materiale de constructii (21,5%), iar livrarile din showroom-urile fabricantilor de tamplarie sunt mai putin relevante (11,5%). O dezvoltare deosebita, dar lenta, se consemneaza, insa, in ceea ce priveste comertul online, care are actualmente o cota de 6,5%. Un rol important il mai au si vanzarile directe de la producator, cu livrare pe santiere.
Usile de interior ieftine - predominante pe piata
In cadrul altui raport, de aceasta data despre caracteristicile pietei germane de usi pentru interior, analistii Titze arata ca performantele economice optime din ultimii ani, coroborate cu o majorare constanta a volumului lucrarilor de constructii (mai ales la elementele de structura reprezentat de reparatii capitale/ intretinere si reparatii curente), au determinat un salt notabil al productiei locale, precum si al operatiunilor de import. In total, in ultimii sapte ani, majorarea vanzarilor de usi de interior a fost de +42,3%, iar pentru 2018 se estimeaza inca o crestere cu 250.000 de unitati a numarului de usi de interior comercializate in Germania.
Structura sortimentala indica faptul ca 60,6% din usile de interior livrate in sunt vandute la preturi mai mici de 300 de euro, 39,4% fiind cota de piata a celor scumpe, cu preturi de peste 300 de euro. Potrivit studiului, urmatorii ani vor aduce o schimbare de trend, identificandu-se, in randul beneficiarilor, o legatura mai trainica intre designul usilor pentru interior si caracteristicile spatiului locativ. Astfel, usile de interior personalizate vor fi tot mai cautate. Din punct de vedere al distributiei, comertul online va avea un rol mult mai mare decat in cazul sortimentelor pentru exterior, ponderea acestui mijloc de vanzare urmand sa urce de la 5,5% in prezent la 9,5% pana in anul 2025. In general, in mediul online se promoveaza cu succes solutiile individualizate de usi pentru interior (furnizate cu precadere pentru lucrarile de renovare) si, pentru a putea rezista pe piata, fiecare producator ar trebui inca din prezent sa-si creeze propriul plan de dezvoltare a comertului online. In studiul citat se mai reliefeaza o paradigma - si anume aceea a angajatilor calificati, in contextul implementarii noilor solutii de „casa inteligenta”. „In plus fata de abilitatile obisnuite, de lucru (in general, repetitiv) in fabrica, in atelier sau la domiciliul clientului, operatorii din domeniul usilor de interior vor avea nevoie de cunostinte si deprinderi din domeniul instalatiilor electrice sau al automatizarii. Consultanta, punerea in functiune si configurarea produselor la domiciliul clientului impun astfel o calificare superioara angajatilor din domeniu”, se mai arata in raportul citat.
|