AFACERI profitabile si management modern, de la deziderat la realitate |
Punct de vedere Publicat de Ovidiu Stefanescu 31 Mar 2017 08:57 |
Cultura antreprenoriala sau, mai degraba lipsa acesteia, reprezinta, in continuare, o problema acuta a bransei de tamplarie termoizolante din Romania. Multi dintre intreprinzatorii locali se incapataneaza sa creada ca experienta in gestionarea afacerilor poate compensa aprofundarea teoretica a managementului si, de aici, tot felul de disfunctionalitati puse, in mod eronat, pe seama clientilor, competitorilor etc. Fara indoiala, practica are rolul sau bine stabilit, dar a ignora complet teoria este pur si simplu autodistructiv. Informarea continua are un rol vital intr-o epoca in care domeniile economice isi schimba structura cu viteza luminii, iar raportarea permanenta la noile realitati devine o necesitate obiectiva. Lamentarile si acuzele nefondate nu ajuta cu nimic la bunul mers al unei afaceri contemporane, ancorate indisolubil atat la mediul intern, cat si la cel extern al intreprinderii.
Paradigma SWOT, desi considerata depasita de unii, are un rol vital in fundamentarea celor mai bune decizii de management, inclusiv in ceea ce-i priveste pe producatorii de ferestre si furnizorii de materiale. Raportarea la organizatia proprie trebuie sa fie rece si obiectiva, cu o respectare stricta a regulamentelor interioare. Nu este suficienta o dotare tehnologica avansata, implementarea de sisteme moderne de gestiune (ERP) etc., ci este necesara intransigenta in ceea ce priveste respectarea codului de conduita, dupa modelul marilor corporatii internationale, care au demonstrat cu prisosinta ca aceasta este calea corecta. Daca nea Gica a fost prins cu sticla de bautura in buzunar sau cu cutia de surubri in geanta, nu ar trebui sa conteze deloc faptul ca lucreaza de 20 de ani in companie, ca are cinci copii si o varsta prea inaintata pentru a-si gasi alt loc de munca.
In ceea ce priveste interactiunea cu mediul exterior, lucrurile sunt si mai greu de tinut sub control. Intr-un plan complex, incluzand clienti, parteneri de afaceri si competitori, alegerea deciziei celei mai corecte este extrem de dificila, mai ales pentru o intreprindere mica sau mijlocie. Cu toate acestea, si aici specialistii in management au gasit solutii optime. Este vitala insa adoptarea unor principii nenegociabile: pragmatism (privit mai ales in dimensiunea sa de obiectivitate analitica), loialitate si, derivata din aceasta, respectarea cuvantului dat. Credibilitatea unui contract este invers proportionala cu numarul cuvintelor pe care le include, acest lucru fiind valabil mai ales pe segmentul de subantreprenoriat, unde este bine cunoscuta indisciplina financiara. De aceea, un „gentleman agreement” este, probabil, cea mai sigura solutie, cu conditia respectarii principiilor mai sus mentionate. Pe cei care nu se adapteaza, din nou experienta arata ca piata ii elimina, in mod natural, mai devreme sau mai tarziu.
Liantul care asigura coeziunea celor doua tipuri de interactiuni definite de SWOT este axioma capitalismului modern: nicio afacere nu este viabia pe termen lung daca nu indeplineste cumulativ trei cerinte, respectiv profitabilitate buna pentru proprietarul capitalului, remuneratie care sa asigure nivel de trai decent pentru angajati si satisfactie deplina a beneficiarului in ceea ce priveste calitatea, functionalitatea si fiabilitatea produsului/serviciului promovat. Companiile care nu urmaresc obtinerea unui echilibru corect al acestui tripod si-au restructurat deja activitatea in perioada recesiunii sau urmeaza sa o faca in scurt timp. Inca o data, nu lamentatia, ci actiunea rapida si pragmatica este necesara pentru rentabilizarea companiilor din domeniul tamplariei termoizolante.
|