Mihnea Gheorghiu (BUCIN Mob): Anul 2020 a insemnat o perioada de adaptare |
Producatori de tamplarie Publicat de Camelia Pantel 14 Ian 2021 06:00 |
„Anul 2020 a fost unul al provocarilor si mai bine spus un moment al adaptarii. Am parcurs o perioada foarte grea si, desi am inceput anul in forta, cu un contract nou de export si cu estimari foarte bune din punctul de vedere al productiei, la inceputul primaverii a venit pandemia si starea de urgenta, fiind necesar sa ne repliem. Partenerii nostri externi, unde ajunge majoritatea productiei noastre, ne-au redus la minimum cantitatile comandate de produse ce urmau a fi realizate si livrate anul acesta. Exportul acopera un pic peste 75% din capacitatea proprie de productie, iar din activitatea derulata la nivel national, cea mai mare pondere o detine partea de ferestre si usi. Mobilierul de gradina este inca un proiect in dezvoltare, cu livrari care ating undeva intre 5% si 8% din total. Principala piata de export este Germania, apoi urmeaza Austria, Ungaria, Italia, Franta, Finlanda si Olanda, accesata in 2019. In Germania suntem prezenti din 1994, inca de la infiintare si am tot crescut, iar de trei ani, suntem furnizor oficial pentru un mare lant de tip DIY - si anume OBI. Piata din Romania este oarecum o noutate in ceea ce ne priveste, pentru ca pana acum 4-5 ani vanzarile locale au fost ocazionale, insa in ultimii ani, cand a inceput sa se dezvolte zona online, au inceput sa creasca si cerintele si automat am inceput sa avem si vanzari. La export mergem prin parteneri, iar canalele de vanzari din Romania raman magazinele din Reghin, Brasov si Bucuresti. Strategia noastra s-a bazat inca de la inceput pe parteneriate cu revanzatori si companii care au lanturi de desfacere si in continuare cautam sa dezvoltam acest tip de colaborare. Producem ferestre si usi din lemn stratificat, mobilier de gradina si o gama de mobilier de lux din lemn masiv semnata de designeri romani. In perioada starii de urgenta, ne-am oprit temporar activitatile pe sectoare, in functie de livrarile pe care am putut sa le facem catre partenerii nostri externi. Am inchis astfel sectiile pe rand, astfel incat sa putem onora totusi comenzile minime pe care le-am avut. Au fost probleme la inceput cu circulatia autocamioanelor, apoi cu centrele logistice unde descarcam marfa. Am lucrat insa cu partenerii nostri in mod deschis, le-am dat acces la camerele de vederi si au vazut ca noi lucram si ne facem treaba. Am avut noroc sa accepte sa lucram pe stoc si am putut sa livram atunci cand caile de acces s-au deschis si unde s-a putut lucra cat de cat normal. Iar in privinta masurilor de protectie adoptate, ne-am educat si angajatii, si pe noi, reusind sa mergem mai departe.
La nivel intern, cererea de mobilier aproape ca nu a existat in prima parte a anului si am functionat mai mult cu sectiile de ferestre si usi. Odata ce a venit sezonul estival, au inceput sa se formuleze si cererile pentru mobilierul de gradina, dar la un nivel foarte scazut fata de anii trecuti. Ca si nota personala, am observat ca foarte multi dintre clienti s-au mutat dupa finalizarea starii de urgenta catre marginea oraselor, din dorinta de a petrece mai mult timp in aer liber, la casele de vacanta sau la casele bunicilor, unde au vrut insa sa creeze conditii cat mai apropiate de cele cu care sunt obisnuiti. In acest domeniu, incercam sa ii sfatuim pe clienti in legatura cu casa pe care o construiesc sau o amenajeaza si incercam sa aflam inclusiv lucruri despre stilul propriu de viata. Trebuie sa le oferim un produs cu un ciclu de viata de peste 10 ani, mai ales ca romanii isi schimba tamplaria termoizolanta foarte rar, aproape o data la o generatie. Din acest motiv, lipsa de interactiune si distantarea sociala ne dauneaza activitatii. Pe segmentul tamplariei termoizolante am avut foarte multe lucrari private anul acesta, in comparatie cu anii trecuti (in care am avut lucrari mari de reabilitari). Sunt cateva proiecte de cladiri istorice ce trebuie reabilitate, insa discutiile pentru realizarea acestora dureaza foarte mult. Lumea e mai calculata, mai reticenta si inclusiv consiliile locale, care au bani pentru aceste proiecte, tot incearca sa-si diminueze cheltuielile.
In afara de produsele noastre standard, anul acesta am inglobat si un produs nou, adaptandu-ne utilajele pentru a-l putea realiza. Este un proiect pe care ni l-a adus un partener si pentru prima oara am produs stupi. A fost o comanda foarte mare, finantata de organzatii ce protejeaza natura din Germania. Nu este vorba despre stupi in care familiile de albine produc miere pentru consum, ci in care se dezvolta pentru polenizare naturala.
Noi, practic, in tot acest timp, am lucrat in avarie, iar comenzile si predictiile pe care le aveam pentru 2020 se situeaza undeva intre 40% si 50%, ceea ce inseamna ca a fost necesar sa ne adaptam, sa ne restrangem cheltuielile si sa gestionam foarte bine resursele, nestiind exact cum am incheiat anul 2020. De asemenea, asteptam sa vedem cum va fi exercitiul financiar 2021, insa consider ca aceasta criza sanitara va lasa urme adanci in industrie si economie si deja, din pacate, sunt foarte multi colegi din breasla care au decis sa-si inchida definitiv afacerile. In prezent, exista peste tot (inclusiv la export) o teama foarte mare de a misca finantele si de a investi”.
|