Fereastra - Portal de afaceri - revista de specialitate pentru furnizorii de sisteme si producatorii de tamplarie din PVC, Aluminiu si lemn stratificat cu geam termoizolant. Aici gasiti informatii utile despre: ferestre, usi, pereti cortina, termopane, geam termopan, etc.

Fereastra
Miercuri, 16 Octombrie 2024
Hilti
Home - Stiri - Producatori de Tamplarie - PPTT: Negocierea contractului colectiv de munca reprezinta un subiect de actualitate
PPTT: Negocierea contractului colectiv de munca reprezinta un subiect de actualitate
Producatori de tamplarie Publicat de Ovidiu Stefanescu 10 Oct 2024 06:15
Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC) - din care face parte Patronatul Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta (PPTT), de pe pozitia sa de organizatie patronala reprezentativa pentru domeniul constructiilor, a anuntat companiile membre ca, in conformitate cu prevederile Articolelor 97 si 102 (1) c), din Legea Dialogului Social nr. 367/2022, intentioneaza sa demareze negocierile cu sindicatul FGS Familia pentru contractul colectiv de munca (CCM), la nivelul sectorului de negociere nr. 25, intitulat "Constructii civile si industriale". Astfel, companiile care au cod CAEN principal din diviziunile 41, 42 si 43 (constructii de cladiri, lucrari de geniu civil, respectiv lucrari speciale de constructii) si sunt sau doresc sa devina membre ale organizatiilor patronale respective, au posibilitatea de a adera la acest CCM, care permite introducerea/ clarificarea unor aspecte legale privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca si pot simplifica eventualele inspectii ale Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM).
 
Reguli europene pentru incurajarea unui dialog social eficient
Consiliul Europei a formulat o serie de recomandari cu privire la consolidarea dialogului social in Uniunea Europeana, subliniind faptul ca promovarea eficienta a acestuia implica atat existenta unor sindicate si patronate puternice, respectarea drepturilor fundamentale reprezentate de libertatea de asociere si negociere colectiva, cat si instituirea unui cadru favorabil dialogului social, care sa permita negocieri colective. In aceste conditii, statele membre ale UE au obligatia de a asigura un mediu propice dialogului social bipartit si tripartit, prin respectarea drepturilor fundamentale constituite de libertatea de asociere si de negociere, prin promovarea unor organizatii patronale si sindicale puternice si prin oferirea unui suport institutional adecvat. De asemenea, autoritatile trebuie sa se implice in mod sistematic, semnificativ si prompt alaturi de partenerii sociali in conceperea si punerea in aplicare a politicilor sociale si de ocuparea fortei de munca, sa promoveze mecanismele de solutionare a conflictelor de munca pentru a respecta drepturile si obligatiile ce decurg din CCM si tinand seama de orice proceduri stabilite de partenerii sociali, sa incredinteze acestora gestionarea relatiilor de munca si sociala din sector, in conformitate cu dreptul intern sau cu practicile nationale, prin crearea unui sistem de autoreglementari sectoriale. 
 
Plan de actiuni menite sa descurajeze practicile incorecte
Actualmente, la nivel european, Planul de Actiune pentru Promovarea Negocierilor Colective implica organizarea de consultari cu partenerii sociali si identificarea de masuri si mecanisme care pot contribui in mod real la imbunatatirea dialogului social si la cresterea gradului de acoperire a negocierilor colective, de la 15% cat este in prezent, la 80%. Printre actiunile propuse de expertii europeni se evidentiaza aceea ca, in procedurile de achizitii publice sau concesiune, pe tot lantul de subcontractare, sa fie aplicat un criteriu de participare sau de prioritate, conform caruia compania trebuie sa aiba un CCM incheiat cu o organizatie sindicala sau sa adere la un CCM sectorial. De asemenea, sindicatul constituit este necesar sa fie afiliat la o federatie sindicala reprezentativa. Suplimentar, se propune introducerea in contractul de achizitie publica sau concesiune a unei clauze de respectarea criteriilor sociale, in caz contrar penalitatile mergand pana la reziliere. Totodata, se prevede interdictia de a participa la proceduri de achizitii sau concesiuni pentru o perioada de timp pentru cei care nu au respectat clauzele sociale. Planul mentionat anterior ar mai putea cuprinde infiintarea unui mecanism de monitorizare trimestriala a cauzelor ce stau la baza reinceperii negocierilor CCM la nivel de sector de negociere colectiva, cu participarea autoritatilor din domeniul muncii si a partenerilor sociali indreptatiti. 
 
CAIR, cea mai noua si moderna confederatie patronala din Romania 
Lőrincz Barnabás, director executiv al PPTT a oferit lamuriri suplimentare pe marginea acestui subiect, afirmand ca "firmele care au aderat la CCM pentru sectorul de activitate «Constructii Civile si Industriale», contract ce expira in octombrie 2024, au beneficiat deja de avantajele acestuia. De reamintit faptul ca activitatile derulate de companiile membre ale patronatului nostru se incadreaza in codurile CAEN: 1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie, pentru constructii, 2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii, 2312 - Prelucrarea si fasonarea sticlei plate, 2512 - Fabricarea de usi si ferestre din metal, respectiv 4332 - Lucrari de tamplarie si dulgherie. Conform datelor pe care le detinem la momentul actual, in Romania sunt active aproximativ 1.161 de societati pe codul CAEN 1623, circa 1.597 de firme pe CAEN 2223, 296 pe CAEN 2312, 620 pe CAEN 2512 si 2.844 pe CAEN 4332 (sursa INS 2022)". Valentin Petrescu, presedinte al PPTT a reamintit ca "pentru codul CAEN 2312, materiale pentru constructii (Prelucrarea si fasonarea sticlei plate) exista reprezentativitate, care a fost luata prin FPSC. In ceea ce priveste Sectorul de Negociere Colectiva nr. 15 - Fabricarea tamplariei izolante (Cod CAEN: 2223, 2512, 1623), exista, de asemenea, reprezentativitate tot prin intermediul Federatiei, al carei membru fondator este si patronatul nostru. Trebuie sa subliniem faptul ca FPSC si Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR) au pus bazele unei noi confederatii patronale, in conformitate cu prevederile Legii nr. 367/2022. Entitatea, lansata sub titulatura Confederatia Antreprenorilor si Investitorilor din Romania (CAIR), este cea mai noua si moderna confederatie patronala activa in peisajul mediului de afaceri din Romania si speram ca obiectivele pe care ni le-am propus prin aceasta actiune vor fi atinse in totalitate". 
 
Organizarea patronatelor, clar reglementata de lege
Dupa cum se mentiona anterior, problematica CCM este in prezent reglementata la nivel national prin Legea nr. 367/2022, din care sunt prezentate in continuare cateva prevederi importante. Astfel, in ceea ce priveste organizatiile patronale, la Art. 64 se precizeaza ca acestea se constituie prin asocierea libera a angajatorilor, societatilor cooperative, persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si celor familiale autorizate, care au calitatea de angajatori. Doua sau mai multe patronate pot constitui o federatie patronala, iar doua sau mai multe federatii patronale se pot organiza intr-o confederatie. Organizatiile patronale isi pot constitui structuri organizatorice teritoriale proprii, cu sau fara personalitate juridica. Totodata, federatiile si confederatiile patronale pot constitui din organizatiile afiliate uniuni patronale teritoriale, care dobandesc personalitate juridica la cererea federatiilor sau a confederatiilor patronale care au hotarat constituirea lor. La Art. 70 si 71 sunt detaliate drepturile si obligatiile patronatelor - si anume: reprezinta, promoveaza, sustin si apara interesele economice, juridice si sociale ale membrilor; promoveaza concurenta loiala, in conditiile legii; desemneaza, in conditiile legii, reprezentanti la negocierea si incheierea contractelor colective de munca, la alte tratative si acorduri in relatiile cu autoritatile publice si cu organizatiile sindicale, precum si in structurile bipartite si tripartite de dialog social; elaboreaza si promoveaza coduri de conduita in afaceri; promoveaza principiile responsabilitatii sociale; faciliteaza construirea de relatii intre acestia, precum si cu alte organizatii, promovarea progresului managerial, prestarea de servicii de consultanta si asistenta de specialitate, inclusiv in domeniul ocuparii si formarii profesionale, precum si al sanatatii si securitatii in munca; la cererea scrisa a membrilor lor, au dreptul de a-i asista si reprezenta in fata instantelor de judecata de toate gradele, a organelor de jurisdictie, a altor institutii sau autoritati, prin aparatori proprii sau alesi; emit certificate de probitate profesionala pentru membrii lor in conditiile legislatiei in vigoare; elaboreaza si implementeaza politici de ocupare si plasare a fortei de munca; elaboreaza strategii si politici de dezvoltare economico-sociala la nivel sectorial si national, in conditiile legii; infiinteaza si administreaza, in conditiile legii, in interesul membrilor lor, societati mass-media, unitati sociale, societati comerciale, de cultura, de invatamant si cercetare in domeniul propriu de interes, societati de asigurari, precum si banca proprie; organizeaza expozitii si conferinte cu profil profesional. In ceea ce priveste reprezentativitatea, legea stipuleaza ca la nivel national sunt reprezentative organizatiile patronale care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: au statut legal de confederatie patronala; au independenta organizatorica si patrimoniala; au structuri teritoriale in cel putin jumatate plus unu din judetele Romaniei, inclusiv in municipiul Bucuresti; au ca membri patroni ale caror unitati cuprind cel putin 7% din angajatii/lucratorii din economia nationala, cu exceptia angajatilor/lucratorilor din sistemul bugetar. La nivel de sector de negociere colectiva, este necesar ca aceste organizatii sa aiba statut legal de patronat/federatie patronala, sa prezinte independenta organizatorica si patrimoniala si sa aiba ca membri intreprinzatori ale caror unitati cuprind cel putin 10% din efectivul angajatilor/lucratorilor sectorului de negociere colectiva, cu exceptia angajatilor/lucratorilor din sistemul bugetar. In fine, la nivel de unitate de afaceri, reprezentativ de drept este angajatorul, mai precizeaza legea. 
 
Conditii precise de negociere a contractului colectiv de munca
Negocierile contractelor colective de munca sunt tratate in Titlul VI al Legii, unde se arata printre altele ca, prin incheierea contractelor colective de munca, se urmareste promovarea si apararea intereselor partilor, prevenirea sau limitarea conflictelor colective de munca si asigurarea pacii sociale. In continuare, se prevede ca CCM se pot negocia la nivel de unitati, la nivel de grupuri de unitati, la nivel de sectoare de negociere colectiva si la nivel national. Angajatorii care intentioneaza sa negocieze contract colectiv de munca la nivel de grup de unitati pot constitui in mod voluntar acest grup atat prin hotarare judecatoreasca, cat si prin proces-verbal sau orice alta conventie scrisa intre parti. Din CCM fac parte, conform legii din 2022, si conventiile dintre partile semnatare ale acestora, prin care se solutioneaza conflictele colective de munca, precum si hotararile arbitrale in aceasta materie, de la data pronuntarii. O prevedere deosebit de importanta este aceea ca negocierea colectiva este obligatorie la nivelul unitatilor care au cel putin 10 angajati/lucratori, precum si la nivel de sector de negociere colectiva. Initiativa poate apartine oricaruia dintre partenerii sociali. In cazul in care exista incheiat un contract colectiv de munca in vigoare, initiatorul negocierii colective poate initia negocierea cu cel putin 60 de zile calendaristice inaintea expirarii contractelor colective de munca sau a expirarii perioadei de aplicabilitate a clauzelor stipulate in actele aditionale la contractele colective de munca la nivel de unitate/grup de unitati/sector de negociere colectiva. Durata negocierilor se stabileste la maximum 45 de zile, insa poate fi depasita doar prin acordul partilor. De asemenea, CCM pot prevedea renegocierea periodica a oricaror clauze convenite intre parti.
 
Prevederile legale, in acord cu politicile sociale ale companiilor din bransa
In fine, Art. 102 ofera detalii despre partile CCM, care sunt, pe de-o parte, angajatorul (organul de conducere la nivel de unitate, organizatiile/federatiile patronale legal constituite si reprezentative potrivit prezentei legi, la nivelul sectoarelor de negociere colectiva sau confederatiile patronale legal constituite si reprezentative la nivel national care au patronate/federatii membre in sector, la solicitarea si in baza mandatului acestora, in lipsa organizatiilor prevazute anterior, respectiv confederatiile patronale legal constituite si reprezentative, la nivel national) si, pe de alta parte, angajatii/lucratorii, reprezentati de organizatiile sindicale legal constituite si reprezentative la nivelul unitatii, de federatiile sindicale reprezentative la nivelul grupului de unitati, impreuna cu sindicatele legal constituite si reprezentative la nivelul unitatilor din grup (in toate situatiile, sindicatele au dreptul sa solicite participarea la negociere a federatiilor reprezentative la nivel de sector de negociere colectiva la care sunt afiliate), de federatiile sindicale legal constituite si reprezentative potrivit legii, la nivelul sectoarelor de negociere colectiva (daca nu exista federatii sindicale reprezentative sau exista, dar refuza sa participe la negociere, reprezentarea la negocierea colectiva a angajatilor/lucratorilor se face de catre confederatiile sindicale reprezentative la nivel national, care au afiliate federatii sindicale in sectorul respectiv, la solicitarea si in baza mandatului federatiilor sindicale afiliate) si de confederatiile sindicale legal constituite si reprezentative, la nivel national. Oficialii PPTT au reiterat ideea conform careia, potrivit acestei legi "negocierea colectiva este obligatorie pentru unitatile care au cel putin 10 angajati/lucratori, precum si la nivel de sector de negociere colectiva", de aceea demersul de negociere a unui CCM fiind nu numai o prioritate, ci si o necesitate. "Consideram importanta decizia de a demara negocierile cu FGS Familia, iar aceasta va fi in beneficiul direct al tuturor companiilor care fac parte din FPSC si, implicit, din PPTT. Dupa cum se observa, pe plan european exista o preocupare majora pentru asigurarea unui dialog social corect si constructiv intre angajatori, angajati si autoritati, iar noi suntem gata sa participam in mod activ si deschis la un astfel de proces, care este in conformitate cu strategiile de CSR si ESG, implementate de membrii patronatelor noastre", a incheiat Valentin Petrescu.
 
ABONARE REVISTE
SISECAM
rehau
TSV
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
 

Autentificare

hospice doneaza
simonswerk left