PPTT: Noutatile pietei de tamplarie, in atentia membrilor patronatului |
Producatori de tamplarie Publicat de Cosmin Dincu 26 Mar 2015 21:00 |
La data de 26 martie 2015, cu prilejul targurilor internationale Construct Expo si Ambient Expo, in sala Cupola, aflata la parterul pavilionului central al Complexului Expozitional Romexpo – Bucuresti, au avut loc lucrarile conferintei „Legislatie si tehnologii noi privind executia si montajul tamplariei termoizolante, vitrajelor si peretilor cortina”, respectiv Adunarea Generala a Membrilor Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta din Romania (AGP a PPTT). Timp de sase ore, cei 40 de specialisti prezenti in auditoriu s-au informat cu privire la noutatile din bransa de ferestre, care – pe fondul problemelor economice deja cunoscute pe plan intern – se orienteaza tot mai des spre export. Insa, in acest context, cerintele legislative, de calitate/ performanta, materialele utilizate la fabricatie sunt diferite, cel putin pentru principalele destinatii vizate de producatorii romani (cum ar fi Italia, Franta, Germania etc.), acestia fiind astfel interesati de solutiile propuse de unii dintre cei mai reputati furnizori de sisteme si tehnologii. Astfel, prima parte a conferintei a fost deschisa de Leon Buzatu, din partea Saint-Gobain Glass Romania (SGGR), care a prezentat tema intitulata „Confort si inovatie cu Saint-Gobain Glass”. „In 2015, Saint-Gobain se afla la un moment aniversar, marcand 350 de ani de activitate neintrerupta in domeniul sticlei si, in acest context, trebuie mentionat faptul ca, in galeria oglinzilor de la Versailles, sunt inca functionale modele livrate de compania franceza la putin timp dupa momentul infiintarii, respectiv in anul 1665. Fara nicio exagerare, se poate afirma ca Saint-Gobain a traversat cu succes peste trei secole de perfectiune, iar in Romania unitatea din Calarasi, fondata in 2006, reuneste investitii ce depasesc 150 milioane de euro. Inovatiile Saint-Gobain Glass vin in sprijinul ideii de confort – termic, acustic, legat de siguranta si securitate, ce tine de transmisia luminoasa sau de estetica – mai ales prin noile sortimente Planitherm si Stadip”, a subliniat Leon Buzatu. A urmat la microfon Radu Vieru, reprezentant al Sika Romania, ce s-a referit la montajul corect al ferestrelor – si nu numai, furnizand informatii despre adezivii siliconici pentru lipire structurala Sikasil SG-550. „Ca noutate, propunem arhitectilor – si nu numai – un sistem ce permite lipirea structurala in puncte (prin adeziunea pieselor de tip Spider pe suprafata sticlei (securizate, laminate etc.), care nu mai trebuie prelucrata mecanic (prin obturare). Un obiectiv reprezentativ, unde solutia a fost utilizata cu succes, este reprezentat de o zona a fatadei imobilului Promenada Mall din cartierul Floreasca al Capitalei. Lipirea elastica structurala a geamului se poate efectua in sase puncte, dintre avantaje distingandu-se preasamblarea in fabrica si instalarea rapida pe santier, astfel incat un lucrator profesionist poate instala 250 mp de elemente tip Spider pe zi”, a aratat oficialul Sika. La randul sau, Georgeta Neagu, de la SRAC Cert, a explicat cateva cerinte legale din domeniul tamplariei termoizolante, noutatile anului 2014 fiind constituite de regulamentele delegate nr. 574/2014 (de modificare a anexei III la regulamentul UE 305/2011 – modelul utilizat pentru declaratia de performanta) si nr. 568/2014 (de modificare a anexei V la regulamentul UE 305/2011 – evaluarea si verificarea performantei).
Servicii performante pentru fabricanti
Dupa o pauza de cafea, Gelmar Savulescu, director general al companiei Fereastra Suki, a reliefat aspecte din cadrul fabricii proprii de infoliere a profilelor, avand sase linii de productie marca WPR, astfel incat „unitatea a devenit cea mai mare de acest tip din Romania si zona est-europeana”. „In 2014 s-au prelucrat prin infoliere 6 milioane metri liniari de profile, reprezentand o suprafata de circa 400.000 mp sau o cantitate de 4.500 de tone, ceea ce acopera capacitatea de transport a 320 de autocamioane. Dispunem de cel mai extins program coloristic, in 51 de nuante si avem peste 100 de clienti efectivi, din care pentru Rehau asiguram exclusiv personalizarea profilelor prin infoliere. Cei mai multi beneficiari sunt, insa, producatori de tamplarie atat din tara noastra, cat si din Bulgaria sau Grecia. Ca noutate, pentru a veni in sprijinul acestora, am lansat un magazin online de unde pot fi achizitionate diverse sortimente specifice, in special profile de mascare. In curand, urmeaza sa instalam un echipament ce permite infolierea reperelor cu o latime atipica, respectiv glafuri, paneluri, fete de usi si altele”, a declarat Gelmar Savulescu.
Ulterior, Raoul Iovanut, director general al Klaes Romania, a descris solutiile inovatoare in procesul de fabricatie specific producatorului de tamplarie, subliniind, printre altele, ca gestiunea corecta, prin intermediul aplicatiilor software, diferentiaza companiile specializate, indiferent de capacitatea pe care o detin. „Un studiu de caz, realizat pe baza datelor reale furnizate de firma Oknoplast – Poloniam a aratat ca, la nivelul lui 2013, cand se viza un rulaj de 110 milioane de euro al afacerilor cu ferestre, societatea a avut 1.000 de angajati, in conditiile in care livrarile s-au efectuat in zece tari europene. Societatea poate realiza 850.000 de unitati de fereastra – u.f. pe an, respectiv circa 3.500 u.f. pe zi si are 1.600 de dealeri in Europa, iar ca producator coordoneaza un centru industrial dezvoltat pe o suprafata de 38.100 mp. In conditiile in care aceste date indica faptul ca eficienta nu poate fi obtinuta fara o gestiune asistata de calculator a intregii activitati, daca se iau in considerare, de pilda, operatiunile derulate de liderii pietei de tamplarie din Romania, se observa ca, la firma poloneza, productivitatea pe angajat este mai mare, iar diferenta provine din organizare, planificare etc.”, a subliniat Raoul Iovanut.
Lucrarile conferintei s-au finalizat cu expunerea ce a apartinut Danielei Badea, de la Alukönigstahl, care a prezentat cateva dintre tehnologiile viitorului, prin prisma inovatiilor Schüco. „Tinand cont de noile cerinte ale arhitectilor si producatorilor/ montatorilor de ferestre sau fatade, furnizorul german le pune la dispozitie sisteme care sa asigure calitatea estetica a fiecarui detaliu, sa asigure o fuziune intre forma si functionalitate, sa prezinte modularitate si flexibilitate arhitecturala etc. Noile solutii Schüco pentru pereti cortina, prezentate in premiera cu prilejul targului BAU 2015, vor fi disponibile si pe piata din Romania la finele anului in curs. La randul lor, fabricantii doresc solutii pentru facilitarea productiei, care sa aiba o complexitate redusa si prelucrabilitate optimizata, pentru ca, in final, sa se reduca timpul de productie sau montaj. Acesta este cazul feroneriei complet ascunse Schüco Avantec Simply Smart, care este modulara si se instaleaza prin clipsare, precum si al garniturii mediane continue, de la Schüco, fara coltari vulcanizati, a carei utilizare poate contribui la diminuarea cu pana la 45% a timpului de montaj”, a aratat Daniela Badea.
Buget optimist pentru organizatia patronala
In cadrul Adunarii Generale Ordinare a Membrilor Patronatului (AGP), toate documentele au fost aprobate in unanimitate, prezentarea interactiva sustinuta de presedintele PPTT, Valentin Petrescu, suscitand interesul celor prezenti. „Analiza sectorului national de ferestre pentru anul 2014 nu este inca finalizata, in absenta unor date definitorii, insa putem afirma ca pe plan autohton sunt activi circa 800 de fabricanti, cu afaceri ce totalizeaza 500 de milioane de euro. Gradul de concentrare este insa sporit, daca se are in vedere ca 10% din acesti producatori controleaza 60% din piata. Pe segmentul de sticla, consideram ca intreaga piata (productie interna si import) nu a depasit 100 milioane de euro anul trecut. Potrivit estimarilor actuale, care indica o cota de crestere relativ optimista de 5% a sectorului de constructii in acest an (cel mai probabil pe baza lucrarilor de infrastructura), in mod realist, suntem de parere ca piata de tamplarie termoizolanta ar putea avansa cu maximum 3% in 2015, dupa ce in 2014 a avut loc o scadere, iar pana in 2018 este posibila o recuperare timida a pierderilor. Accentul trebuie pus in continuare pe export, insa vor fi avantajate companiile cu experienta, ce dispun de strategii adecvate de marketing si pot beneficia de renumele unei marci deja create. Pe plan intern, putinele oportunitati vor ramane (cu dificultatile de rigoare, binecunoscute) cele generate de programul de reabilitare termica, accesarea fondurilor europene si relaxarea fiscala anuntata de Guvern, insa care va avea loc din 2018 in ceea ce priveste scaderea contributiei la angajat si angajator”, a avertizat Valentin Petrescu.
Presedintele patronatului a prezentat punctele forte si cele inca deficitare ale organizatiei, propunand pentru 2015 un buget optimist, constituit din diverse surse de venituri, mai ales din cele obtinute ca urmare a activitatii specialistilor patronatului, care sa permita, printre altele, organizarea unor intruniri cu fabricantii de ferestre din PVC si aluminiu, promovarea proiectelor inca neimplementate (din motive politice) Rabla pentru Ferestre si Fereastra Termoizolanta, participarea la targul Batimat, continuarea programelor traditionale de atestare profesionala a companiilor si angajatilor din sector si altele.
Reuniunea s-a incheiat cu o serie de interventii ale invitatilor (printre care s-au aflat Cristian Erbasu si Adriana Iftime, din patrea FPSC) si ale specialistilor din auditoriu, fiind discutate inclusiv aspecte legate de noul ghid de montaj al tamplariei, finalizat recent si expus de Dragos Sima, reprezentant al firmei Aledra Systems, care a contribuit la redactarea acestui document. Pentru informatii suplimentare, click aici!
|