ANALIZA: Noul comportament de consum afecteaza vanzarile de ferestre |
Producatori de tamplarie
Publicat de Cosmin Dincu
28 Iun 2013 13:01
|
Confruntandu-se in primele sase luni din acest an cu o noua scadere a comenzilor pe plan intern, companiile din sectorul tamplariei termoizolante au fost obligate sa-si adapteze rapid activitatea in functie de contextul economic existent, implicandu-se tot mai mult in efectuarea operatiunilor de export. La fel ca anul trecut, in lipsa unui sprijin real din partea factorilor guvernamentali de decizie, managerii firmelor din bransa nu mai au la dispozitie alte solutii in vederea dinamizarii vanzarilor, iar efectuarea livrarilor pe pietele din afara granitelor tarii este periclitata de recesiunea Uniunii Europene, care impune aplicarea unor masuri de austeritate ce vor avea ca efect schimbarea comportamentului de consum, retragerea unor subventii care – pana in prezent – stimulau investitiile in masurile de reabilitare termica a imobilelor, (re)orientarea cererii in functie de cel mai redus pret (cu efect direct asupra acutizarii competitiei) etc. Totodata, pentru al doilea semestru din 2013, in conditiile in care livrarile din ianuarie-iunie a.c. au ramas in cea mai optimista varianta la nivelul extrem de scazut al perioadei similare din 2012, nu se preconizeaza un reviriment substantial. In mod similar precedentelor sase luni, se pare ca in cel de-al doilea semestru nu vor fi observate modificari pozitive semnificative, deoarece atat informatiile financiare anuntate de societatile specializate, cat si previziunile conturate pe termen scurt sunt relativ eterogene si de multe ori contradictorii. Din aceasta perspectiva, ramane dificil de estimat in acest moment ce impact va avea asupra cifrelor anuale de afaceri sezonul de varf al vanzarilor, aflat in plina desfasurare, care de altfel constituie cel mai important moment dintr-o perioada de 12 luni pentru operatorii pietei de profil. Din nefericire, in conditiile perpetuarii situatiei defavorabile in sectorul de constructii (care se afla in recesiune tehnica), planurile de afaceri ce pot fi stabilite pentru intervalul 2013-2014 reflecta incertitudinea operatorilor pietei, mai ales ca numerosi reprezentanti ai bransei continua sa fie sceptici si intrevad o usoara revenire a trendului ascendent abia in 2015. Chiar si in aceste conditii, o serie de probleme structurale raman nerezolvate si ar putea duce la cresterea gradului de incidenta a situatiilor de insolventa si faliment. Astfel, supraproductia, in conditiile unei scaderi dramatice a cererii (invocata de multi analisti ca fiind principala cauza ce a dus la aparitia marii crize economice din intervalul 1929-1933, perioada in care activitatea din ramura de constructii a fost practic oprita), pare a fi o caracteristica a pietei de tamplarie, insa – in contextul globalizarii si cel putin pentru moment - nivelul excedentar este absorbit de cererea din afara granitelor tarii.
|