Dragos Matei, AGC: Speram ca piata sticlei sa se stabilizeze in lunile urmatoare |
Furnizori de sisteme Publicat de Ovidiu Stefanescu 04 Ian 2022 06:35 |
AGC Flat Glass Romania este unul dintre cei mai dinamici furnizori de sticla arhitecturala activi pe piata locala de profil, dovada in acest sens fiind numeroasele proiecte la care compania a livrat solutii de inalta performanta in ultimele doua decenii. Beneficiind de suportul solid asigurat de compania-mama din Belgia si bazandu-se pe un portofoliu extins de produse, firma abordeaza cu optimism viitorul, cu atat mai mult cu cat sistemele promovate se pliaza perfect pe exigentele impuse de noua strategie europeana cu privire la sustenabilitate si protectia mediului. Coordonatorul activitatilor pe plan national si managerul general al companiei, Dragos Matei, este recunoscut pe piata de profil prin verva si aplombul cu care promoveaza solutii vitrate de ultima generatie, intr-o zona in care de multe ori decizia de achizitie depinde exclusiv de pret. La succesul respectiv, desigur, o contributie decisiva o au si caracteristicile tehnice si de design aferente unor produse dezvoltate cu pricepere si atentie la detaliu. In continuare, Dragos Matei exprima cateva considerente legate de situatia pietei de profil si de perspectivele de dezvoltare a acesteia, pe termen scurt, mediu si lung.
- Cum s-a vazut pandemia din Romania, prin prisma unui furnizor de sticla float?
- Daca la inceputul crizei sanitare, in primavara anului trecut, cererea de sticla a scazut brusc, ca urmare a instituirii masurilor de carantina si a incertitudinilor aparute pe piata, ulterior situatia s-a imbunatatit. Cererea a revenit treptat aproape de nivelul normal al perioadei. In ceea ce ne priveste, am stabilit noi canale de comunicare atat pe plan intern, cat si cu clientii nostri. Singurul regret pe care il resimtim este acela ca departamentele de planificare a productiei au reactionat poate prea conservator si au luat decizia de inchidere a unor unitati de fabricare a sticlei, pentru a echilibra in mod abrupt - conform celor mai pesimiste scenarii - cererea si oferta. Anul 2020 a purtat pecetea schimbarii, proces peste care insa consider ca am trecut cu totii cu bine.
- Cu ce probleme suplimentare v-ati confruntat in ultima perioada?
- 2021 a demarat cu usoare incertitudini, in special pentru colegii de la divizia auto, unde cererea si, mai ales, capacitatea de productie au semanat cu un carusel. In cea de a doua parte a anului, problemele legate de cresterea costurilor (cu materiile prime, cu energia, cu cheresteaua necesara ambalajelor, cu transportul etc.) au devenit acute si au dus la majorarea preturilor, care a avut loc in cateva trepte. Desi cererea a ramas relativ constanta pentru divizia de sticla arhitecturala, capacitatea diminuata de fabricatie nu a facut intotdeauna fata solicitarilor, acest fapt constituind un nou factor ce a pus presiune pe pret. Speram ca in lunile urmatoare situatia se va stabiliza, astfel incat sa putem livra comenzile la timp, asa cum ne-am obisnuit partenerii.
- Care au fost cele mai importante proiecte la care s-au livrat produse in ultimii doi ani?
- In perioada respectiva, sectorul rezidential a inregistrat o crestere sustinuta, in special pe piata din Romania. Am livrat sticla atat pentru fatade si ferestre (in special, modele din gama Energy), pentru balustrade (mai ales sticla colorata Planibel), pentru placari de pereti exteriori si parapeti (sticla LacobelT, securizabila), cat si pentru amenajari interioare, unde oglinda de diferite culori si sticla texturata (gama Imagin) au fost foarte populare. De asemenea, sectorul industrial a cunoscut o crestere sanatoasa, partenerii ce prelucreaza sticla pentru electrocasnice avand o activitate intensa. Constructia cladirilor de birouri a consemnat o incetinire, insa am remarcat cu satisfactie ca acolo unde lucrarile au continuat, livrarile de sticla arhitecturala au fost din segmentul performant.
- Ce abordare aveti in legatura cu noile tendinte europene referitoare la eficientizarea energetica?
- Eficienta energetica a fost de multi ani (zeci, mai precis) una din directiile pe care AGC le-a urmat si in cadrul careia a dezvoltat numeroase produse inovatoare. Suntem pregatiti pentru uriasa provocare ce o reprezinta renovarea cladirilor vechi din intreaga Europa. Solutiilor clasice de sticla LowE izolatoare/ sticla cu pelicula pentru control solar, li se adauga unele de ultima generatie. De exemplu, sticla cu vid Fineo, care ajunge aproape de performantele unui geam triplustratificat la o grosime de numai 9mm sau gama revolutionara SunEwat, care combina sticla si tehnologia fotovoltaica, pentru captarea energiei solare. Pe acest din urma segment, sunt disponibile sase sortimente (trei transparente, destinate ferestrelor, respectiv trei opace, pentru parapeti), ce se integreaza perfect in cladire.
- Care este stadiul in care AGC se afla in ceea ce priveste noua paradigma a digitalizarii, respectiv Industry 4.0?
- Digitalizarea nu e un concept teoretic, ci un proces pe care l-am implementat si pe care il vom dezvolta in mod sustinut in perioada imediat urmatoare. Incepand de la anticiparea necesarului de productie, trecand prin gestionarea materiilor prime si terminand cu fazele de productie si vanzare, in fiecare etapa isi face simtita prezenta digitalizarea, automatizarea si inteligenta artificiala. Probabil la mijlocul anului urmator va vom putea comunica mai multe detalii in ceea ce speram ca va fi o poveste de succes a digitalizarii accelerate a intregului ecosistem AGC.
- Ce prognoze aveti cu privire la evolutia industriei in care activati, pe termen mediu si lung?
- Sticla e un material modern, ce foloseste materii prime naturale care se gasesc din abundenta si care ajuta enorm la eficientizarea consumului de energie a cladirilor si a autovehiculelor. Prin combinarea cu alte materiale, precum plasticul, componentele electronice, celulele fotovoltaice, prin capacitatea foarte mare de a fi folosita in diferite forme si proprietati, sticla devine unul din cele mai adaptabile materiale de pe piata constructiilor. Sunt increzator ca cererea, in special cea pentru modelele cu proprietati de siguranta (rezistenta la foc, sticla laminata, securizata) si cea care mizeaza pe eficienta energetica, va cunoaste o crestere sustinuta atat in domeniul industrial (electrocasnice), cat si in domeniile constructiilor si auto.
- Care este mesajul pe care doriti sa il adresati partenerilor, colaboratorilor, clientilor si competitorilor?
- Doresc sa le transmit partenerilor multumiri pentru colaborarea fructuoasa din ultimii ani (cu unii lucram de peste doua decenii) si sa ii felicit pentru modul in care s-au adaptat situatiei curente, nu lipsite de incertitudini si greutati. Sunt increzator ca impreuna vom putea rezolva orice provocari vor aparea. Vreau, de asemenea, sa ii asigur ca vom fi aproape de ei si ca vom dezvolta in continuare produse/servicii care sa raspunda cererii tot mai mari de produse de calitate, livrate rapid si la preturi corecte. Le adresez un mesaj optimist tuturor cititorilor revistei Fereastra, cu increderea ca si pe piata romaneasca calitatea, seriozitatea si profesionalismul se vor impune, in cele din urma.
|