ANALIZA: Piata est-europeana de ferestre, pe calea succesului |
Producatori de tamplarie Publicat de Cosmin Dincu 09 Mai 2016 19:12 |
Pentru prima data dupa o perioada indelungata de timp, piata de ferestre a consemnat, in 2015, un salt de +1,5%, succesiv, totusi, unui avans anterior de o amploare ceva mai redusa. Aceste informatii au fost consemnate in Polonia, Cehia si Slovacia - state considerate a fi reprezentative pentru intreaga regiune est-europeana, analizata in cadrul unui nou studiu, dat recent publicitatii de prestigiosul institut Interconnection Consulting Group - Austria. Potrivit cercetarii, principalul factor motor al evolutiei respective l-a reprezentat sporirea volumului lucrarilor de constructii noi si, in perioada urmatoare, cresterea medie anuala, din punct de vedere cantitativ, a comenzilor de tamplarie termoizolanta in cele trei tari va fi de +3,5% pana in 2019.
Polonia - locomotiva Europei de Est
„«Partea leului» in ceea ce priveste cresterea generala din 2015 a pietei de ferestre din zona de est a continentului a revenit Poloniei, vanzarile producatorilor locali sporind cu +1,9% anul trecut, pana la 5,6 milioane de unitati de fereastra - u.f. Dinamica respectiva s-a bazat cu precadere pe majorarea economica robusta (+3,6%), care, la randul sau, a determinat ascensiunea consumului privat (al gospodariilor populatiei), ca urmare a unor venituri disponibile relativ consistente, iar apetitul pentru achizitia bunurilor de folosinta indelungata a avut repercusiuni pozitive si pe piata de ferestre, respectiv in ceea ce priveste cererea de tamplarie pentru imobilele de locuinte. Ratele scazute ale dobanzilor la credite, coroborate cu o crestere a salariilor si cu o piata functionala a muncii, respectiv cu un somaj extrem de redus inseamna, de fapt, ca tot mai multi polonezi isi permit sa achizitioneze sau sa construiasca propria locuinta, ce in general trebuie dotata cu ansambluri termoizolante. Segmentul rezidential acapareaza, de altfel, circa 58,7% din oferta de ferestre, iar cea mai solida grupa de produse in Polonia continua sa fie tamplaria din PVC (cu un grad de utilizare de 75,2%), urmata de cea din lemn (pentru care s-a luat in considerare o cota de piata de 16,5%), respectiv de ansamblurile din metal (6,5%)”, a declarat Dennis Rauen, autorul cercetarii.
In ceea ce priveste Cehia, datele agregate de expertul Interconnection valideaza faptul ca, dupa un declin indelungat, anul 2015 a constituit, in sfarsit, o perioada de crestere a pietei locale de tamplarie (+0,4% in termeni cantitativi), ceea ce inseamna ca sectorul de profil a ajuns, ca valoare, la un prag de referinta ce este evaluat la aproximativ 240 milioane de euro. „Mai mult, in prima parte din 2016 sporirea cantitativa a ajuns deja la +2,5%, pentru ca - in linii mari - economia Cehiei a avut de castigat ca urmare a diminuarii cotatiei petrolului si a stabilirii unei rate mici a inflatiei, ceea ce a stimulat consumul privat. Astfel, in 2015, in aceasta tara s-au vandut 1,34 milioane de ferestre, principalul factor al cresterii fiind tot segmentul constructiilor noi, deoarece, din punct de vedere al reabilitarii termice, ritmul ascendent al operatiunilor specifice este ceva mai ponderat. Trebuie insa precizat ca piata renovarilor - ce se afla in scadere, ca volum al lucrarilor, ramane domeniul predilect al furnizarii de tamplarie in Cehia, contand pentru 60,7% din totalul comenzilor. La fel ca si in alte tari est-europene, clientii cehi acorda o atentie deosebita pretului de comercializare a ansamblurilor, ceea ce inseamna ca PVC-ul ramane predominant (58,4%), dupa care urmeaza tamplaria metalica (23,5%) si cea din lemn”, a mai precizat specialistul biroului de cercetare a pietei.
Tamplaria din metal si constructiile noi - principalele trenduri post-recesiune
Dupa cum se mai arata in studiu, piata slovaca de ferestre s-a contractat succesiv timp de mai multi ani, iar in 2015 fabricantii din tara respectiva au reusit sa-si majoreze livrarile cu 1%. In aceasta tara, Interconnection intrevede ca sporirea salariilor nominale (nete) din ultima perioada va determina o crestere cantitativa semnificativa in acest an, de +5,7%, in industria slovaca de ferestre si, daca se are in vedere valoarea (cifra de afaceri a operatorilor bransei), majorarea ar trebui sa depaseasca +10,1%. „Motivul acestui optimism rezida, de fapt, in noile schimbari legislative, cu exigente mai restrictive in ceea ce priveste ferestrele comercializate in Slovacia, ceea ce inseamna, pe de-o parte, o sporire a cererii, iar pe de alta parte promovarea unor ansambluri performante, cu preturi pe masura, ceea ce va avea ca efect cresterea pretului pentru toate grupele de produse de pe segmentul tamplariei. Segmentul constructiilor noi va fi principalul «responsabil» al dezvoltarii pietei de ferestre, ponderea comenzilor din acest domeniu urmand sa ajunga la 43,3% (comparativ cu 42,2% in 2015). Mai mult, cererea va fi cu siguranta concentrata in zona capitalei Slovaciei, Bratislava. Si cumparatorii slovaci sunt focalizati pe pret, astfel incat ansamblurile din PVC au o cota de piata de 75,2%, iar cele din lemn de 16,5%, in vreme ce tamplaria metalica detine 6,5%. De altfel, pe considerente de pret, PVC-ul predomina in toate cele trei tari analizate (si, in consecinta, in Europa de Est), dar cota sa de piata se afla in declin, deoarece - asa cum este cazul Slovaciei - noua legislatie «misca» intreaga industrie in directia produselor performante si mai scumpe, eventual realizate din materiale alternative. Astfel, sectorul ferestrelor din PVC va pierde 0,9 puncte procentuale pana in 2019, in favoarea ansamblurilor din metal, care vor castiga in urmatorii trei ani o cota aditionala de 0,8%. Clientii principali pentru fabricantii de ferestre vor fi constituiti de cei ce realizeaza constructii noi (cu o cota, aflata in crestere, de 56,8% in 2015 la nivel est-european), astfel incat se poate afirma ca tamplaria metalica si imobilele nou-construite vor deveni principalele trenduri post-recesiune. In plus, cladirile de locuinte (58% din cererea de tamplarie) vor fi predominante in structura cererii, in detrimentul celor cu destinatie comerciala, mentinandu-si pozitia de top cel putin pana in 2019”, a concluzionat Dennis Rauen.
***
Toate aceste aspecte - si multe altele, inclusiv in ceea ce priveste piata de ferestre din Romania - vor fi prezentate exhaustiv de specialistul Interconnection cu prilejul Conferintei Internationale despre Sisteme de Tamplarie si Fatade Cortina EURO-Fereastra (editia a opta), programate sa aiba loc la data de 24 mai a.c., la Radisson Blu Hotel - Bucuresti.
In nota obisnuita, in ceea ce priveste cercetarea data recent publicitatii si rezumata anterior, institutul austriac a pus la dispozitia celor interesati diagrame multianuale relevante. Pornind, astfel, de la praguri de referinta (estimate pentru intreaga regiune est-europeana, dar calculate punctual pentru Polonia, Slovacia si Cehia) de 7,68 milioane unitati de fereastra si 1,23 miliarde euro, pentru 2016 se estimeaza livrari de 7,9 milioane u.f. si 1,24 miliarde euro, in 2017 se va ajunge la 8,25 milioane u.f. si 1,32 miliarde euro, in 2018 la 8,55 milioane u.f. si 1,39 miliarde euro, pentru ca in 2019 sa se inregistreze 8,8 milioane u.f. si 1,45 miliarde euro. Acestor niveluri le corespund indici de crestere compozita ai perioadei (CAGR) de +3,5% din punct de vedere cantitativ si +4,1% ca valoare. In plus, daca din punct de vedere structural cererea cantitativa s-a segmentat anul trecut intre constructii noi (56,8%) si reabilitari (43,2%), in 2016 raportul va fi de 57,8% pentru prima componenta si 42,1% in cazul celei de-a doua, iar intre anii 2017 si 2019 previziunile indica niveluri de 58,9%, 59,4% si 59,7% la constructiile noi, respectiv 41,1%, 40,6% si 40,3% la renovari. Astfel, intre anii 2015-2019 cotele medii din punct de vedere al formarii comenzilor de ferestre in Europa de Est sunt de 58,6% pentru noile constructii si 41,4% pentru lucrarile de reabilitare termica. Informatii suplimentare, la www.interconnectionconsulting.com
|