SISECAM: Vanzari nete de circa 3 miliarde USD anul trecut |
Furnizori de sisteme Publicat de Cosmin Dincu 28 Mar 2013 19:11 |
Managerii corporatiei Sisecam – Turcia, unul dintre cei mai importanti producatori regionali de sticla pentru aplicatii arhitecturale, au dat recent publicitatii, in cadrul unei prezentari catre investitori, rezultatele finale ce prezinta evolutia financiara proprie in intervalul ianuarie-decembrie 2012. In acest sens, vanzarile nete consolidate au ajuns la circa 2,98 miliarde USD, fiind stabile fata de anul trecut. Din punct de vedere al profitului net, s-a constatat o depreciere de la 378 milioane USD la 164 milioane USD (-56,61%), insa trebuie precizat faptul ca anul 2011 a constituit un record din acest punct de vedere (din 2007 pana in prezent), iar rezultatul respectiv nu mai este posibil pe termen scurt si mediu. In schimb, conducerea grupului a explicat ca, datorita activitatilor sale complexe, Sisecam beneficiaza de o rata superioara a profitului net comparativ cu omologii sai internationali, actualizata la 12,6%, in timp ce Saint-Gobain a anuntat un indicator de 3%, iar Asahi de 7,8%.
Cota de piata de 4% la nivel mondial in sectorul de sticla float
In cadrul prezentarii, oficialii holdingului au evidentiat mai multe informatii, unele dintre ele in premiera, privind pozitia Sisecam pe plan mondial, in raport cu holdingurile competitoare, din mai multe puncte de vedere: cota de piata, loc in clasamentul primilor zece furnizori (in fiecare zona de referinta pentru grup), respectiv pozitie efectiva la nivel global. Astfel, daca se iau in considerare numai vanzarile de materiale din sticla sau de produse realizate pe baza acestei materii prime (acolo unde acestea au putut fi separate de cifra de afaceri totala – respectiv in sapte cazuri), potrivit datelor companiei din Turcia, clasamentul valoric indica, la finele anului 2011, urmatoarea ordine: Saint-Gobain (12,64 miliarde USD la un total de 58,59 miliarde USD), Asahi (6,95 miliarde USD din 15,24 miliarde USD), NSG (6,89 miliarde USD din 6,99 miliarde USD), Corning (cu livrari de elemente din fibra de sticla de 4,81 miliarde USD din 7,89 miliarde USD), Hoya (optica – 4,77 miliarde USD vanzari totale), NEG (fibra de sticla – 4,7 miliarde USD in total), Schott (4,01 miliarde USD in total), Sisecam (2,26 miliarde USD din 2,98 miliarde USD), Ovens Corning (livrari de fibra de sticla de 1,97 miliarde USD din 5,33 miliarde USD), respectiv Johns Manville (cu vanzari de materiale de izolare pe baza de fibra de sticla in valoare de 1,85 miliarde USD din 2,5 miliarde USD). Data fiind eterogenitatea acestui top, conducerea Sisecam a adus unele clarificari potrivit carora, la finele lunii august 2012, pe piata de sticla float holdingul din Turcia ocupa locul al patrulea in Europa si al saselea in intreaga lume. O pozitie mai buna se inregistra in domeniul sticlariei pentru alte aplicatii (pozitia secunda in Europa si a treia pe plan global), respectiv in sectorul ambalajelor din sticla (locul al patrulea, respectiv al cincilea). Ca fabricant de soda calcinata (carbonat de sodiu), Sisecam se pozitioneaza ca al patrulea producator european, respectiv al zecelea din intreaga lume. In consecinta, la 31 decembrie 2012, holdingul avea urmatoarele cote de piata: sticla float – 74% in Turcia, 14% pe continentul european si 4% in toata lumea; sticlarie – 66% in Turcia, 25% in Europa si 10% pe plan mondial; ambalaje din sticla – 89% in Turcia, 9% pe continentul european si 4% in lume; carbonat de sodiu – 71% in Turcia, 15% in Europa si 3% la nivel global. In fine, in functie de pietele-tinta si doar sub aspect cantitativ, Sisecam a devenit primul furnizor de sticla float in Turcia, Europa de Est, Federatia Rusa si Caucaz, respectiv Orientul Mijlociu/Africa de Nord sau zona MENA (in Rusia si Egipt fiind stabilite cooperari de tip joint-venture cu Saint-Gobain). Pe segmentul sticlariei, tot ca nivel cantitativ, ocupa locul al treilea in clasamentul celor mai mari producatori mondiali, iar la ambalaje de sticla si carbonat de calciu se plaseaza, in general, tot pe prima pozitie in regiunile enuntate anterior, fiind depasit doar de un fabricant de soda pe piata rusa.
Romania reprezinta o componenta strategica importanta
Cu export in 140 de state, Sisecam isi deruleaza operatiunile efective in zece tari, printre care se afla si Romania, unde divizia de sticla float coordoneaza activitatea firmei recent preluate, specializate in realizarea de vitraje auto, Glasscorp – Buzau. Programul de investitii pentru dezvoltarea unitatii se afla in derulare si face parte dintr-un proiect mai amplu, initiat in 2012, care presupune, printre altele, instalarea celei de-a doua linii de procesare a sticlei float in cadrul Trakya – Bulgaria si a unui nou cuptor de securizare, alocarea de fonduri pentru unitatea joint-venture din Rusia (ce realizeaza geam float si pentru autoturisme), in concordanta cu memorandumul stabilit cu Saint-Gobain, mutarea activitatii unei fabrici de ambalaje de sticla in Turcia (din Istanbul la Eskisehir), stabilirea unei intelegeri, ce va fi definitivata in 2013, cu Hindusthan National Glass and Industries Ltd (HNGIL), pentru productia comuna de vitraje float in India si semnarea unui contract de colaborare cu societatea Richard Fritz GmbH & Co KG – Germania, specializata in domeniul procesarii vitrajelor auto, ce reprezinta principalul furnizor pentru Daimler, Porsche si Audi. Prin intermediul strategiei de afaceri, cu tinte sustenabile pe termen lung, Sisecam vizeaza sa devina al treilea mare producator de sticla din intreaga lume, actualmente productia anuala totalizand 3,7 milioane de tone. Forta financiara se observa si prin gradul inalt de capitalizare a companiei, care in martie 2013 a totalizat 2,5 miliarde USD, pachetul majoritar de actiuni (75% din total) aflandu-se in portofoliul Isbank.
Previziuni optimiste pentru zona est-europeana
In ceea ce priveste previziunile, de vreme ce exportul din 2012 a insumat 800 milioane de euro, fiind completat de vanzarile rezultate din productia efectuata in afara granitelor Turciei (621 milioane de euro), corporatia este in masura sa observe ca, in pofida problemelor economice inerente, dezvoltarea activitatii globale constituie una dintre putinele cai ale expansiunii. Europa continua sa fie o piata importanta pentru Sisecam pe toate segmentele, dar se estimeaza ca in viitorul apropiat importanta Asiei si a Orientului Mijlociu va spori considerabil. Referindu-se strict la sectorul de sticla float, specialistii Sisecam afirma ca jumatate din productia globala se realizeaza in Asia-Pacific, cu precadere in India si China, iar piata continua sa fie dominata de Saint-Gobain, NSG (Pilkington), Asahi si Guardian, care conteaza pentru mai mult de 34% din livrarile totale. In Europa de Est cea mai mare cerere provine din Federatia Rusa, cu un consum aproximat la 1,8 milioane de tone pe an, statul respectiv fiind urmat de Turcia, cu un milion de tone pe an. Cresterea PIB constituie principala premisa favorabila sporirii comenzilor de sticla float, ceea ce face din Rusia si noile state membre ale UE situate in estul continentului (inclusiv Romania) principalele piete cu potential deosebit de dezvoltare. Cu ajutorul Trakya Cam, in cadrul careia detine 70% din actiuni si care are o capacitate de 1,8 milioane de tone pe an, Sisecam a furnizat anul trecut sticla float in valoare de 697 milioane USD (fata de 751 milioane USD in 2011), utilizata preponderent in industria de tamplarie (75%), in cea auto (20%), pe piata de mobilier si amenajari interioare (5%) etc. Ca structura, 70% din livrari se efectueaza in Turcia si 30% in restul lumii, dar se are in vedere sporirea gradului de expunere internationala. In acest sens, este prevazuta instalarea altor cinci linii de productie, care sa se adauge celor sase operationale in Turcia si celei din Bulgaria, investitiile fiind posibile si prin prisma faptului ca Trakya Cam are o valoare de piata evaluata la un miliard USD. Informatii suplimentare, la www.sisecam.com
|