In sensul sau primar, „deontologia” desemneaza prestarea corecta si onesta a actului de asistenta medicala, definita explicit in juramantul lui Hipocrate. Ulterior, prin extensie, s-a ajuns la largirea ariei de adresare, astfel incat, vorbitorii contemporani percep termenul respectiv ca pe un atribut al oricarei activitati profesionale. Daca privim invers, este suficient sa constatam degradarea incalificabila a acestui concept in sfera sa initiala, pentru a fi tentati sa il consideram aproape inaplicabil sau, in orice caz, cu aplicare voluntara inclusiv in toate celelalte domenii de activitate. Din punctul meu de vedere, o astfel de capitulare este de-a dreptul contraproductiva pe termen lung, cu toate ca niste calcule simple indica, la prima vedere, ca o abordare mai „piezisa” ar aduce companiilor castiguri suplimentare, pe cand una stricta si invechita nu ar produce decat pagube? Pana la urma, este vorba despre liberul arbitru, ce permite omului sa aleaga alternativa care i se pare, la un moment dat, cea mai avantajoasta. Riscurile sunt insa mari, iar, in varianta respectiva, demnitatea ar fi, la randul sau, compromisa definitiv. Nu trebuie inteles de aici faptul ca o carenta deontologica ar fi sinonima cu amatorismul, insa reciproca este adevarata, in sensul ca este necesar sa fii amator pentru a ajunge sa ignori preceptele profesionale, insa nu este suficient, la aceasta trebuind sa se adauge alte deficiente grave. Pariul meu este ca, intr-un orizont temporal mai indepartat, cine ignora aceste aspecte va fi exclus in mod natural de pe piata, mai ales de pe o nisa cum este cea de tamplarie termoizolanta, unde lucrurile sunt cu atat mai vizibile cu cat oferta este destul de agregata. Pentru a nu se ajunge intr-o asemenea situatie, care totusi nu constituie un scenariu atat de negru pentru cei porniti sa se capatuiasca rapid si prin orice mijloace, este necesar ca atitudinea actuala sa se schimbe hotarator, in ceea ce priveste mai multe puncte, cum ar fi, de exemplu: calitatea produselor/serviciilor, conformitatea atestata cu standardele si normele in vigoare, controlul strict al caracteristicilor fluxului de fabricatie, adaptarea dinamica la trendurile existente pe plan mondial, informarea permanenta, analiza continuua a mediului extern al intreprinderii, impunerea unor norme stricte pe plan intern care sa zadarniceasca orice fel de derapaje etice sau de orice alta natura etc. Pana la urma, cine isi doreste sa aiba o prezenta demna intr-un mediul profesional curat, trebuie sa-si asume toate aceste conditii, chiar daca ele presupun eforturi suplimentare inclusiv din punct de vedere financiar. Un prim pas ar putea fi facut prin acordarea atentiei cuvenite comunicarilor stiintifice care au legatura cu bransa, contactul cu noutatile si interactiunea directa cu concurenta fiind ingrediente obligatorii ale unei analize obiective a mediului extern al firmei. Importat este, in primul rand, ca reprezentantii bransei sa inteleaga ca abordarea deontologica este cheia succesului, iar evitarea improvizatiilor in materie de management constituie un deziderat permanent si obligatoriu.