ILUZIA unui panaceu, ce exercita doar efecte marginale |
Punct de vedere Publicat de Ovidiu Stefanescu 13 Ian 2016 11:10 |
Axioma: "Lipsa de comunicare echivaleaza cu disparitia companiei care isi asuma o astfel de decizie". Valoarea de adevar a propozitiei enuntate s-a verificat de nenumarate ori pana in prezent, iar teoriile avansate de marketing includ capitole speciale in cadrul politicilor de promovare, unde se explica modalitatile cele mai eficiente prin care se optimizeaza procesul de comunicare, cu scopul declarat al obtinerii unor efecte maxime. Era normal ca si in Romania sa se implementeze asemenea strategii, mai ales la nivelul reprezentantelor marilor concerne ce activeaza pe piata de profil.
Daca pana in urma cu opt ani au fost mai degraba tatonari, treptat in economia locala s-au dezvoltat adevarate structuri de relatii publice, care au preluat serviciile specifice, externalizate de marile companii. Fara a analiza apartenenta acestor organizatii la institutii nationale sau internationale, se poate observa, din analiza rezultatelor actiunii acestora (materializate pe diverse suporturi tiparite sau online), o degradare a calitatii informatiei. S-a ajuns destul de rapid la pierderea obiectului activitatii pentru presa specializata, nevoita sa preia comunicate sterile, pline de publicitate, care includ prea putine date capabile sa suscite cu adevarat interesul unui specialist.
Lucrurile au fost impinse atat de departe, incat publicarea are loc doar in conditii de aprobare din partea furnizorului de informatie, dupa interventii asupra textului, ducand, astfel, la zadarnicirea oricarui demers jurnalistic. Asa-zisul articol nu include valoare pentru cititor si, in mod real, nu face niciun serviciu companiei in cauza, ci, dimpotriva, asigura toate premisele evitarii contactului cu asemenea surse in viitor. Este simplu de observat chiar si de un amator felul cum excesul de concentrare pe forma comunicarii, coroborat cu o strategie insuficient articulata de "outsourcing", duce la anularea utilitatii actiunii respective. Daca lucrurile vor evolua in aceasta directie, asa-numitii beneficiari ai serviciilor moderne de PR vor constata ca singurele vehicule informationale pe care le vor putea utiliza in curand vor fi simple colectii de date fara valoare, complet lipsite de credibilitate si ignorate de toata lumea. Pentru a nu ajunge acolo, este necesara o abordare judicioasa si atenta a problemei, trasand o frontiera clara intre publicitate si informatia valoroasa, ce trebuie furnizata pietei, pentru a primi un feedback util.
Este cert ca valoarea unei actiuni de comunicare este data inclusiv de calitatea suportului prin care este transmis. Pastrand limitele, in prezent situatia ar putea fi asimilata cazului unei vedete de la Hollywood care, dupa patru ani de asteptare pentru a acorda un interviu intr-o revista consacrata, in momentul primirii invitatiei ar trimite PR-ul in locul sau, cu un set de poze si cu niste raspunsuri savant "coafate", formulate doar pentru intrebarile care nu aduc atingere imaginii personale. Unde-i castigul in toata ecuatia aceasta?
Solutia rationala este la indemana: folosirea fiecarui canal exact pentru functiile pentru care a fost creat. Pentru ca o comunicare defectuoasa este mai rea decat lipsa acesteia!
|